Hej!

Jag har en Thuja Brabant i trädgården och har upptäckt en märklig beläggning på en av stammarna. Resten av busken ser helt frisk ut, men på just denna gren sitter det täta, rundade orange-bruna kulor inbäddade i torr brun vävnad.

Jag bifogar närbild – har ni sett något liknande? Är det:
- En svampsjukdom?
- Insektsangrepp (äggläggning eller dylikt)?
- Något naturligt?

Tacksam för all hjälp med identifiering och eventuell åtgärd!

• IMG_7210.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_7211.png
    Skapa konto
Jag vet inte vad som drabbat din tuja men jag kan resonera omkring det - det är i alla fall någon form av galler.

Det finns en svampsjukdom som ser ut sådär som växelverkar mellan tuja och äppelträd och då syns mörka fläckar på äppelträdets blad. Den sjukdomen skall inte finnas här men kolla om du har äppelträd i närheten med bruna fläckar på bladen. Växtsjukdomar sprider sig snabbt i vår värld numera, dels pga av uppvärmningen, dels genom vår internationella handel med allehanda växter.

En annan variant, tuja gallmygga som lämnar bruna galler på växtens grenar. Om man öppnar upp en gallbildning kan man hitta små, gula larver.

I vilket fall som helst bör du avlägsna grenen, sätt den inte i komposten utan elda upp den.

A Abies koreana skrev:
Jag vet inte vad som drabbat din tuja men jag kan resonera omkring det - det är i alla fall någon form av galler.

Det finns en svampsjukdom som ser ut sådär som växelverkar mellan tuja och äppelträd och då syns mörka fläckar på äppelträdets blad. Den sjukdomen skall inte finnas här men kolla om du har äppelträd i närheten med bruna fläckar på bladen. Växtsjukdomar sprider sig snabbt i vår värld numera, dels pga av uppvärmningen, dels genom vår internationella handel med allehanda växter.

En annan variant, tuja gallmygga som lämnar bruna galler på växtens grenar. Om man öppnar upp en gallbildning kan man hitta små, gula larver.

I vilket fall som helst bör du avlägsna grenen, sätt den inte i komposten utan elda upp den.
Hej och tack för svar!
Vi har inga äppelträd i närheten.
Har plockat loss en liten rackare och det ser mer ut som ett litet frö (se bild) och konsistensen är som en okokt potatis.
Finns ingenting i den såsom larver eller liknande.

Vill helst inte ta bort stammen om det är något ofarligt.

Någon idé om vad det kan vara?

• IMG_7212.jpeg
    Skapa konto
A Abies koreana skrev:
Googla på sköldlöss!

[länk]
Det ser inte ut som sköldlöss. Det ser mer ut som en del av Thujan.
Har både googlat och frågat AI om vad det kan vara och har ännu inte hittat något som liknar det.

Har misstanke om att det är något som uppkommit genom att två stammar växt ihop och därefter delat på sig. Detta är då snittet mellan.

Lyckades nämligen rycka loss denna stam av misstag.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.