Vissnad buxbomhäck vid stensatt gångväg utanför ett växthus, med döda buxbombollar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi har en låg buxbomhäck som inramar en rabatt utanför vårt växthus. Förra året dog den, liksom de tre buxbombollarna man kan se i bakgrunden på bilden.

Nu tänkte vi ersätta den med något mer tåligt. Tänkte först idegran, men är lite rädd för att den känns för mörk i färgen.

Är det någon som har satt japansk jänrek eller liguster och har det som låg häck?

Är jättetacksam om jag kan få tips och synpunkter på vilket vi bör välja.

Jag skulle börja med att utreda exakt varför buxbomen dog. Eftersom jag tycker den inte borde ha gjort det.
Vet du orsaken?

Det är ju ganska meningslöst att plantera något som oxo kommer att dö om orsaken är kvar, tänker jag.

Jag tänker att det är buxbomsjukan som går här titt som tätt, eftersom andra växter i trädgården mår bra.

Trist med din buxbom. Var det buxbomssjukan som drabbade den? Jag ser att plattsättningen är tätt inpå plantorna. Med dessa varma somrar kan det bli för varmt och då får sjukan fäste. Läste en Alnarpsartikel där man inventerat kyrkogårdar och dragit slutsatsen att där buxbomen vuxit i gräsmatta klarat sig bättre mot sjukan. Mina står just i gräsmatta och mår mycket bra. Har dock haft lus som varit riktigt elaka men försvunnit med nematoder av nåt slag (fick av dottern som behandlat sina i kolonin).

Men testa EN ny planta ngn stans i trädgården inte alltför utsatt för stark sol och för att forma till runt klot. Svenskt friskt material - hittar du inte garanterat friskt kan du få nåt' barn av mej.

Sven-Ingvar Andersson gjorde -på den tiden- fina ligusterklot. Han var just ute efter att få fram skillnaden mellan frodig sommar och karg vinter. Jag testade genom att dra upp egna ligustersticklingar när jag anlade denna trädgård. Rätt ligustersort är ganska grön här i Skåne även på vintern men man får se till att höstklippningen görs ganska tidigt.

Om man vill ha vacker sommar/vintereffekt kan man sätta bok som hålles på 50cm. Mina 80cm höga är "under arbete".

Annars tycker jag alls inte att taxus blir för mörk. Tar ganska lång tid att få en sådan låg häck snygg. Men visst är klot snygga!

Redigerat:
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Tre torra buskar vid en fasad, omgivna av gatsten. Buskarna är kala och placerade i nordost-läge, diskussion om deras hälsa pågår.
Skapa konto

Ja, jag vet inte, men vi har även tre klot på framsidan i nordost-läge som dog samtidigt. Så här ser de ut idag. Buxbom i kruka klarade sig, som vi har bredvid och på balkongen? Jätteskumt.

Tack för erbjudandet om frisk planta. 💚 Jag är lite otålig och vill ha snabba resultat den här gången. Vi ska göra om lite i trädgården och har fler projekt på gång, så det blir att byta ut häcken så att det blir klart på en gång.

Har du någon erfarenhet av japansk järnek? Den ser ju nästan likadan ut.

Japansk järneksbuske i en trädgård, grön och tät med små ovala blad.
Skapa konto

Bild på japansk järnek från Hortogreen.

Redigerat:
Det är abolut inte fel att testa något nytt. Jag har aldrig sett en järnekshäck.

Liguster och måbär är tåliga häckväxter som går att få till en låg häck på några få växtsäsonger. De är ju inte vintergröna men måbär spricker bland de första av de vanliga häckväxterna så det är en hyfsat lång grön säsong.

Det finns också något som kallas Bloom bux som jag tror är en liten rhododendron som påminner mkt om buxbom i växtsättet. Kan vara värd att kika på. Den japanska järneken dog av tjältorka hos mig. Men jag borde nog varit lite mer uppmärksam på den och skuggat med väv.

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Lonicera nitida eller Lonicera pileata
är mitt förslag när det är en trädgård i Lomma. Nedanstående gäller båda sorterna.

Växer fort, är vintergrön, har blad som påminner om buxbom, tål klippning, och, bäst av allt, är jättelätt att föröka från sticklingar. Sätt en pinne i marken så rotar den sig och är en buske i princip till året efter.

Båda sorterna finns i Alnarp så att ni kan titta hur de ser ut.

Även de småbladiga järnekarna finns i Alnarp. De är fina men lite kinkigare än lonicera.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Stort tack för alla tips!

Myrtentry var ju en riktig skönhet.👌

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Berberis buxifolia Nana
Är också ett alternativ men den är inte helt lätt att få tag på.
Växer också i Alnarp.

Den var också fin, väldigt buxbomliknande.

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Den var också fin, väldigt buxbomliknande.
Ja den är fin. Och heter just "buxbomsbladig" men kan vara lite knepigare att få tag på.

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag tänker att det är buxbomsjukan som går här titt som tätt, eftersom andra växter i trädgården mår bra.
Ett starkt indicium. Men det är inget bevis. Det kan vara någon annan orsak. Det är bra med bra gissningar. Men man bör, som sagt, göra allt man kan för att verkligen veta. Jag avstår från att gissa. Iställer rekommenderar jag en liten skrift från jordbruksverket
Ingen mening att jag berättar vad som står i den. Det är bättre att ni kollar själva. Att era buskar dött ( om det verkligen är säkert att de inte repar sig) innebär inte att problemet är över. Smittan kan finnas kvar länge och bör hanteras på rätt sätt.

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Buxbomsjuka råder i trakten, finns även i Alnarp, på kyrkogården i Arlöv och i privata trädgårdar.

Diaphania perspectalis har väl inte rapporterats i Sverige ännu men det är nog bara en tidsfråga. I UK ersätter man buxbomen i många av de stora trädgårdarna och parkanläggningarna eftersom det inte är hållbart att bekämpa allt som drabbar buxbom och då ska man komma ihåg att de har tillgång till gifter som vi (av goda skäl) inte har. Trots detta ser man det inte som hållbart att fortsätta med buxbom.

Jag hade själv absolut inte skaffat buxbom just nu. I framtiden kanske man lyckas förädla fram sorter som är motståndskraftiga och då kan man överväga buxbom igen.

Jag håller på att driva upp lonicera nitida
som jag ska ha och göra "bollar" av .

Ska även testa att göra sticklingar på buxbomsberberis. (Vet inte riktigt hur bra det går att odla den från sticklingar men värt ett försök.)

Redigerat:
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Buxbomsjuka råder i trakten, finns även i Alnarp, på kyrkogården i Arlöv och i privata trädgårdar.

Diaphania perspectalis har väl inte rapporterats i Sverige ännu men det är nog bara en tidsfråga. I UK ersätter man buxbomen i många av de stora trädgårdarna och parkanläggningarna eftersom det inte är hållbart att bekämpa allt som drabbar buxbom och då ska man komma ihåg att de har tillgång till gifter som vi (av goda skäl) inte har. Trots detta ser man det inte som hållbart att fortsätta med buxbom.

Jag hade själv absolut inte skaffat buxbom just nu. I framtiden kanske man lyckas förädla fram sorter som är motståndskraftiga och då kan man överväga buxbom igen.

Jag håller på att driva upp lonicera nitida
som jag ska ha och göra "bollar" av .

Ska även testa att göra sticklingar på buxbomsberberis. (Vet inte riktigt hur bra det går att odla den från sticklingar men värt ett försök.)
Intressant! Jag ska testa myrten - mest för kul skull!

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.