Hej!
Vi har en häckoxbär häck som förmodligen vuxit sedan -75 då huset byggdes.
Den är fin på sina ställen men föregående ägare har låtit den dra iväg väldigt mycket på bredden. Stammarna liksom ligger ner och växer åt sidan än uppåt.
Och den är full av stora typ håligheter.
Kan man klippa in den rejält på bredden utan att skada häcken?

Den angränsar mot en annan tomt så jag vill liksom inte ta död på den i onödan.

Alla tips och råd mottages hjärtligt ☺️

Lägger ut en film film för att ge er mer förståelse hur den ser ut.

Jag har sett folk kapa dem helt som fått jättefina häckar igen efter bara några säsonger.

Gissar att det inte är optimalt att göra det på årets varmaste månader men du lär inte ta kål på den.

H Harmagedon skrev:
Jag har sett folk kapa dem helt som fått jättefina häckar igen efter bara några säsonger.

Gissar att det inte är optimalt att göra det på årets varmaste månader men du lär inte ta kål på den.
Vill helst undvika att ta ner den helt då den angränsar till grannens tomt.

Det är enklast att få den snygg om du låter den börja om men den klarar såklart att du tar det i omgångar. Du kan göra det som en gallring och ta en tredjedel av stammarna nu och fortsätta så de kommande åren. Då börjar de om och fyller igen hålen. Sedan klipper du den bara regelbundet så att den håller formen.

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Vår har repat sig. Jag tog bort 1,5 m på bredden på vissa ställen. Sen kapade jag rent i några håligheter samt i en lucka efter ett träd och det börjar också repa sig.
Ta de som går in mot din sida första året och rensa också bort allt dött som du hittar. Året efter ser du vad som skjuter nya skott och kan klippa skotten (för att de ska förgrena sig ännu mer) samt grövre stammar och sådant med raka stammar utan förgreningar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.