Vi skall bygga nytt hus på platta och det är berg under. Ifrån husleverantören ingår radonslang i plattan (för fläkt ifall det skulle visa sig vara markradon)

Men min fråga är ifall det inte är brukligt att man lägger en radonspärr under/över plattan samt tätar rör när man bygger nytt hus på platta?

Enligt husleverantören finns det många åsikter om detta? och inget mer än radonslangen ingår. Så jag som kund blir rätt rådvill och nervös att det byggs ett hus utan radonspärr + täta rör.

Det verkar ganska billigt i sammanhanget att göra det ifrån start. Rör + fläkt känns lite som nödlösning ifall man inte byggt med radonspärr + täta rör

Vi har inte mätt i någon mark. Tacksam för era råd

Om det inte är högriskområde så räcker slang och tätade genomföringar. Om det mot förmodan blir problem så löser du det med fläkt.

Tack, antar att det är kommun man frågar för att ta reda på ifall det är högriskområde?

Ingen geoundersökning? Brukar ta upp risker med radon.

Vi la ut åldersbeständig plast som tejpades i skarvarna med t-flex tejp mellan frigolit lagrena som det sedan gjöt betong på. Detta va ett peab bygge på radon mark. Det va även radon slang nerlagd i singlet

K
Vi lade bara ut slang i makadamen. Men på samrådet diskuterade vi flera olika lösningar och ovan nämnda lösning med åldersbeständig plast togs upp. Byggnadsinspektören tyckte dock att betongen i sig ska vara tät nog om den kan hållas sprickfri. Läcker det så läcker det vid rörgenomföringarna så där kan man sätta radontätningar, men efter att pratat med andra i området bestämdes det att vi var nöjda med slangen

Husgubbe skrev:
Tack, antar att det är kommun man frågar för att ta reda på ifall det är högriskområde?
Japp, om du har tur så har kommunen översiktskartor med radonmätningar. Men som Kallebo skriver så är betongen normalt så tät att man inte behöver radonduk eller motsvarande om det inte är extremt höga nivåer.

Att köpa radontätningar till rören kostar inte många kronor (kanske 2000:- till en normal villa) så det hade jag kostat på mig. Sen har du slangen som en extra försäkring.

Nästa steg är att sätta ålderbeständig plast mellan frigolitlagrena (radontätningar till genomföringarna är mycket viktigare) och i sista hand riktig radonduk.

Tack för era svar. Nu kollade jag i detaljplanen

Radon
Enligt Markradonutredning XXX kommun 1989, ligger planområdet inom
område med normalrisk för markradon. Enskilda avvikelser kan dock
förekomma varför kontroll bör göras i samband med grundläggning av nya hus
främst där berget är ytligt.

Så jag skall väl fråga husleverantören om inte radontätningar ingår ändo, om inte så lär jag vill få beställa till det. Och även fråga vad det kostar att få dit plast om det inte ingår, dessa 2 åtgärder verkar billigt när huset kostar 5 milj

Näe, vi gjorde ingen mätning innan, det fanns ingen tid då tomterna såldes lika fort som det gick att gå ifrån bilen fram till mäklaren som stod på tomterna.

Har inte hunnit kollat än, men vet någon vad en kontroll kan kosta? Och gör man det innan man börjar med grunden eller under själva arbetet?

Jag skulle radontäta genomföringar och lägga slang, och göra prov i huset efter det är klart

• Gilla
Ruffen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.