Så var det klart. Förutom sorgen över att ta ner ett träd som visade sig ha en frisk stam, kommer två nya problem. Hur sågar man den här besten och vad ska jag göra med ett par kubik lönnvirke.

IMG_8577.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
MichelleW
  • Laddar…
Jag tycker du ska göra en lönndörr, jag kan använda den för att hitta ut själv.

• Haha
  • Gilla
  • Älska
MichelleW och 11 till
  • Laddar…
Tycker att en lönnkrog i midsommar är mera spännande.

• Gilla
antasp och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Tycker att en lönnkrog i midsommar är mera spännande.
En lönndörr till en lönnkrog för lönnmördare?

• Haha
  • Gilla
Plätt Fia och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
En lönndörr till en lönnkrog för lönnmördare?
I lönndom.

Kramla
Intet Intet skrev:
I lönndom.
Nej de är inte lönt..

• Haha
Intet
  • Laddar…
Kramla Kramla skrev:
Nej de är inte lönt..
Men kanske lönnt?

Och när ni trodde att nivån inte kunde sjunka lägre klev @Alfredo in i diskussionen och motbevisade er alla.

• Gilla
Kramla
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Så var det klart. Förutom sorgen över att ta ner ett träd som visade sig ha en frisk stam, kommer två nya problem. Hur sågar man den här besten och vad ska jag göra med ett par kubik lönnvirke.
[video]
[bild]
Nu var du ju för snabb, så här kan man göra med stubben om man är lite flink med motorsågen. https://q1065.fm/stephen-king-shows-off-finished-tree-sculpture-at-his-bangor-home/

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Grundmaterialet till ett rejält rivertable! :D

En motorsåg för att få ner det i storlek nog att såga upp med motorsågsjigg eller en "bondsåg" är mer rimligt. Några trädgådsbänkar med "rå" kant om lönn är bra utomhus.
OBS! Jag har bara sett på när det sågas, jag har ett självpålagdt motorsågsförbud pga att jag gillar fungerande ben och händer.

• Haha
yonna
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Gårdens stora lönn gav upp i senaste hagelstormen. I morgon tas resterna ner. Nu är frågan vad vi ska ersätta den med. Inte en lönn då vi har tre nästan lika stora kvar och några på tillväxt. Tomten är lite parkliknande med stor gräsyta med lönnarna, en gammal rönn, några stora häggar och en björkdunge som oaser. Och en hel del fruktträd, men de är inte lika dominerande. Nu vill vi ha något som både är maffigt på sikt och kan se ut som ett rejält träd under vår tid.

Zon 3, väldränerat, ingen konkurrens om regnet och nästan ingen skugga från andra träd och hus.

Inget alltför exotiskt, då det ska stå på en gammal 1700-talsgård. Om det går att köpa rimligt stort är pengarna inga stora problem. Inte så att vi tar dit något monster, men kan vi kapa tio års uppväxttid så gör vi det.

[bild]
[bild]
Balsampoppel om du tycker om doften.

hsd
Poppel har en särskild lukt, inte så att det luktar illa men defenitivt inget man vill ha under armarna 😉

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.