F
Förra våren satte vi en fin lagerhägg i en rätt stor kruka. Tyvärr har den nog fått stryk av den ovanligt hårda skånska vintern. Medans andra lagerhäggar blommar fint, har vår inte blommat alls och tappat dom flesta löven. Det kom dock nya löv och skott längst ner så helt död är den inte.

Går den att rädda eller slängde vi en femhundring på komposten?

IMG20260604205848.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

F Fideliox skrev:
helt död är den inte.
Nej den lever
F Fideliox skrev:
Går den att rädda
Ja det går! Sköt om den bara.

F
O O skrev:
Nej den lever

Ja det går! Sköt om den bara.
Jag tänkte mer om man ska klippa ner den?

F Fideliox skrev:
Jag tänkte mer om man ska klippa ner den?
Nej inte nu direkt, vänta och se hur den tar sig. Låt den självläka så att säga.

• Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker den har för liten kruka.

F
yonna yonna skrev:
Jag tycker den har för liten kruka.
Ser kanske liten ut?

F
Nu har den nog dött på riktigt. Alla löv är väck. Värmen tog nog det sista. På södersidan var det säkert runt 45c i förra veckan..

Några tips på en tålig buske/växt som klarar både minus på vintern och stekande sol på sommaren i kruka?

Värme skall knappast vara något problem i Sverige. Några 42C tror jag inte en sekund att ni haft för det svenska rekordet ligger på 38C 1933 och tangerat 1947.

Däremot behöver växter vatten. I en sådan liten kruka får man vattna ofta. Hur ser den ut nu då?

Generellt brukar man säga att en växt har ungefär lika stort rotsystem som grenverk. Så precis som tidigare påpekats bör den stå i en större kruka för att trivas.

F
O O skrev:
Värme skall knappast vara något problem i Sverige. Några 42C tror jag inte en sekund att ni haft för det svenska rekordet ligger på 38C 1933 och tangerat 1947.

Däremot behöver växter vatten. I en sådan liten kruka får man vattna ofta. Hur ser den ut nu då?

Generellt brukar man säga att en växt har ungefär lika stort rotsystem som grenverk. Så precis som tidigare påpekats bör den stå i en större kruka för att trivas.
I skuggan hade vi närmare 38 på trädäcket häromdagen så var säkert 40+ i solen i framsidan där det är vindstilla och mest sten/asfalt.
Screenshot_2026-07-03-07-36-33-07_c3a231c25ed346e59462e84656a70e50.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I detta fallet är krukan större är det tidigare bladverket. Vattna har vi gjort varannan dag när det inte regnar.

Kan vara flera anledningar till att din lagerhägg har dött men på bilden ser den ut exakt som en växt som drabbats av bladlöss. De är inte så lätta att upptäcka om man inte vet vad man skall leta efter men ett synligt tecken är små myror på växten.

Myrorna äter (dessvärre inte) bladlöss utan håller dem som boskap, de skyddar myrorna för att dessa utsöndrar honungsdagg som är synnerligen attraktivt för myror.

F
A Abies koreana skrev:
Kan vara flera anledningar till att din lagerhägg har dött men på bilden ser den ut exakt som en växt som drabbats av bladlöss. De är inte så lätta att upptäcka om man inte vet vad man skall leta efter men ett synligt tecken är små myror på växten.

Myrorna äter (dessvärre inte) bladlöss utan håller dem som boskap, de skyddar myrorna för att dessa utsöndrar honungsdagg som är synnerligen attraktivt för myror.
Hmm ja myror har vi väldigt gott om!

F Fideliox skrev:
I skuggan hade vi närmare 38 på trädäcket häromdagen så var säkert 40+ i solen i framsidan där det är vindstilla och mest sten/asfalt.
[bild]
I detta fallet är krukan större är det tidigare bladverket. Vattna har vi gjort varannan dag när det inte regnar.
Har du inte varmare än så är temperaturen inget problem.
Kom ihåg att Lagerhägg ursprungligen kommer från och trivs i varmare klimat än så. 40C i skuggan klarar den lätt.
Bara den inte får torka ut, men ni hade ju vattnat.
Istället är det den svenska vintern som kan vara ett problem för den. Man bör plantera den i härdighetszonerna 1-3 för att slippa problem med kyla.

Redigerat:
A Abies koreana skrev:
Kan vara flera anledningar till att din lagerhägg har dött men på bilden ser den ut exakt som en växt som drabbats av bladlöss.
Lagerhäggens tjocka läderartade blad är inte direkt bladlössens favorit. Så jag tycker det är otroligt. Men naturligtvis skadar det inte att titta efter och se om det finns bladlöss på den.

Städsegröna växter är alltid knepiga att ha i kruka tycker jag.
Jättemånga verkar ha satsat på häckar av lagerhägg på sista tiden. Ingen av dem ser ut att ha klarat vintern bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.