H
Ska hjälpa till i en trädgård där det finns parkslide vid vatten/bäck. Parksliden ska ha dykt upp de senaste tre åren eller nått sånt och börjar nu ta över bäcken. Jag undrar hur man bör agera? Det står så mycket om vad man ska och inte ska göra med parkslide och ofta många motsägelser vilket skapar förvirring.

Det påstås att man inte ska dra upp parkslide manuellt då det kan trigga rötterna att skjuta nya skott och sprida sig okontrollerat. Att klippa den för tidigt ska tydligen göra samma sak? Ska man klippa den nu när den är stor istället och mycket energi har gått åt eller ska man invänta sommaren slut innan man får röra? Ägaren bor här inte heltid för övrigt.

Vad jag förstår av Naturvårdsverket ska man låta bli att göra nått förhastat och ibland bara låta den vara men bevaka dess utbredning. Känns ändå trist att inte få klippa ner för att röja i bäcken. Parksliden står alltså i vägen för skötseln av bäcken. Vad säger ni? Tips och råd?

Redigerat:
H
pjgb pjgb skrev:
Här är ett sätt
[länk]
Tack för tips, ska följa tråden. Min största farhåga är mer att detta bestånd växer intill bäcken dvs. fri tillgång till vatten och ganska soligt. Det är ett endast en mindre gräsplätt och en grusparkering mellan bäcken och bostadshusets på ca 30-40 m emellan. Man vill ju inte att det sprider sig dit. Grusparkeringen består inte av så mycket grus längre heller då gräs och maskrosor växer överallt. Det är dock fortfarande grusigt packad jord eller vad man kan kalla det.

H husspekulanten skrev:
Ska hjälpa till i en trädgård där det finns parkslide vid vatten/bäck. Parksliden ska ha dykt upp de senaste tre åren eller nått sånt och börjar nu ta över bäcken. Jag undrar hur man bör agera? Det står så mycket om vad man ska och inte ska göra med parkslide och ofta många motsägelser vilket skapar förvirring.

Det påstås att man inte ska dra upp parkslide manuellt då det kan trigga rötterna att skjuta nya skott och sprida sig okontrollerat.
Det här är väl närmast att betrakta som en myt. Den skjuter nya skott, men främst från de rötter som redan finns och som kan sträcka sig långt utanför beståndets kärna.
H husspekulanten skrev:
Att klippa den för tidigt ska tydligen göra samma sak? Ska man klippa den nu när den är stor istället och mycket energi har gått åt eller ska man invänta sommaren slut innan man får röra? Ägaren bor här inte heltid för övrigt.
Som du redan fått tips på är en metod att trötta ut plantan. I teorin ska du då klippa ner skotten precis innan den uppnår kompensationspunkten, dvs växten spenderar mer energi på att växa än den får tillbaka från bladen. Kan vara värt att komplettera med viss bortgrävning av rötter om man går på det spåret (som såklart måste tas om hand korrekt).
H husspekulanten skrev:
Vad jag förstår av Naturvårdsverket ska man låta bli att göra nått förhastat och ibland bara låta den vara men bevaka dess utbredning. Känns ändå trist att inte få klippa ner för att röja i bäcken. Parksliden står alltså i vägen för skötseln av bäcken. Vad säger ni? Tips och råd?
Lite OT, men vad är det för skötsel som behövs av bäcken? Bäckar är naturliga och kräver normalt sett ingen skötsel. Det är heller inte tillåtet utan en anmälan till länsstyrelsen först. Diken är en annan historia dock.
H husspekulanten skrev:
Tack för tips, ska följa tråden. Min största farhåga är mer att detta bestånd växer intill bäcken dvs. fri tillgång till vatten och ganska soligt.
Parkslide har väldigt djupa rötter, den har nog fri tillgång till vatten oavsett.
H husspekulanten skrev:
Det är ett endast en mindre gräsplätt och en grusparkering mellan bäcken och bostadshusets på ca 30-40 m emellan. Man vill ju inte att det sprider sig dit.
Till huset? Det är ingen magisk växt vi pratar om och en organisk spridning på 30 m sker knappast över en sommar. Du hinner reagera. Dessutom, för att även beröra den myten, det finns vad jag vet inte belägg för att parkslide förstör husgrunder.
H husspekulanten skrev:
Grusparkeringen består inte av så mycket grus längre heller då gräs och maskrosor växer överallt. Det är dock fortfarande grusigt packad jord eller vad man kan kalla det.
Klipper du gräset där hindrar du i praktiken spridning ganska väl, skulle jag tro.

@STB brukar ha bra tips om parkslide annars.

• Gilla
Snurrespratt och 3 till
  • Laddar…
Som sagt vi kör utmattning av ett relativt litet bestånd sedan några år. Jag tar bort så fort den överhuvudtaget syns. Förra året kom det upp ett enda skott ungefär vid midsommar. Sedan kom det ytterligare 4 - 5 skott som jag inte är säker på att de vekligen var parkslide.

Inget synligt ännu i år.

• Gilla
andles3000 och 3 till
  • Laddar…
H
G Genomklok skrev:
Det här är väl närmast att betrakta som en myt. Den skjuter nya skott, men främst från de rötter som redan finns och som kan sträcka sig långt utanför beståndets kärna.

Som du redan fått tips på är en metod att trötta ut plantan. I teorin ska du då klippa ner skotten precis innan den uppnår kompensationspunkten, dvs växten spenderar mer energi på att växa än den får tillbaka från bladen. Kan vara värt att komplettera med viss bortgrävning av rötter om man går på det spåret (som såklart måste tas om hand korrekt).

Lite OT, men vad är det för skötsel som behövs av bäcken? Bäckar är naturliga och kräver normalt sett ingen skötsel. Det är heller inte tillåtet utan en anmälan till länsstyrelsen först. Diken är en annan historia dock.

Parkslide har väldigt djupa rötter, den har nog fri tillgång till vatten oavsett.

Till huset? Det är ingen magisk växt vi pratar om och en organisk spridning på 30 m sker knappast över en sommar. Du hinner reagera. Dessutom, för att även beröra den myten, det finns vad jag vet inte belägg för att parkslide förstör husgrunder.

Klipper du gräset där hindrar du i praktiken spridning ganska väl, skulle jag tro.

@STB brukar ha bra tips om parkslide annars.
Tack för ditt inlägg.

Just det där med att de kan skjuta nya skott långt utanför beståndets kärna är väl det som oroar. Fast som du säger, det kanske inte sker under en säsong.

Medveten om att de inte förstör husgrunder men det känns som att det kan sänka en fastighets värde mer än om det är en bra bit ifrån huset p.g.a. skrämselnyheter. Förstår ju att den inte spränger betong utan letar sig in i ihåligheter som många andra växter.

Skötsel av bäcken i detta fall innebär att ta bort jord som packats i bäcken och förhindrar fri vattenström. Vi ska alltså hugga bort det för att förhindra att vattnet stryps helt. Vattenflödet brukar vara mycket högre men stoppas av löv, kvistar och jord genom åren. Huruvida det är en bäck eller dike vet jag inte. De hade lax där en gång i tiden (planterad) och rinner mellan trädgårdstomt och naturtomt. Parksliden växer vid kanten men även i där jord packats över tid, det vill vi hugga bort så att vattnet kan flöda fritt där igen.

H
H hempularen skrev:
Som sagt vi kör utmattning av ett relativt litet bestånd sedan några år. Jag tar bort så fort den överhuvudtaget syns. Förra året kom det upp ett enda skott ungefär vid midsommar. Sedan kom det ytterligare 4 - 5 skott som jag inte är säker på att de vekligen var parkslide.

Inget synligt ännu i år.
Ta bort, innebär det rycka upp (dra upp rot) eller klippa? Man läser hela tiden varningar om att rycka upp rötter och rekommenderas bara klippa.

Gräva upp rötter låter som för stort projekt men rycka upp med rot är mindre svårt.

H
A Abies koreana skrev:
Att sanera parkslide i vattenmiljö är känsligt för små rotbitar kan följa med vatten och spridningen är ett faktum. Kontakta din kommun och hör om de kan ge tips och råd, om inte så konsultera någon som sysslar med detta till vardags.

[länk]
Spridning har redan skett till husägaren som haft huset i över 10 år och parksliden dök upp vid vattnet för ungefär tre år sedan. Den är inte planterad av husägaren.

Tack för länk. Närmsta byggnad ligger kanske 20 m bort och det finns ingen översvämningsrisk vad jag vet.

Redigerat:
Ja, jag förstår det, därför vill jag uppmärksamma dig på att du bör ta professionell hjälp när det gäller parkslide och vatten, minsta rotbit eller rhizom som inte tas upp följer med vattnet och sannolikheten är stor att nya bestånd etableras längs vattenvägen.

Klipp eller såga bort oönskade växter. Lägg på hög tills de är torra. Bränn om du vill, kanske på höstdagjämningen.

Det kommer att komma nya skott. Ryck upp dessa och lägg på hög nånstans där de inte slår rot, vissa förespråkar att man äter upp dem i fallet med parkslide.

Ju mer du tar bort ovan jord desto mindre energi till roten. Det kan ta ett tag men det är ju det som är att ha en trädgård.

• Gilla
andles3000 och 2 till
  • Laddar…
Överväg Roundup med glyfosat!

• Gilla
andles3000 och 1 till
  • Laddar…
F Fluxor skrev:
Överväg Roundup med glyfosat!
Förutom det faktum att det är förbjudet att använda, är det särskilt olämpligt i en vattenmiljö.

• Gilla
STB och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Man får göra en helhetsbedömning här, om risken för skada på vattenmiljön av glyfosat är större än skadan av parksliden. Jag gissar att man kommer fram till att enstaka glyfosatbehandling på sensommaren ger en marginell skada på en rätt oviktig vattenmiljö. Men det är klart, om bäcken porlar även i september och leder till den där dammen med stor vattensalamander så kan man ju hamna i en annan bedömning.

• Gilla
Fluxor och 1 till
  • Laddar…
G Genomklok skrev:
Förutom det faktum att det är förbjudet att använda, är det särskilt olämpligt i en vattenmiljö.
Ja, man får väga det mot andra alternativ. Kanske är det bättre att bränna 300 liter diesel vid transporter och grävning som ändå inte hjälper.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.