38 671 läst ·
36 svar
39k läst
36 svar
hinner jag gjuta 27 m2 på en gång?
Sida 1 av 3
Hej, ska gjuta en platta till en carport som är 5,2x5,1m.
har tänkt att göra plattan 10 cm tjock, altså kommer jag behöva ca 2,7 m3 betong.
Min fråga är om ni tror att 3 pers hinner gjuta plattan på en gång eller om det kommer stelna ojämt?
Ska man dela upp formen i 2 "fack" kanske?
Ska blanda betongen själv med 145liters trumblandare.
har tänkt att göra plattan 10 cm tjock, altså kommer jag behöva ca 2,7 m3 betong.
Min fråga är om ni tror att 3 pers hinner gjuta plattan på en gång eller om det kommer stelna ojämt?
Ska man dela upp formen i 2 "fack" kanske?
Ska blanda betongen själv med 145liters trumblandare.
Moderator
· Stockholm
· 57 842 inlägg
Har du kollat vad det kostar att få färdig betong hemkörd. Ofta är det inte lönt att blanda själv när det gäller såpass stora mängder.
Välkommen till forumet.
2,7 m3 ?... Ska du inte ha kantbalkar?, tjockare platta med armering i längs kanterna!
Isåfall blir det säkert närmare 3,5 m3.
Beställ betongen, kostar dig ca 5-7.000, allt blir bättre då.
Jag var med och gjöt förra hösten platta för carport/förråd på ca 40kvm, vi var tre totala noviser och det gick hur bra som helst.
Och i höstas var det dags för min garageplatta på 40 kvm, två totala noviser + mycket erfarna jag då ...
(iaf jämfört med noviserna
) gick också bra.
Betongbilschaufförerna var duktiga och spred ut smeten bra och gjorde livet lättare för oss.
Skriv en rad till sedan, ifall du vill ha lite gjutråd, ifrån en erfaren nybörjare ... hehe
2,7 m3 ?... Ska du inte ha kantbalkar?, tjockare platta med armering i längs kanterna!
Isåfall blir det säkert närmare 3,5 m3.
Beställ betongen, kostar dig ca 5-7.000, allt blir bättre då.
Jag var med och gjöt förra hösten platta för carport/förråd på ca 40kvm, vi var tre totala noviser och det gick hur bra som helst.
Och i höstas var det dags för min garageplatta på 40 kvm, två totala noviser + mycket erfarna jag då ...
Betongbilschaufförerna var duktiga och spred ut smeten bra och gjorde livet lättare för oss.
Skriv en rad till sedan, ifall du vill ha lite gjutråd, ifrån en erfaren nybörjare ... hehe
Jag var inne på att blanda själv till ett rum i källaren. Men tog till slut förnuftet till fånga och beställde en bil. Jag ångrar mig inte... Allting klart på en timme, skulle jag blanda själv så hade det nog tagit några timmar och ett par knäckta ryggar. Det är tungt att köra betong i en skottkärra (tro mig har gjort det en del). I det här fallet rörde det sig "bara" om 1,5 m3.
Vet inte vad det kostade men det är inte så farligt. Det är iaf inte mycket dyrare än att köpa massa säckar och sand.
Vet inte vad det kostade men det är inte så farligt. Det är iaf inte mycket dyrare än att köpa massa säckar och sand.
Nja, ska man beställa och få hemkört kross i olika fraktioner samt cement, då kanske det inte blir billigare, men har man en kärra och kör hem allt själv från rätt ställen så blir det bra mycket billigare än att ta hem en betongbil!hempularen skrev:
Visst, det går, men det är bara dumheter att blanda egen betong i dom mängderna.
Tänk till ytterligare en gång innan du sätter igång.
Golvet är det viktigaste i ett garage. Blir inte det bra kan du lika väl ha grusgolv.
DU kanske hinner göra 4-6 blandare i timmen. Tar en hel dag!
Ja, betongen kommer att böja brinna innan du är klar med andra halva, vilket betyder att du får väldigt ojämn kvalite i gjutningen.
Är det varm ute kan det vara svårt nog att hinna med att vibbrera betongen och släta ut den innan det börja brinna.
Som tidigare också sagt, du MÅSTE ha kantbalk också, vipps blir det en m3 till med betong.
Mats
Tänk till ytterligare en gång innan du sätter igång.
Golvet är det viktigaste i ett garage. Blir inte det bra kan du lika väl ha grusgolv.
DU kanske hinner göra 4-6 blandare i timmen. Tar en hel dag!
Ja, betongen kommer att böja brinna innan du är klar med andra halva, vilket betyder att du får väldigt ojämn kvalite i gjutningen.
Är det varm ute kan det vara svårt nog att hinna med att vibbrera betongen och släta ut den innan det börja brinna.
Som tidigare också sagt, du MÅSTE ha kantbalk också, vipps blir det en m3 till med betong.
Mats
ska ha plattan till att meka på, det kommer stå en båt (300kg) och en bil (1100kg) på den.
sen har jag tänkt att ha nåt enkelt plasttak över alltihop, inga väggar.
så det kommer ju inte vara överdrivet mycket vikt som vilar på den...
sen har jag tänkt att ha nåt enkelt plasttak över alltihop, inga väggar.
så det kommer ju inte vara överdrivet mycket vikt som vilar på den...
Redigerat:
Här har du en hel byggbeskrivning för platta på mark:andino skrev:
http://www.thermisol.se/pdf/Grundbroschyr.pdf
Den kan du följa på ett ungefär, vill du inte ha cellplastisolering så kan du bygga gjutform istället.
Har du inte rent dålig mark bör det th.isol kallar normalgrund fungera bra för dig.
I kantbalken sätter du 4 st 10mm armeringsjärn, men du kan gärna köra på 12'or också om du vill gardera dig lite mer. När du "skarvar armeringsjärn kör du med 60cm överlapp.
Som armeringsnät rekomenderar jag inte sämre än 5200. 6150 är väl nästan "standard, men med 6150 finns det risk för en del krymsprickor. Men dom är väl mest estetiska, plattan kommer att hålla ändå.
Armeringsmattor brukar man överlappa 2 rutor.
Har ni tre som ska gjuta något jobb att gå till, när ni inte håller på och slabbar med betong?
Nästan alla svenskar drar väl in minst 100:-/timmen, många 200:-
8 timmar tombolablandning VS 1 timme lossning från bil.
3x7 timmar + 150:-/timme = 3150 kr som ni kan tjäna på att inte ta ledigt eller ta lite övertid.
Och vad gör du om tombolan pajar mitt i gjutningen ... :eek:
edit: råkade tänka (och räkna) på lön innan skatt ...
Nästan alla svenskar drar väl in minst 100:-/timmen, många 200:-
8 timmar tombolablandning VS 1 timme lossning från bil.
3x7 timmar + 150:-/timme = 3150 kr som ni kan tjäna på att inte ta ledigt eller ta lite övertid.
Och vad gör du om tombolan pajar mitt i gjutningen ... :eek:
edit: råkade tänka (och räkna) på lön innan skatt ...
Redigerat:
Om man beställer betongen kanske man slipper en hjärtinfarkt oxå....Man är ingen stålman även om man tror det många gånger.
Har sett många som tex står och gräver "manuellt" när de skall bygga nytt garage eller uterum...gör inte det !! Hyr en mingrävare för 1500:- och slit inte ut er för småpengar. Jobba hellre lite mer övertid på ert vanliga arbete och betala den något högre kostnaden för färdig betong/grävmaskin.
Har sett många som tex står och gräver "manuellt" när de skall bygga nytt garage eller uterum...gör inte det !! Hyr en mingrävare för 1500:- och slit inte ut er för småpengar. Jobba hellre lite mer övertid på ert vanliga arbete och betala den något högre kostnaden för färdig betong/grävmaskin.