useless
useless: Ingen som har några synpunkter?
1 svar · 1,3k läst
A
Avle: [bild] Tänkte att det kunde vara kul att visa hur snett huset är, skulle montera ett element och tog fram lasern, den fick åka tillbaka till verktygslådan rätt snabbt....
1 svar · 6,6k läst
·
M
Mattias Norsten: Det var ett (1) hyfsat tunt armeringsjärn i hela balken... :rolleyes:
5 svar · 3,2k läst
·
P
Anonymiserad 161035: Tack för tips! Vagnstycket ligger mot väggen på andra sidan. Vet inte om jag tar bort den andra väggen istället och bygger en propplåda istället får se :)
2 svar · 2,3k läst
·
F
Franke77: Jag svarar på mitt eget inlägg. Kommunens elgubbe var här idag. Det är vår stigare(huvudel) som går i röret. Den gör en nästan hel cirkel runt huset innan den går in. Bra tips till andra att kolla sådant innan man börjar gräva. Så nu blir det att byta den med. 🤑
1 svar · 1,2k läst
·
A
Avemo: Vad vill du uppnå? Det går nog att isolera förrådet så att det håller i 100 år till, men tyvärr går det inte att frostsäkra det utan att ha någon uppvärmning. Isoleringen fyller ingen funktion om förrådet inte är uppvärmt. Skall det inte vara uppvärmt är den säkraste konstruktionen att inte ha det isolerat.
1 svar · 580 läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Har ingen aning om den men se gärna till att den startar om automatiskt efter strömavbrott Bra om du kan ställa in vilket RF den ska gå mot
1 svar · 4,2k läst
S
svetsnisse: Bultarna följde med: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Las-och-stoldskydd/Golvogla-for-katting-2000022239/
5 svar · 10,2k läst
D
dennisson: Tack för svaren 😊
8 svar · 11,8k läst
·
Strip
Strip: :thumbup:
5 svar · 2,5k läst
·
Hemmakatten
Hemmakatten: Tack för alla svar. Det blev ingen grävning i helgen. Väntar tills grinden är färdig och allt material till gjutning är hemma. Då går det på några dagar och bilarna får stå utanför grinden. Kom på att det känns lugnast så.
6 svar · 1,9k läst
P
Pistol: I offerten står det "Grävare, 50 cm djup", så priset är väl då räknat på 50 cm hårdgjord yta.
6 svar · 1,0k läst
Demmpa
Demmpa: I mitt barndomshem så låg spolbrunnarna, både för avlopp och takavvattning (och ev även dränering) någon dm under gräsmattan, dessa hittades när vi skulle bygga ut huset, efter utbyggnaden så hamnade dom i pannrummet. I vårt hus så låg spolbrunnen för avloppet någon dm under trädgårdslandet. Sedan har vi en brunn för dräneringen och en brunn för takavvattningen, bägge
25 svar · 3,7k läst
H
SBH: [citat] det fina med att ha dyxlexi
7 svar · 2,5k läst
D
dennisson: Ja, det är ju en gammal tråd, men jag undrar samma.. Och istället för att bocka "byglar" runt över och underjärn lurar jag på att ta ett vanligt armeringsnät i lämplig dimension, kapa ur den "rektangel" jag behöver. T.ex 3x1 ruta och ställa denna på högkant mellan övre/undre hörnen och najja/svetsa ihop alltsammans?
1 svar · 8,9k läst
·
L
Location: Hej! Sitter och tittar på ritningarna på mitt garage och blir inte riktigt klok på hur själva grunden är gjord. Garaget har en källare i sutteräng. När jag tittar på ritningen ser det ut som att de har gjutit någon form av fot för en murad vägg, som de därefter murat upp en meter hög mur och sedan återfyllt med massor om vardera sida och därefter lagt på ett lättbetongbjälklag
0 svar · 2,4k läst
·
osiris
osiris: [citat] Oj, svårt att säga eftersom det gjordes som en del av ett mycket större projekt... Vi gjorde två akuta rum och lejde bort det helt. Två drabbade rum kvar men mindre akut. Kommer göra större del själv i dem.
15 svar · 6,0k läst
K
ktm250: Jag tycker det är konstigt att killen i affären tycker att 15-45 mm är för djupt för flyt. Finns ju flera olika. Sen väljs en produkt som ska läggas min 40 mm. Allt står ju i produktbladet som det länkas till. Nu har det ju gått bra, men hade det varit ett större jobb som gick dåligt så hade det blivit tråkigt, dyrt och svårreklamerat.
9 svar · 2,3k läst
·
Chaly
Chaly: Jag skulle nog ha börjat med att måla väggen och den nygjutna övergången för att se hur det blir innan jag övervägde andra alternativ. Keep it simple.
1 svar · 1,1k läst
·
D
DubbelAdam: Det rinnande vattnet pressas väl i så fall tillbaka utåt om det finns ett tätskikt på insidan som sätter stopp? Men om det finns risk för att materialet försvagas så är det en anledning som gör att jag inte vill ta risken. Men jag tänker då på de som har betongvägg som inte borde påverkas av att ständigt vara fuktig? Jag är inte ute efter en dålig ursäkt för att gå emot
2 svar · 1,1k läst
A
Autodidak1: Jag skulle radontäta genomföringar och lägga slang, och göra prov i huset efter det är klart
8 svar · 16,2k läst
S
smurfen72: Håller på och ska dränera och isolera källaren har inga fukt problem i dag men vill isolera och göra i ordning allt nu inför ett altan bygge. Tänkte isolera med spårade Bewi skivor som är färdig med fiberduk på (Byggmax) men nu när jag börjat gräva börjar problemen. källaren är jämn och fin första 50-100 cm sen verkar det vara nån typ av sten sockel som är riktigt ojämn och
0 svar · 3,0k läst
yonna
yonna: Om du köper äpple på A2-stam blir det så småningom högt. Jag betalade inte mer än ett par hundra kronor för mina.
15 svar · 22,4k läst
Norrhyttan
Norrhyttan: [citat] Det var därför jag frågade. Kanske ska poängtera att jag frågar bara för att jag är nyfiken. Jag vill inte ha betalt för att ta emot massor, är tacksam för att jag fått massor hemkörda utan att behöva engagera mig eller betala. Enda som grämer mig är att jag inte tog emot mer. :)
4 svar · 6,1k läst
E
eeekarlsson: Hej, Jag har ca 30 kubik fyllnadsmassor i Älvsjö. Blandat grus, sten och jord. PM:a mig vid intresse! Transport/skopa ordnas av den som hämtar! Mvh Erik
0 svar · 1,7k läst
P
pette: Nej, det är inget problem som jag ser det. Alla har vi sulor under nedersta skiftet. Se till att dela av och släppa armering mellan rummen bara. Jag förstår inte varför vissa förespråkar dubbning av plattan i detta fall.
24 svar · 5,2k läst
·
A
AndersS: [citat] Vilket innebär att citat "Tycker bara att mer än tusen kr per kvadrat för att gräva bort sand och lägga makadam är mycket." inte stämmer då det ingick betydligt mera i arbetet vilket jag ville belysa. Att markbereda en yta och priset per m2 är helt beroende av vad som ska göras, de hade kunnat vara mycket dyrare och även billigare beroende av förutsättningar.
17 svar · 4,7k läst
·
A
Atom: Vad är det för färg på fogsand till markplattor? Grovlek? Kan man använda vanlig stenmjöl?
0 svar · 735 läst
P
pette: Det kommer inte göra nån skillnad om du fyller i sprickan igen. Det förhindrar inte ytterligare rörelser på nåt sätt.. Om sprickan är gammal så är det inga problem i ch med att du ändå ska sätta nivellsystem.. Ev sickla ner en mjukfog. Men jag skulle inte lägga tid på nåt omfattande arbete så vida som sagt inte sprickbildningen är nytillkommen ...
1 svar · 9,4k läst
·
Stefan N
Stefan N: Är det nåt jag verkligen vill rekommendera är det just att inte blanda dessa volymer själv, det blir verkligen ingen bra gjutning. Ett råd om nån läser denna tråden framöver....
36 svar · 38,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.