Hallåj vårt plommonträd brukar ge bra med frukt och det vill vi ska fortsätta. Men murgrönan växer på trädet och vi funderar på om det kväver plommonträdet? Finns det ngn risk? Ett par av grenarna är döda. På dem kom det frukt förra året
Vi har bott i huset ett par år och vet inte hur trädet vuxit och levt tidigare.
Tacksam för svar/Fruktis
Vi har bott i huset ett par år och vet inte hur trädet vuxit och levt tidigare.
Tacksam för svar/Fruktis
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· Uppsala
· 2 168 inlägg
Jag tror att du behöver ta bort murgrönan om du vill att plommonträdet ska överleva. Jag kan tänka mig en rad skäl. Den skadar plommonträdets bark som hindrar näringstillförseln till grenarna. Skadorna ökar också risken för svamp. Den skuggar också rimligtvis trädet och leder till färre löv och blommor.
Tackar för svar!Henningelvis skrev:
Jag tror att du behöver ta bort murgrönan om du vill att plommonträdet ska överleva. Jag kan tänka mig en rad skäl. Den skadar plommonträdets bark som hindrar näringstillförseln till grenarna. Skadorna ökar också risken för svamp. Den skuggar också rimligtvis trädet och leder till färre löv och blommor.
Hur gör jag rent praktiskt? Tar bort rötterna från stammen(långt ner?) och rensar från löv uppe på trädet?
/Fruktis
Murgröna i sig är ingen risk för träd. Murgröna klättrar bara på trädet, men den kan så klart bli ett problem om den hindrar trädet från att få sol på bladen.
Om du vill riva ner murgrönan är det bara att ta tag i revorna och dra bort dem. Uppifrån och ner är enklast.
Jag tror dock att problemet med ditt plommonträd har andra orsaker än murgrönan.
Det kan vara ålder, skadlig beskärning, olika typer av virus och svampar (som ofta är en följd av de första två). Rötterna kan ha blivit skadade.
Om du har möjlighet att sätta nya plommon en hyfsad bit ifrån det här trädet är det nog den bästa lösningen för att försäkra dig om plommonskörd även i fortsättningen.
Nyplantering av prunus (körsbär, plommon Hägg etc bör ske en ordentlig bit utanför rotzonen till andra stenfrukter. Har du inte så stor trädgård så går det så klart ändå men då kan det vara positivt att byta lite jord vid själva planteringen.
Edit: det ser på bilden ut som att det är en hägg bredvid och det kan också vara en förklaring. Konkurrens om samma näringsämnen.
Du kan testa med att gödsla med benmjöl i utkanten av rotzonen för att stärka träden. Jag tror dock att plommonträdet börjar nå sin maxålder.
Om du vill riva ner murgrönan är det bara att ta tag i revorna och dra bort dem. Uppifrån och ner är enklast.
Jag tror dock att problemet med ditt plommonträd har andra orsaker än murgrönan.
Det kan vara ålder, skadlig beskärning, olika typer av virus och svampar (som ofta är en följd av de första två). Rötterna kan ha blivit skadade.
Om du har möjlighet att sätta nya plommon en hyfsad bit ifrån det här trädet är det nog den bästa lösningen för att försäkra dig om plommonskörd även i fortsättningen.
Nyplantering av prunus (körsbär, plommon Hägg etc bör ske en ordentlig bit utanför rotzonen till andra stenfrukter. Har du inte så stor trädgård så går det så klart ändå men då kan det vara positivt att byta lite jord vid själva planteringen.
Edit: det ser på bilden ut som att det är en hägg bredvid och det kan också vara en förklaring. Konkurrens om samma näringsämnen.
Du kan testa med att gödsla med benmjöl i utkanten av rotzonen för att stärka träden. Jag tror dock att plommonträdet börjar nå sin maxålder.
Börja med att rensa bort all murgröna, då kan du se hur trädet "mår" och vad nästa åtgärd blir.
Jag har rensat bort "nästan" all murgröna i trädgården då den sprider sig, speciellt i våra stenmurar.
Jag har rensat bort "nästan" all murgröna i trädgården då den sprider sig, speciellt i våra stenmurar.
Renoverare
· Uppsala
· 2 168 inlägg
När barken släpper kan det vara kräfta eller någon annan svamp. Har du otur har du det i plommonträdet också. Men det kan du som sagt avgöra först när murgrönan är borta.B bo-ca skrev:
Nu är murgrönan borta! Plommonträdet ser inte så friskt ut med två större grenar utan liv, eller hur? Vad göra?Henningelvis skrev:
Jag tog också en bild på äppelträdet bredvid (sista bilden).
Kan vi ta bort de dålig och plantera ett nytt träd eller är det dömt att misslyckas?
Mvh Fruktis
Träd med så stora skador är inget att spara, börja om från början med ett nytt träd. Ett vanligt råd brukar vara att nya träd planteras på ny plats i ny fräsch jord.