Hej!
Vi har en häckoxbär häck som förmodligen vuxit sedan -75 då huset byggdes.
Den är fin på sina ställen men föregående ägare har låtit den dra iväg väldigt mycket på bredden. Stammarna liksom ligger ner och växer åt sidan än uppåt.
Och den är full av stora typ håligheter.
Kan man klippa in den rejält på bredden utan att skada häcken?

Den angränsar mot en annan tomt så jag vill liksom inte ta död på den i onödan.

Alla tips och råd mottages hjärtligt ☺️

Lägger ut en film film för att ge er mer förståelse hur den ser ut.
 
E Elfenbenet skrev:
Kan man klippa in den rejält på bredden utan att skada häcken?
Ja definitivt. Den kan klippas ner så det bara är kvar 10cm om man vill och låta den börja om. Det lär ge bästa resultatet. Man får räkna med att det tar ett par år och att det blir väldigt bra bara man klipper den som man skall.

Men visst kan man låta en del grenar vara kvar. Dock vet jag inte om det är en speciellt bra lösning eller om det går snabbare.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.