ca 15 aspar ska tas ner i februari och det kommer bli galet mycket rotskott, hur minimeras effektivast dessa?

Jag har roundup 360 med glyfosat (360g/l).

Ska roundup hällas i stubbarna?
Pensla bladen på rotskotten när dom väl kommer upp?
Hur späda roundupen?

(Jag är medveten om reglerna kring glyfosat så tänk att det är en hypotetisk fråga om reglerna skymmer svaret 😊)

Jag brukar ringbarka dem ett år på förhand. Då dör rötterna.

• Gilla
EvertL och 6 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag brukar ringbarka dem ett år på förhand. Då dör rötterna.
Bra tips, men för sent nu.

• Gilla
Gorbatjov och 1 till
  • Laddar…
Så där teoretiskt så skulle ett tillvägagångssätt vara att kapa stammarna 50-100 cm upp. Borra hål och häll med lämplig mängd Roundup och plugga hålen. Späda verkar onödigt.
Går säkert bra att kapa i marknivå och lägga en mark platta ovanpå för att skydda mot regn och djur.

Eller så blir det till att gå runt och klippa av alla rotskott som kommer några gånger per sommar. Ska tydligen avta efter 2-3 enligt andra trådar i ämnet på forumet.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Har svårt att se att glyphosat skulle fungera i februari... Det ska ut i rötterna och om det inte blir en förbaskat tidig vår så borde träd vara i dvala då.
Hade det teoretiskt varit jag och det behövd fällas vid den tidpunkten så hade jag nog kapat relativt högt och sedan väntat till våren, kapat av en bit till när träden är synligt vakna för att behandla då.
Ingen expert, men känns som det skulle ha bättre chans att fungera.

• Gilla
Gorbatjov och 3 till
  • Laddar…
D David__11 skrev:
ca 15 aspar ska tas ner i februari och det kommer bli galet mycket rotskott, hur minimeras effektivast dessa?

Jag har roundup 360 med glyfosat (360g/l).

Ska roundup hällas i stubbarna?
Pensla bladen på rotskotten när dom väl kommer upp?
Hur späda roundupen?

(Jag är medveten om reglerna kring glyfosat så tänk att det är en hypotetisk fråga om reglerna skymmer svaret 😊)
Ska ytan brukas till annat eller kan du lämna höga stubbar?

TorpAnders TorpAnders skrev:
Ska ytan brukas till annat eller kan du lämna höga stubbar?
Träden kommer att tas ned åt mig när skogen bakom ska avverkas, så inga höga stubbar tyvärr.

• Gilla
Leif Nyberg2
  • Laddar…
Ja då får du nog ett riktigt elände…
Vore det jag då skulle jag absolut skjuta på det och planera avlivningen.
Har tagit bort många aspar och vet vilka varianter som fungerar.

• Gilla
  • Ledsen
Spoz och 3 till
  • Laddar…
Borra en massa hål i stubbarna och häll salt i så dör dom.

Nu finns ju inte roundup att köpa, men så här kunde man göra förr:

Omedelbart efter att trädet fällts så borrade man 2-3 hål, uppifrån i stubben, nära ytterkanten. Där hällde man i roundup. Det räckte med små mängder, omkring en matsked totalt för ett träd, om det inte var väldigt stort. Rotsystemet förlorade förmågan att ta upp vatten.

Bästa tiden för detta var under tidig vår eller försommar.

Observera att aspar har sammanvuxna rotsystem och giftet kunde sprida sig via detta. Om du hade tänkt behålla några aspar i beståndet så var risken stor att dessa också strök med. Detta blev extra viktigt att tänka på om man var nära tomtgräns.

Men detta är alltså inget man kan ägna sig åt längre.

• Gilla
Gorbatjov och 5 till
  • Laddar…
G gbgustaf skrev:
Nu finns ju inte roundup att köpa, men så här kunde man göra förr:

Omedelbart efter att trädet fällts så borrade man 2-3 hål, uppifrån i stubben, nära ytterkanten. Där hällde man i roundup. Det räckte med små mängder, omkring en matsked totalt för ett träd, om det inte var väldigt stort. Rotsystemet förlorade förmågan att ta upp vatten.

Bästa tiden för detta var under tidig vår eller försommar.

Observera att aspar har sammanvuxna rotsystem och giftet kunde sprida sig via detta. Om du hade tänkt behålla några aspar i beståndet så var risken stor att dessa också strök med. Detta blev extra viktigt att tänka på om man var nära tomtgräns.

Men detta är alltså inget man kan ägna sig åt längre.
TS kan inte skjuta på fällningen men visst det kan fungera ändå. Annars är ju metoden oerhört effektiv på stående träd, fäller man sedan när de avlövats av injektionen då uteblir rotskotten fullständigt.

Det man kan göra (eller kunde förr) är att vänta till saven stiger, och då borra hål lägre ner på sidan av stubbarna, så lågt ner som möjligt, och injicera i dessa hål. Borra då med 45 graders lutning några cm djupt.

Kommer det ändå några rotskott sedan, så pensla bladen.

• Gilla
David__11
  • Laddar…
Om det är aspar man vill ha bort skulle man hypotetiskt nu på vintern kunna blanda till lite Roundup - kylarvätska - vatten. Borra hål eller såga instick med motorsåg lågt nere på stubben, 45 grader lutning. Fyll hålen med Roundup. Det behövs inga stora mängder. Nån matsked torde räcka.
Det är bättre tid att gör det nu än när saven stiger och vätskeströmmarna går från rötterna uppåt.Kolla dock regelverket om det är tillåtet där du bor.

Redigerat:
  • Gilla
Gorbatjov och 2 till
  • Laddar…
H
Ecoplugg kan funka bra med.
Köpte det i sommar.
Vet att dom är förbjudna, att man var tvungen att ha licens för att köpa dom.
Men jag la en beställning på nätet från en svensk sida.
Där man skulle fylla i nr för licens så lämnade jag blankt. Tänkte att den beställningen går säkert aldrig igenom.
Men de kom, 200 st

• Gilla
  • Älska
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Roundup på rotskotten torde också funka när de kommer upp.

• Gilla
OppfinnarJocke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.