Jag håller på att bestrida fakturor hos Transportföretaget som har grävt för mitt stugbygge. Jag skulle vilja höra vad ni tycker om rimligheten i tidsåtgång. Till saken hör att det inte gick att använda stora maskiner då gången fram var lite för smal, så arbetet avser en man, mindre grävare och mindre dumperts. Allt schakt har transporterats till avställningsplats ca 50 m och dör lastats om på större bil för borttransport. Beställning gäller ca 35 kvm urgrävning och ca 40cm makadam inför gjutning. Arbetet utfördes dåligt, det var inte plant och det var fyllt för högt vilket medförde flera timmars extraarbete. Det fanns ca 40 gamla hålgrundstenar som också skulle forslas bort.
Så här ser företagets uppgifter
Nedan är sammanställning av det arbete som är utfört.
Torsdagen 3/3,
Kl. 08:15 0915, Etablering av maskiner, minilastare samt minidumper.
Kl. 15:00 1830, Grävt bort befintlig betong, burit ut betongen till yta vid gemenskapsanläggningen.
Total debiterad tid, 4,5tim á 750kr/tim.
Fredagen den 4/3
Kl. 08:00-1200, urgrävning av schakt samt burit schakten till yta vid gemenskapsanläggningen.
Kl. 12:30-1500, upplastning av 1 lass schakt på lastbilen samt borttransport till mottagningsanläggning.
Total debiterad tid, 6,5tim á 750kr/tim.
Måndagen den 7/3
Kl. 09:00-1300, urgrävning av schakt samt burit schakten till yta vid gemenskapsanläggningen, lastat upp 1 lass schakt på lastbilen och kört detta till mottagningsanläggning.
Kl. 13:30-2100, Lastat 11-16 makadam i bergtäkt, transporterat det till fritidsbyn, burit in makadamen med minilastare, lagt ut makadamen.
Total debiterad tid, 11,5tim á 750kr/tim.
Tisdagen den 8/3 samt onsdagen den 9/3 (dessa timmar är summerade på den 9/3 på fakturan)
Tisdagen den 8/3, Kl. 0800-0900, Avetablering maskiner
Onsdagen den 9/3, kl. 1700-1900, upplastning av schakt samt transport till mottagningsanläggning.
Total debiterad tid, 3,0tim á 750kr/tim.
Torsdagen den 10/3
Kl. 0900-1100, upplastning av betong samt transport till mottagningsanläggning.
Total debiterad tid, 2,0tim á 750kr/tim.
Onsdagen den 23/3
Kl. 0730-1100, upplastning av minilastare, transport till bergtäkt, lastat 2-5 makadam, transport till Tyludden, lossning av maskin, burit in makadamen med minilastare.
(Lossningsadress enligt beställning, Tyludden 151).
Total debiterad tid, 3,5tim á 750kr/tim.
Övrigt:
Fiberduk 1st 376kr
Makadam 11-16 10,28ton á 140kr/ton
Mottagningsavgift schakt 37,1ton á 30kr/ton
Hyra laser 1st 874kr
Mottagningsavgift betong 3,6ton á 69kr/ton.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser företagets uppgifter
Nedan är sammanställning av det arbete som är utfört.
Torsdagen 3/3,
Kl. 08:15 0915, Etablering av maskiner, minilastare samt minidumper.
Kl. 15:00 1830, Grävt bort befintlig betong, burit ut betongen till yta vid gemenskapsanläggningen.
Total debiterad tid, 4,5tim á 750kr/tim.
Fredagen den 4/3
Kl. 08:00-1200, urgrävning av schakt samt burit schakten till yta vid gemenskapsanläggningen.
Kl. 12:30-1500, upplastning av 1 lass schakt på lastbilen samt borttransport till mottagningsanläggning.
Total debiterad tid, 6,5tim á 750kr/tim.
Måndagen den 7/3
Kl. 09:00-1300, urgrävning av schakt samt burit schakten till yta vid gemenskapsanläggningen, lastat upp 1 lass schakt på lastbilen och kört detta till mottagningsanläggning.
Kl. 13:30-2100, Lastat 11-16 makadam i bergtäkt, transporterat det till fritidsbyn, burit in makadamen med minilastare, lagt ut makadamen.
Total debiterad tid, 11,5tim á 750kr/tim.
Tisdagen den 8/3 samt onsdagen den 9/3 (dessa timmar är summerade på den 9/3 på fakturan)
Tisdagen den 8/3, Kl. 0800-0900, Avetablering maskiner
Onsdagen den 9/3, kl. 1700-1900, upplastning av schakt samt transport till mottagningsanläggning.
Total debiterad tid, 3,0tim á 750kr/tim.
Torsdagen den 10/3
Kl. 0900-1100, upplastning av betong samt transport till mottagningsanläggning.
Total debiterad tid, 2,0tim á 750kr/tim.
Onsdagen den 23/3
Kl. 0730-1100, upplastning av minilastare, transport till bergtäkt, lastat 2-5 makadam, transport till Tyludden, lossning av maskin, burit in makadamen med minilastare.
(Lossningsadress enligt beställning, Tyludden 151).
Total debiterad tid, 3,5tim á 750kr/tim.
Övrigt:
Fiberduk 1st 376kr
Makadam 11-16 10,28ton á 140kr/ton
Mottagningsavgift schakt 37,1ton á 30kr/ton
Hyra laser 1st 874kr
Mottagningsavgift betong 3,6ton á 69kr/ton.
Men vad är det som du tycker är orimligt? Entreprenören har ju specat väl vad som är gjort och om det är någon speciell post du inte gillar så får du väl ta upp den med honom.
Men det går åt mycket timmar när man skall hålla på med omlastning i flera omgångar och köra transporter fram och tollbaka.
Men det går åt mycket timmar när man skall hålla på med omlastning i flera omgångar och köra transporter fram och tollbaka.
Det enda som är anmärkningsvärt är att du fått småmaskiner + förare för 750:-/timme. Otroligt billigt. Än mer otroligt att de skrivit något annat än fulla 8 timmars dagar.
I runda slängar 30 timmar är dessutom bra med tanke på deltransport och omlastning.
I runda slängar 30 timmar är dessutom bra med tanke på deltransport och omlastning.
Utifrån leverantörens egen arbetsbeskrivning tycker jag också det låter rimligt. Hade man gjort detta med en3,5tons maskin eller större och om man kunde lasta direkt på lastbil hade det ju varit klart på en dag max, men här var ju förutsättningarna annorlunda.
Den utförliga beskrivningen har kommit för att jag krävt en spec. På fakturan fanns bara timmar per dag så det gick inte att veta vad de gjort alla timmar. Jobbet var dessutom inte utfört enligt beställningen. Det var tex fyllt ett par decimeter över beställd nivå och dessutom väldigt ojämnt. Maskinpriset är helt ok för tre maskiner även om de bara användes en i taget. Tycker bara att mer än tusen kr per kvadrat för att gräva bort sand och lägga makadam är mycket.
Det är väl kanske lite konstigt att försöka referera kostnaden som kr per m2 när du själv inledningsvis förklarar hur jobbigt det var och att man inte kom fram med stora maskiner utan fick krångla med små maskiner och lasta om flera gånger. Det är väl också ganska naturligt att det är den arbetade tiden som ska betalas och maskinerna kostar varje timme dom finns till förfogande oavsett om dom används eller inte. Naturligtvis minskar den rörliga driftskostnaden en aning när en maskin står stilla.
750 kr per timme med 3 maskiner och lastbil är ett mycket bra pris. Sen att det tar många timmar beroende på att dina förutsättningar är komplicerade är ju ditt eget fel eftersom du valt en besvärlig tomt.
Att den utförliga specen har kommit efter att du begärt den är väl inget direkt att gnälla över, entreprenören har gjort det som är brukligt nämligen att fakturera sina timmar och på begäran ge en detaljerad spec om kunden så kräver.
Om du har fått något annat än beställningen så får man anta att du då talat om detta och möjligen fått en förklaring men det är också frågan om vad du beställt. Har du i beställningen angivit nivåer och toleranser på höjderna. Eller är det dom som skulle gjuta som skulle se till att höjder och toleranserna blev rätt? Du skriver att det var ojämnt vad menar du mes detta och hur skilde det från specificerade och angivna mått.
Men än en gång så baserat på den spec du har i din tråd verkar det inte alls onormalt och jag tror att t.o.m du själv vill ha betalt för arbetade timmar även om det är besvärligt och tar lång tid.
750 kr per timme med 3 maskiner och lastbil är ett mycket bra pris. Sen att det tar många timmar beroende på att dina förutsättningar är komplicerade är ju ditt eget fel eftersom du valt en besvärlig tomt.
Att den utförliga specen har kommit efter att du begärt den är väl inget direkt att gnälla över, entreprenören har gjort det som är brukligt nämligen att fakturera sina timmar och på begäran ge en detaljerad spec om kunden så kräver.
Om du har fått något annat än beställningen så får man anta att du då talat om detta och möjligen fått en förklaring men det är också frågan om vad du beställt. Har du i beställningen angivit nivåer och toleranser på höjderna. Eller är det dom som skulle gjuta som skulle se till att höjder och toleranserna blev rätt? Du skriver att det var ojämnt vad menar du mes detta och hur skilde det från specificerade och angivna mått.
Men än en gång så baserat på den spec du har i din tråd verkar det inte alls onormalt och jag tror att t.o.m du själv vill ha betalt för arbetade timmar även om det är besvärligt och tar lång tid.
Hoppas du har en detaljerad offert för resten av bygget...
Ta inte illa upp nu men du är inte riktigt sanningsenlig i din kommentar, det du inte noterat är att också följande:Carinasb skrev:
* Det fanns betong/betongsten som skulle tas bort och trasporterats till mellanlagring
* Betong transporteras till någon form av deponi
* Schakt har tagits bort att transporterats till mellanlagring
* Schakt har lastats från mellanlagring på lastbil
* Schakt har körts iväg och deponerats
* Makadam har hämtats för återfyll
Allt detta finns med i arbetsboken och tar du bort den tiden så får du fram tid för enbart grävning och fyll om man kommit fram med maskiner och lastbil till arbetsplatsen utan de extra delmomenten.
Jag gjorde en snabbräkning och de extramoment jag räknar upp ca 20 timmar av den totala arbetstiden på ca 30 timmar, vilket innebär att platsen för byggnation och transporter av schakt och makadam är 2/3 av kostnaden.
Själva arbetet med schakt och fyll är 10 timmar, dvs 1/3 av kostnad.
Sedan kan jag inte utläsa i tråden om det beställts utsättning av höjder inkluderat justering till rätt nivå, men det finns inget noterat om det. Så på den punkten går det inte avgöra om slutresultatet är felaktigt, men här kanske du kan komplettera med vem som hade ansvar för att sätta ut höjder.
Men bättre med lite för högt om riktiga höjder saknas och som kan justeras än att det saknas material där man måste beställa extra och få det utkört med personal som står och väntar.
Redigerat: