1 789 läst ·
19 svar
2k läst
19 svar
Ersätta buxbom med idegran, japansk järnek eller liguster?
Ja, myrtentry såg spännande ut. Får nog också ta och testa. Några klot har man alltid plats för.
Administrator
· Skåne
· 8 684 inlägg
Ja lavendel är ju jättefint. Funderar på vad man borde matcha med för växter där i mitten då, så att det inte känns rörigt?
Jag har heller ingen riktig koll på hur länge lavendel blommar och ser fin ut. Är den ok som häck vår, sommar och höst?
Jag har heller ingen riktig koll på hur länge lavendel blommar och ser fin ut. Är den ok som häck vår, sommar och höst?
Nja. Den tänder i början av maj. Blommar sommaren/augusti. Ser risig ut hela vintern. Jag klipper den som en igelkott i april. Ska den vara något så när fin under vintern så får man klippa den igen i full blom i augusti och det är ju trist. Hidcote Blue är inte så hög och blir inte så stabbig. Står den i grus, torrt och i full sol föryngrar den sig fint. Tycker inte den ersätter buxbom men är fint komplement.Marlen Eskilsson skrev:
Hej, har själv planer på att testa japansk järnek som låg häck då det känns säkrare än buxbom med anledning av buxbomssjukan. Köpte 2st 6-pack Ilex crenata Jenny på Hornbach i höstas som jag inte hann få ner i backen innan vintern men dom ser fina ut fortfarande så verkar tåliga. Köpte också klot av samma sort som är planterade och ser fina ut. Liknar buxbom. Ser att någon rekommenderade lonicera, jag har någon av dom myrtentry eller lingontry sedan innan som låg häck. Den är också fin och vintergrön men känns mer kraftfull. Den får långa grenar om man inte håller efter den.Marlen Eskilsson skrev:
[bild]
Vi har en låg buxbomhäck som inramar en rabatt utanför vårt växthus. Förra året dog den, liksom de tre buxbombollarna man kan se i bakgrunden på bilden.
Nu tänkte vi ersätta den med något mer tåligt. Tänkte först idegran, men är lite rädd för att den känns för mörk i färgen.
Är det någon som har satt japansk jänrek eller liguster och har det som låg häck?
Är jättetacksam om jag kan få tips och synpunkter på vilket vi bör välja.
Klicka här för att svara