6 665 läst ·
37 svar
7k läst
37 svar
Hur tar man ner detta trädet på lämpligast/säkrast sätt?
Beträffande maskinvarningen har jag hört historia om någon som tryckte på rejält m grävmaskin i önskad riktning och sedan satte igång att såga. Det slutade med att fjäderkraften som han spänt upp i stammen slog ihjäl honom. Kan ju tänkas hända även m andra spännanordningar.Oscar Wrede skrev:
Tjena,
Jag ska försöka ge några goda råd.
Utifrån riktningen/lutningen på trädet, stammens form och var masscentrum befinner sig såg det fullt möjligt ut att fälla mellan byggnaderna och de flesta som har lite vana skulle säkert fixa det. Men små misstag på fällskäret och som gör att brytmånet blir snett kan göra så att trädet vrider sig och går snett.
Om du anlitar en arborist så har denne en försäkring. Det anser jag är det främsta anledningen att anlita någon.
Om du envisas med att göra det själv så vill jag höja varningens finger att använda en traktor eller maskin som håller fast trädet på något sätt.
Det är mycket svårare än vad man tror. Många olyckor sker när man blandar in maskiner. Ofta för att man missbedömer situationen. Vinklar, knopar, eller annan utrustning som man improviserar med.
Själv har jag sett bonden som äger skogen intill min tomt såga ett snitt (o kanske fällskär) i ett träd med signifikant lutning och sedan räta upp trädet med kil, ja det trycktes nog över så det lutade lite åt andra hållet. Mycket imponerande att det gick. Det var metallkil, kanske gammalt yxhuvud som drevs in med yxnacke eller mellanstor slägga. Kanske var det med lina f säkring. Det sista sågades nog, hur han undvek att såga i kilen eller få svärdet i kläm vet jag inte.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 763 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 763 inlägg
Det är fördelen med att bo på landet med en massa skogsbönder. Gav 300 för att plocka ner en stor björk med hjälp av något aggregat med klo som bara lyfte bort trädet och la det vid sidan av vägen efter att ha sågats av med klon på plats.
Slangbella, lagom mutter i fiskelina - nylon, sen typ murarsnöre, grövre båtrep ( biltema).B bomiberget skrev:
Är läget fritt så går det bra att kasta upp muttern med ett kastspö, inte för mycket grenar i vägen,
mutterns tyngd måste klara att dra ner fiskelinan tills man når den .
Brytblock om nödvändigt, fungerar bäst enligt mina prov.
Så högt upp som möjligt.
Omständigt men funkar bra.
Redigerat:
Själv tycker jag det är perfekt att stöta ett träd som lutar åt fel håll med H 12 an, om man kommer åt att ståF FGLIN skrev:
i lämpligt läge med den.
Man får inte trycka för hårt , bara stöta lite lagom tills man sågat så man har bra brytmån innan man fäller med maskinen.
Jag har gjort samma sak, arborister är jättebra på att ta ner även höga träd i bitar på trånga ställen.Claes Sörmland skrev:
Jag hade en björk i liknande tillstånd. Tog hem en trädfällare/arborist som klättrade upp i trädet med stolpskor och fällde alla grenar med en liten motorsåg på vägen upp. På vägen ned kapade han stammen i 35 cm-längder. Som en Kalle-Anka-film, när han kom ned 30 min senare var stod han i en hög med vedkubbar.
Rekommenderas. Jag har upprepat detta med en enorm gran också. Men den tog längre tid att fälla och de var två man. och jag fick släpa ris i dagar efteråt.
Jag och grannen har typ ett sådant här, finns flera varianter på samma tema, googla på kättingspel.B bomiberget skrev:
https://www.amazon.se/HarBin-Star-lastkapacitet-kedjelängd-metallkrok-handvinsch/dp/B0FBRML3F7/?th=1
Det är primärt för att lyfta saker med, men funkar 100% även som drag. Dessutom 3m kätting så högst troligt behöver du inte göra omtag som jag gjorde, min tall hade en extrem lutning.
Tänk även på att repet vill tvinna sig extremt mycket när du börjar dra, så jag sätter en järnstång genom kroken där jag bundit repet, stångens ände har kontakt med marken så att den inte kan snurra fungerar perfekt mot tvinning
Repet binder du i kroken med ett "dubbelt halvslag runt pollare"
Redigerat:
Klicka här för att svara