Hemmakatten
På lördag kommer grävare. Förutom lite annat grävarbete så kommer grindutrymmet att grävas. Vi kommer att byta grind, ny fräsch, och behöver gräva för att gjuta.

Vad kan man ha för körplåtar? Plankor? Vad för sort? Endast personbilar behöver köra över. Oerhört tacksam för råd.

I dagsläget har vi inget lämpligt material utan jag behöver köpa senast fredag.

Redigerat:
Beror troligen på vilken spännvidd du behöver. Fast jag skulle inte kunna ge ett bra svr även om jag visste vilken spännvidd det är.

Grävfirman har troligen själv eller via kontakter en riktig körplåt som de kan fixa. Troligen rätt dyr i hyra dock. De där plåtarna kostar tydligen uppmot 20 000 i inköp, har jag hört.

Hemmakatten
Grävare är en granne och har nog inget svar om vad som är bäst. Jag tänkte mig några plankor i rätt format som jag kan köpa på byggmax eller liknande Diket mellan grindstolparna blir nog 50-80 cm brett.

Plåtar kan du hyra, kostar inte så mycket. Däremot ska ju någon släpa dit dem, kan endast hanteras av kranbilar eller större grävmaskin då de väger en hel del.

Först funderingen är ju om du ens behöver det, kan du inte parkera på gatan någon dag tills ni gräv igen hålen?

Om du bara ska köra en bil över så kan det nog funka med grovt virke, här är dock spännvidden och ev infästing avgörande. Vet inte om jag skulle riskera att köra bilen på plankor. Alternativt bygg två T-balkar i trä. Blir inte så dyrt, men starkt.

• Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Hemmakatten
Måste du fråga hur en t-balk är konstruerad?
Vi har möjlighet att ställa bilarna utanför grinden men det blir i sa fall ett antal veckor. men helst inte.

Medan diket är grävt skall det gjutas pch armeras för nya grindstolpar så heltäckande körplåtar går bort.

Redigerat:
Skaffa reglar/plank på dryga metern och spika en eller två tvärslåar under som ryms sas i diket.
Fyll med grus för änden så man får en ramp upp på plankorna alternativt fasa av plankorna. Risken är att hjulen vill skjuta plankorna före sig om kanten är för hög.

Protte

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Hemmakatten
Tack för alla svar. Det blev ingen grävning i helgen. Väntar tills grinden är färdig och allt material till gjutning är hemma. Då går det på några dagar och bilarna får stå utanför grinden. Kom på att det känns lugnast så.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.