Traden Traden skrev:
Jag bygger det på mångårig kunskap inom området (ca 35 år) men förstår inte vad du reagerar så starkt på. Det är väl absolut inget ”självförstärkande” i detta. Parkslide är en välkänd invasiv växt. Att folk (precis som jag skriver) har selektivt minne och endast ser och rapporterar om det dåliga är väl knappast nåt ”självförstärkande”.
Sicken jäkla tomtekommentar
Det verkar vara klent underbyggt trots din långa erfarenhet. Det enda jag menar med självförstärkande är tex de många trådar även här som så läty löper bort i tok. En konsekvens av olika sociala mediers sämre sida parat med kanske vissa generationers oförmåga att hantera proportioner.

Att öht ha problem med olika växter tex på egen mark där man själv kan angripa på lämpligt sätt om det behövs är i stort obegripligt. Att dessutom måla upp det till orealistiska nivåer som ofta görs hjälper kanske inte de mer osäkra helt från enkla naturliga sammanhang fjärmade individerna.

Något annat du med din kunskap kanske kan hjälpa mig förstå är vilka risker löper man med tex något TS visade? Vilka problem uppstår i övrigt även vid lite större bestånd som man ibland ser på olika platser? Vad vinner man på att (självförstärkande?) ständigt återkomma till påståenden om hur omöjligt det är att få bort en växt med läge tex tomter i bostadsområden?

Hoppas du börjar med ett svar på tomtekommentaren det var precis på prick du är väldigt skarpsynt som direkt så psssande lyckas med din analys.

• Gilla
Fafnir
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Det verkar vara klent underbyggt trots din långa erfarenhet. Det enda jag menar med självförstärkande är tex de många trådar även här som så läty löper bort i tok. En konsekvens av olika sociala mediers sämre sida parat med kanske vissa generationers oförmåga att hantera proportioner.

Att öht ha problem med olika växter tex på egen mark där man själv kan angripa på lämpligt sätt om det behövs är i stort obegripligt. Att dessutom måla upp det till orealistiska nivåer som ofta görs hjälper kanske inte de mer osäkra helt från enkla naturliga sammanhang fjärmade individerna.

Något annat du med din kunskap kanske kan hjälpa mig förstå är vilka risker löper man med tex något TS visade? Vilka problem uppstår i övrigt även vid lite större bestånd som man ibland ser på olika platser? Vad vinner man på att (självförstärkande?) ständigt återkomma till påståenden om hur omöjligt det är att få bort en växt med läge tex tomter i bostadsområden?

Hoppas du börjar med ett svar på tomtekommentaren det var precis på prick du är väldigt skarpsynt som direkt så psssande lyckas med din analys.
Jag tror att vi egentligen är ganska överens om att proportioner är viktiga.
Däremot följer det inte att ett problem saknar betydelse bara för att det ibland överdrivs på sociala medier.När det gäller invasiva växter handlar diskussionen sällan om att de är "omöjliga" att få bort, utan om hur mycket arbete, tid och kostnader som kan krävas om man låter dem etablera sig.
Det är en ganska stor skillnad. Riskerna med det som TS visade beror förstås på vilken växt det gäller och omfattningen. Ett enstaka exemplar på en villatomt är en sak, ett väletablerat bestånd som sprider sig till grannfastigheter, diken eller naturmark är något helt annat, vilket också kan läsas på naturvårdsverket.

Jag ser inget egenvärde i att skapa alarmism. Men jag ser inte heller något värde i att bagatellisera problem. Det klokaste brukar vara att beskriva riskerna så korrekt som möjligt, utan vare sig katastrofscenarier eller annat.
Men som jag skrev: tror att vi i grunden har samsyn.
Då detta (precis som du själv skrev) har en tendens att eskalera till oproportionerliga diskussioner tror jag bestämt att jag stannar för vidare inlägg i detta.

• Gilla
Fafnir och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.