5 052 läst ·
55 svar
5k läst
55 svar
Lönnen är död - länge leve ... vad?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 650 inlägg
Jag tycker du ska göra en lönndörr, jag kan använda den för att hitta ut själv.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 650 inlägg
Nu var du ju för snabb, så här kan man göra med stubben om man är lite flink med motorsågen. https://q1065.fm/stephen-king-shows-off-finished-tree-sculpture-at-his-bangor-home/Hep skrev:
Grundmaterialet till ett rejält rivertable! 
En motorsåg för att få ner det i storlek nog att såga upp med motorsågsjigg eller en "bondsåg" är mer rimligt. Några trädgådsbänkar med "rå" kant om lönn är bra utomhus.
OBS! Jag har bara sett på när det sågas, jag har ett självpålagdt motorsågsförbud pga att jag gillar fungerande ben och händer.
En motorsåg för att få ner det i storlek nog att såga upp med motorsågsjigg eller en "bondsåg" är mer rimligt. Några trädgådsbänkar med "rå" kant om lönn är bra utomhus.
OBS! Jag har bara sett på när det sågas, jag har ett självpålagdt motorsågsförbud pga att jag gillar fungerande ben och händer.
Balsampoppel om du tycker om doften.Hep skrev:
Gårdens stora lönn gav upp i senaste hagelstormen. I morgon tas resterna ner. Nu är frågan vad vi ska ersätta den med. Inte en lönn då vi har tre nästan lika stora kvar och några på tillväxt. Tomten är lite parkliknande med stor gräsyta med lönnarna, en gammal rönn, några stora häggar och en björkdunge som oaser. Och en hel del fruktträd, men de är inte lika dominerande. Nu vill vi ha något som både är maffigt på sikt och kan se ut som ett rejält träd under vår tid.
Zon 3, väldränerat, ingen konkurrens om regnet och nästan ingen skugga från andra träd och hus.
Inget alltför exotiskt, då det ska stå på en gammal 1700-talsgård. Om det går att köpa rimligt stort är pengarna inga stora problem. Inte så att vi tar dit något monster, men kan vi kapa tio års uppväxttid så gör vi det.
[bild]
[bild]
Klicka här för att svara