Jag ska vid lämpligt tillfälle klippa min spireahäck och även beskära ett par lönnar. Som alternativ till att åka till trädgårdstippen som jag alltid har gjort förr om åren: kan jag istället köra det i kompostkvarnen och strö ut? Var isf? För och emot? Min okunskap på detta område är tyvärr närmast monumental.
 
Som marktäckning under häckar, under perenner, runt träd och liknande funkar det som kvarnen producerar bra. Har du en äng eller liknande går det bra där också om det inte är tjocka lager.
På en vanlig gräsmatta tar det lite för lång tid att brytas ner, gräsmattan får också oftast tillräckligt med gräsklipp.
Vill man lägga kompostkvarnsmaterialet på gräsmattan får man kompostera det först eller leva med lite grövre bitar en tid.
 
Z z_bumbi skrev:
Som marktäckning under häckar, under perenner, runt träd och liknande funkar det som kvarnen producerar bra. Har du en äng eller liknande går det bra där också om det inte är tjocka lager.
På en vanlig gräsmatta tar det lite för lång tid att brytas ner, gräsmattan får också oftast tillräckligt med gräsklipp.
Vill man lägga kompostkvarnsmaterialet på gräsmattan får man kompostera det först eller leva med lite grövre bitar en tid.
Tack för svar :-) Ok, då hamnar inget på gräsmattan då.

Jag funderar lite på spirean, framförallt. Är den bra för en rabatt - tänker på lämpliga näringsämnen och så? Vill ju inte tillföra något som hämmar tillväxten. Eklöv är väl skräckexemplet. Rabatterna är mest rosor och rhododendron.
 
R rådmottagare skrev:
Eklöv är väl skräckexemplet
Vad är det för ihärdiga myter du tänker på? Eklöv bryts ner som vilka andra löv som helst. Det går dock inte lika snabbt som t.ex. björklöv. Lägg dem i en trädgårdskompost så är de nedbrutna i ett nafs. PH påverkas knappt mätbart av eklöv. Dessutom är en lätt sur jord bättre än en lätt basisk.Täckning i rabatterna är de perfekta för. Det håller ihop bättre än andra lov tack var att nedbrytning går långsammare.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Vad är det för ihärdiga myter du tänker på? Eklöv bryts ner som vilka andra löv som helst. Det går dock inte lika snabbt som t.ex. björklöv. Lägg dem i en trädgårdskompost så är de nedbrutna i ett nafs. PH påverkas knappt mätbart av eklöv. Dessutom är en lätt sur jord bättre än en lätt basisk.Täckning i rabatterna är de perfekta för. Det håller ihop bättre än andra lov tack var att nedbrytning går långsammare.
Ja, jag sa ju att min okunskap är närmast monumental :-) Nu blir det inte aktuellt med just eklöv men jag tänkte inte skaffa en kompost utan ville bara strö ut det malda materialet från spirea och lönn på lämpliga ställen. Det låter på svaren som om det är görbart om man lägger det i rabatterna. Kanske blir det så jag gör.
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
smh
Det är inte bara görbart, det är alldeles utmärkt! Blir bra täckning och förmultnar med tid och blir då näring. Lägg det ovanpå marken (dvs mylla inte ner det i jorden - då stjäl det kväve från jorden).
 
  • Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
R rådmottagare skrev:
Jag ska vid lämpligt tillfälle klippa min spireahäck och även beskära ett par lönnar. Som alternativ till att åka till trädgårdstippen som jag alltid har gjort förr om åren: kan jag istället köra det i kompostkvarnen och strö ut? Var isf? För och emot? Min okunskap på detta område är tyvärr närmast monumental.
Vad menar du med att beskära lönnar? Lönnar beskärs inte...
 
R rådmottagare skrev:
Ja, jag sa ju att min okunskap är närmast monumental :-) Nu blir det inte aktuellt med just eklöv men jag tänkte inte skaffa en kompost utan ville bara strö ut det malda materialet från spirea och lönn på lämpliga ställen. Det låter på svaren som om det är görbart om man lägger det i rabatterna. Kanske blir det så jag gör.
Är det mest smågrenar blir det ju inte så snyggt i rabatterna. Däremot är det ypperligt att putta in under häckar och buskage.
 
  • Gilla
rådmottagare
  • Laddar…
L L8ttas skrev:
Vad menar du med att beskära lönnar? Lönnar beskärs inte...
Jag tvingas att med 3-4 års mellanrum kapa grenar i två lönnar som står planterade bara 5-6m från huset, annars tar de över allt. Än så länge verkar de inte ta skada av det.
 
R rådmottagare skrev:
Jag tvingas att med 3-4 års mellanrum kapa grenar i två lönnar som står planterade bara 5-6m från huset, annars tar de över allt. Än så länge verkar de inte ta skada av det.
Då förstår jag, tyvärr många som missar att träd blir stora 😃.
 
  • Gilla
rådmottagare
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.