3 701 läst ·
25 svar
4k läst
25 svar
Halvtät dränering. Vad göra åt saken?
Sida 1 av 2
Har en kåk från -64 och har delvis tät dränering. När det regnar normalt är det ingen fara men när störtskuren kommer så tar det inte undan.
Har inget problem inomhus i källare utan det är bara det att vattnet rinner över i silar i stuprör innan de försvinner ner under marknivå vid stora skurar.
Har funderat på om man skulle ta och gräva upp för hand och byta ut tegelrören mot plast men det är ju ett jätterprojekt.
Sen slog det mig, propplösare för avlopp kanske skulle kunna funka. Någon som provat? Inte det bästa för miljön men tänker ju bara prova en gång isf.
Har inget problem inomhus i källare utan det är bara det att vattnet rinner över i silar i stuprör innan de försvinner ner under marknivå vid stora skurar.
Har funderat på om man skulle ta och gräva upp för hand och byta ut tegelrören mot plast men det är ju ett jätterprojekt.
Sen slog det mig, propplösare för avlopp kanske skulle kunna funka. Någon som provat? Inte det bästa för miljön men tänker ju bara prova en gång isf.
Produkter som diskuteras: "propplösare"
Fettlösare Mudin Express 1 liter Norenco
Löser upp fett, olja, hår och slam
303 kr inkl moms
Läs mer
Då är nog rensband eller rensslang bättre. En så där rensslang man kopplar på högtryckstvätten tycker jag löser isproppar galant. Borde iallafall inte skada.
Propplösare gör nog inte mycket effekt på jord och löv
Propplösare gör nog inte mycket effekt på jord och löv
Men stuprör brukar väl inte rinna ner i dräneringen. De går väl till separata dagvattenrör som inte har med markdräneringen att göra. En högtryckstvätt med en lång spolslang för rör borde fungera bra. Helst genom att mata den från dagvattenbrunnen, men annars kanske det går att spola från stupröret som är närmast brunnen.docboy skrev:
Nu blir jag osäker. Tror att de 1964 byggde så att dagvattnet från stuprör går ner i det kommunala spillvatten nätet. Är ju förbjudet att bygga så idag dock.
Grejen med högtrycksslang är ju att tegelrören är väldigt sköra och de ligger bara dikt an mot varandra. Man vill ju inte förvärra problemet...
Grejen med högtrycksslang är ju att tegelrören är väldigt sköra och de ligger bara dikt an mot varandra. Man vill ju inte förvärra problemet...
Det kan hända att dagvattnet går ut i det kommunala spillvattennätet, men det spelar ju egentligen ingen roll för den här frågan. Huvudsaken är att dagvattnet inte går ut i din husdränering och vattnet från stuprören lär väl knappast gå ut till de sköra tegelrören utan snarare till cementrör som ligger separat från dräneringens tegelrör.
Tanken har slagit oss men tycker det känns onödigt när vi inte har några problem med fukt i källaren i övrigt. Älven ligger 200m bort med en fallhöjd på kanske 30-35 meter ner till vattnet så kåken står högt med mestadels "sand" som den står på.
Är ju som sagt bara när det kommer störtskurar.
Finns ju roligare saker att lägga pengar på.
Det kan ju vara så att det bara är dagvattenröret som är tätt och egentligen inte dräneringen. Vet inte hur det är gjort riktigt.
Någon som vet hur de gjorde 1964. Ser ingen brunn någonstans. Bara 2 dagvattenrör som går ner vid knutarna på framsidan, mot vägen där det kommunala avloppet går förbi. Det enda jag ser är dagvattenbrunnen i gatan som ligger 6 meter från husväggen.
Är ju som sagt bara när det kommer störtskurar.
Finns ju roligare saker att lägga pengar på.
Det kan ju vara så att det bara är dagvattenröret som är tätt och egentligen inte dräneringen. Vet inte hur det är gjort riktigt.
Någon som vet hur de gjorde 1964. Ser ingen brunn någonstans. Bara 2 dagvattenrör som går ner vid knutarna på framsidan, mot vägen där det kommunala avloppet går förbi. Det enda jag ser är dagvattenbrunnen i gatan som ligger 6 meter från husväggen.
Om det nu är så att dagvattnet går ut i cementrör och inte i dräneringens tegelrör så är det ju ett stort plus. Då är ju rensband eller högtrycksrens absolut en lösning.
Någon som kan bekräfta detta eller hur tar jag reda på det?
Någon som kan bekräfta detta eller hur tar jag reda på det?
Produkter som diskuteras: "rensband"
Rensband för stopp i avloppet 7,5 m
För avloppsrensning
74 kr inkl moms
Läs mer
Hur de än har gjort, så har de väl i alla fall inte låtit stuprören mynna ut i dräneringens tegelrör. Då matar du ju huset med takavvattningen. Så mitt tips är att du kan härja ganska fritt med att rensa dagvattnet utan att oroa dig för att sabba något. Nästa gång det störtregnar så kolla vilka rör som har minst problem och vilka som har mest. Sedan försöker du rensa med en högtryckstvätt med spolslang från det som är bäst till de som är sämre.
Jag dränerade om mitt hus (byggt ca 1949) och då låg det tegelrör längst ned för dränering och cementrör högre upp för dagvattnet. Men det räcker ju med att se på hur tegelrören ligger för att förstå att det vore mindre bra att fylla på det med takavvattningen...
Jag dränerade om mitt hus (byggt ca 1949) och då låg det tegelrör längst ned för dränering och cementrör högre upp för dagvattnet. Men det räcker ju med att se på hur tegelrören ligger för att förstå att det vore mindre bra att fylla på det med takavvattningen...
Du kan ju prova med att kontakta kommunen och fråga om de har några ritningar på ev brunnars placering. I ett annat hus (byggt 1980) som jag har, så låg brunnen dold under plattsättning, men kommunen hade ritning på var de trodde den skulle ligga, så det räckte med att lyfta ett par plattor för att hitta den.
Låter ju positivt iaf. Får dock bara ner en eventuell spolslang där dagvattnet går ner vid respektive knut. Så att rensa från röret som är bättre mot det sämre går dock inte.
En brunn borde ju finnas någonstans tycker man ju. Får prova skicka iväg ett mail till kommunen och höra om det finns en brunn.
En brunn borde ju finnas någonstans tycker man ju. Får prova skicka iväg ett mail till kommunen och höra om det finns en brunn.
Det förstår jag inte riktigt. Om du har 4 hörn på huset och ett är bättre, kan du inte försöka stoppa ner spolslangen där och få den att mata sig bort mot andra ändan av väggen?docboy skrev:
Kåken har 4 hörn ja. Men stuprören går ner i marken vid hörnen på framsidan. Alltså 2 rör ner på kortsidan fram som tar vattnet från vardera taksida.
Sen antar jag att dessa rör går ihop med varandra i marken och bildar en ledning och sedan vidare ut mot gatan.
Sen antar jag att dessa rör går ihop med varandra i marken och bildar en ledning och sedan vidare ut mot gatan.