90 786 läst ·
699 svar
91k läst
699 svar
Vad gör man när grannen har en 10m stor lönn och lika stor ek 1m bort
Jag använder jordbalken för att försvara mina träd istället - fungerade bra det med 👍 det var ingen som hade en chans.. då jag givetvis har arborist som håller koll på ev lutande träd, stora träd.. så att de mår bra.. är stabila och friska osv.G Guzzen1 skrev:Använd jordabalken. Där stipuleras att tomt ska skötas så att den inte utgör fara eller olägenhet för intillboende. Står dom så att dom kan falla på din tomt är det ett faromoment och löven är definitivt en olägenhet.
Jag hade ett liknande problem med en granne som hade två höga träd precis i tomtgränsen och risken att dom vid nerblåsning skulle skada t.ex ett växthus och pool på min tomt.
Pratade med grannen först som var motsträvig, men då tog jag hit kommunrepresentant som skrev ett rekommedationsbrev med hänvisning till jordabalken till grannen och då åkte träden ner.
Du har rätt att efter påstötning och en respittid på säg 6 månader kapa överhängande grenar om grannen inte vill.
Vissa tycker att det bara är att kratta, men så kul är det inte. Efter några år med en halvfull normalstor släpkärra med lövhäck så åkte en annan grannes lönngrenar. Det blev en jäkla skillnad.
Sedan kommer vissa här att gnägfa om grannsämja, men den sämja som erfordrar att jah ska sköta grannens höstbestyr i trädgården ger jag inte mycket för. Det åligger väl grannen i lika hög grad att göra sin del, i detta fall att fälla höriskträd.
Vi är inte osams ännu. Grannen insåg att det var bättre att träden kom ner.
Jag hade ett dagis med många barn som granne (bland annat, hade ju fler grannar på andra sidor med) och grenarna stack in nån meter på sina håll. De fick hemskt gärna ta bort dem om de önskade. Men de uppskattade skuggan och barnen gillade att "smyga omkring" i området.
De andra grannarna fick kratta! De muttrade lite ett par dagar om året (inte bara över mitt träd, fanns en skog 30 meter bort som också gav dem löv på tomten ..
Grannsämjan var god.. alla relationer är kompromisser!
Grannsämja ingår där.. alla får inte som de vill (alla har olika åsikter om vad olägenheter är framför allt.. därför kompromisser är viktiga)
Jag krattade inte direkt åt grannen men jag skottade snö åt dem ibland när jag var ute.. jag var husvakt när de var borta.. klippte gräset emellanåt.. vaktade växthus osv.
Har inga problem med att prata, vara ärlig, säga ifrån, hjälpa till osv - men jag tar inte ner ett friskt träd (som jag vill ha) bara för en granne vill (samma sak med häckar/buskar).
Jag kan dock som sagt kompromissa jag med, ville inte sänka häcken till 1 m.. (eller ta bort den).. men lät ett företag klippa ner den till 2 m osv (3-3.5 m thujahäck typ).. grannen fick ljusare på tomten och vi hade kvar avskildheten på vår sida.
Men ja kommunen hade inte mycket att komma med (de var ju ena grannen..) eftersom jag tar hand om mina "ägor".
Nu bor jag på landet.. utan nära grannar (bara åkrar).. och bonden närmst kom och ville såga lite på våra träd.. för de slog i deras jordbruksmaskiner när de brukade marken.. inga problem såklart.. i gengäld för att de fick såga lite (de hade de såklart fått göra oavsett) så sågade de ner några träd åt mig med.
För som sagt.. jag har koll på alla mina träd och är mån om att de mår bra! Jag kontrollerar dem årligen och jag har en arborist som kommer och klipper vartannat år ungefär.. som jag dessutom rådfrågar om ev frågor kring träden (och hen får köra inspektion själv)
Har 100 åriga bokar 4 m från vårt hus.. finns inte i min värld att hugga ner dem bara för att de står nära huset (så länge de är friska). Men ibland måste jag ta bort en gren eller två.. när de börjar skrapa på huset.. men det brukar arboristen få göra när vi hen klipper frukträden.
Vi är alla olika.. vilket gör det svårt att sätta fingret på vad olägenhet eg betyder. Barn, löv, hundar, träd studsmattor, musik, trädgårdsmaskiner.. (finns mycket som kan skapa "olägenhet").
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 642 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 642 inlägg
Det är väl ändå rätt uppenbart .. har grannen tex servitut på ledningar över din mark och du låter ett träd växa upp så nära så det inte går att sköta om ledningen / gräva upp den och byta vart 30-50 år, så är servitutet starkare än trädets rätt att stå där.. man får inte hindra servitutet varken med det ena eller det andrahsd skrev:
Så även om trädets rot kanske står precis utanför servitutsområdet men grenar hänger in i sån omfattning att det hindrar servitutet så är servitutet det som är det som gäller och inte får hindras.. inte på något sätt
Servitut är väl olika? Alltså.. det är ingen färdig mall för dess utformning?P polaris78 skrev:Det är väl ändå rätt uppenbart .. har grannen tex servitut på ledningar över din mark och du låter ett träd växa upp så nära så det inte går att sköta om ledningen / gräva upp den och byta vart 30-50 år, så är servitutet starkare än trädets rätt att stå där.. man får inte hindra servitutet varken med det ena eller det andra
Så även om trädets rot kanske står precis utanför servitutsområdet men grenar hänger in i sån omfattning att det hindrar servitutet så är servitutet det som är det som gäller och inte får hindras.. inte på något sätt
Så det måste väl ändå skilja lite på ”vem som ansvarar för vad och hur?” (Beroende på hur det är skrivet menar jag)
Vi t ex har jordvärmeslangar på grannens åker.. och de har ju all rätt att bruka sin mark .
Händer det något med våra slangar är det upp till oss att laga, betala och se glada ut (även göra rätt mot grannen vid ev förlust av skörd/förstörelse av mark)
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 642 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 642 inlägg
Självklart finns det lite olika varianter på servitut med olika vilkor ,men huvudsyftet är ju att upplåta mark åt någon annan.. som ofta betalat för ett intrång..ibland innan ens mark styckades av och blev bebodd.. osv osv
Servitut med ledningsrätts liknande vilkor där tänk kraftledningsgata i skogen där allt i träd buske grenar inom visst område bara sågas ner/omkull . Inget kraftbolaget ens informerar markägare om utan det hålls rent från växtlighet från trådarna..
Till när man likt snigla ovan har köpt rätt till sin jordvärmeslinga i bondens åker och får stå för ev skador på grödor om man väljer att laga trasig slinga vid olämplig tidpunkt..troligen var det ju mer en frivillig överenskommelse mellan bonde och jordvärmeslinga ägare..
Men har kommunens avlopp lednings servitut för en del av ens mark så trumfar inte några uppvuxna träd eller annat man placerat ivägen varken direkt elker indirekt gör inte att servitutet försvinner..
Ibland har servitutet inte ens krav att återställa nåt mer än grov återfyllning trots att markägaren har anlagt gräsmatta eller rabatter ovan ledning..
Servitutets syfte får ju inte förhindras, varken med växtligher eller på annat vis..
Att placera träd så dom hänger in så dom hindrar servitutsägarens rätt enligt servitutet kommer inte funka så bra... även om trädets rot sitter utanför servitutsområdet så får det inte hindra servitutets syfte.
Servitut med ledningsrätts liknande vilkor där tänk kraftledningsgata i skogen där allt i träd buske grenar inom visst område bara sågas ner/omkull . Inget kraftbolaget ens informerar markägare om utan det hålls rent från växtlighet från trådarna..
Till när man likt snigla ovan har köpt rätt till sin jordvärmeslinga i bondens åker och får stå för ev skador på grödor om man väljer att laga trasig slinga vid olämplig tidpunkt..troligen var det ju mer en frivillig överenskommelse mellan bonde och jordvärmeslinga ägare..
Men har kommunens avlopp lednings servitut för en del av ens mark så trumfar inte några uppvuxna träd eller annat man placerat ivägen varken direkt elker indirekt gör inte att servitutet försvinner..
Ibland har servitutet inte ens krav att återställa nåt mer än grov återfyllning trots att markägaren har anlagt gräsmatta eller rabatter ovan ledning..
Servitutets syfte får ju inte förhindras, varken med växtligher eller på annat vis..
Att placera träd så dom hänger in så dom hindrar servitutsägarens rätt enligt servitutet kommer inte funka så bra... även om trädets rot sitter utanför servitutsområdet så får det inte hindra servitutets syfte.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden