W
wastholt: Vi har precis satt igång med markberedningen på vår tomt utanför Gävle. Inom kort kommer det stå ett Solid 175 från Hjältevadshus där. Nu behöver jag tips på vad vi ska göra för avslut mot grannens plank. Jag önskar att gräsmattan ska gå hela vägen mot planket men hur gör jag det utan att det belastar planket? [bild]
0 svar · 1,6k läst
·
E
elmont: Jag tycker att du ska bygga på en gång, skulle det i värsta fall gå galet är det ju bara dig det drabbar. Och jag tror även att den tid dom satt är för att dom vill vara säkra på att allt blir bra.
1 svar · 1,9k läst
R
Robban_C: [citat] Tycker jag låter som en bra idé. Och snözon 1 innebär ju faktiskt ganska liten belastning vad gäller snö. Jag tycker dock att du borde göra nånting i alla fall vad gäller överkant/kantavstyvning men det kanske inte behöver vara "fullt artilleri" så att säga.
118 svar · 27,8k läst
·
M
Måstegöraalltsjälv: Jo, jag gör det så slipper jag fundera över det och oroa mig efter gjutning.. Tack för input! :)
4 svar · 3,7k läst
·
H
huggan: Ca 1 meter extra. Beror även på vad för mark du har pga rasrisk, då kan det bli mer.
1 svar · 1,2k läst
P
Pumba: Jag brukar slänga i en spade eller 2 med lite grövre grus 40-50mm stora stenar och vatten, sen får den stå och gå en kvart eller så.
5 svar · 4,2k läst
O
oceanis: leca block
1 svar · 1,1k läst
·
O
M
Marcussjogren: Finns mängder av typer och jag har inte testat nåt, men här är ett exempel. http://www.climaco.se/2011/product?pid=10607
4 svar · 6,0k läst
Vermilion
Vermilion: Okej, det blir villabyglar då :)
9 svar · 17,8k läst
·
B
byggolle: Tjena går alldeles utmärkt att gjuten en platta utomhus. Det viktiga är att ha en betong som är frostbeständig. Gjut plattan 12cm tjock med en vot på 30x30 cm runt om. Det borde räcka med en 6150 matta men går du upp i dimension så blir det mindre risk för krympsprickor. Bocka byglar till voten och lägg i längsgåendejärn tex 2+2 med byglar på cc300. Betong bör ha en kvalite på
1 svar · 8,4k läst
S
sepani: Nja, vi har ju oxo lermark, dock anske inte den allra värsta. Bra ide dock att pröva med provgrop. Skulle det visa sig att dränering behövs så bör det ju även gå att göra den i efterhand....
4 svar · 2,7k läst
Byggare_Bubbis
Byggare_Bubbis: Pratade med min KA och enligt han är det vanligt utförande men att man precis som ni skrev ibland sätter ett tomrör för att kunna dra upp armeringsjärnet. Brunnen närmast vatten osv är mycket riktigt till pannan. Plasten ligger där som extra radonskydd?! Troligtvis inte nödvändig...
5 svar · 4,7k läst
·
hahalj
hahalj: Jodå, det är jag fullt medveten om. Finns med i planeringen att rensa bort all växtlighet runt husgrunden och ta bort matjord och lägga grus närmast grunden. Men jag gör väl så att jag putsar igen springorna så får vi se om stenen ligger still med tiden.
13 svar · 5,4k läst
·
P
Paddank: [citat] Hej, Vi satte isodränskiva för det var enklare och billigare än att få in singel på tomten eftersom vi bor i ett kedjehus. Resultatet blev kanon! Sen lade jag även plast inne i grunden över leran med ett mellanrum ut med grunden så eventuellt vatten/kondens kan rinna av. Det är jättetortt och fint. Så mina erfarenheter säger isodrän.
8 svar · 12,9k läst
tommib
tommib: Beror på förhållandena, men om du har vatten som tränger upp nerifrån (som vi har) så kommer isoleringen bli blöt. Detta gör att den isolerar sämre samt att den då blir en utmärkt odlingsbädd för diverse mögel.
4 svar · 2,8k läst
S
stuga77: jätte tack :thumbup:
2 svar · 1,5k läst
Norrhyttan
Norrhyttan: [citat] Det blir lite som att fråga hur långt ett snöre är. Transportkostnaden beror förstås på hur långt massorna måste transporteras. Ring runt till olika åkare i närområdet och kolla. Ta in fler offerter.
5 svar · 3,6k läst
S
Stickan_c: Hur gjorde du? Blev det bra?
1 svar · 4,7k läst
M
Måstegöraalltsjälv: Så, nu är det nästan klart för platta, lite mer makadam och vibbra bara. Jag har dock lite ångest över att dubbaihop eller inte. Av de jag talat med hittills upplever jag att de som arbetar praktiskt med grundläggning säger nej till dubbning medan de som bygger vid skrivbordet förespråkar dubbning.... [bild]
8 svar · 2,5k läst
·
anders07
anders07: Jag skulle fräsa ur så tröskeln ligger i linje med golvet inne, mycket snyggare inifrån men då måste ju förstås ev. fönster linjera med övrekanten på dörren...
2 svar · 1,1k läst
S
Stickan_c: Hej, Jag håller på att dränera om min nyinköpta sommarstugetorpargrund, har en mindre damm därinne. Har nu grävt ut runt grunden och dagvattnet är underkontroll även en del av dammen har runnit ut :D. Tänkte lägga singel dräneringsrör markduk singel även mot grunden men förstår att jag borde lägga något direkt mot torpargrunden, eller? Skall man lägga dräneringsskivor mot
0 svar · 1,1k läst
jackt
jackt: Då är lösningen på gång på detta. Blir en enkel trall som vi lägger i utrymmet. Rören kommer vi "hänga" upp under reglarna, så de får ett bra fall och sitter ordentligt fast. [citat] Så Larsa's lösning är den enklaste och kommer passa ihop med resten som händer med huset. Under tiden sedan tråden startades, så har vi grävt och fixat och det som vi trodde allra första ggr var
28 svar · 7,8k läst
·
S
Steinmeister: Håller på med min poolbotten och har gjort enligt följande. Schakt Markduk Dräneringsrör 30cm 8-16 paddat Markduk Stenmjöl 0-4 paddat. Nu skall en träram vägas in i stenmjölsbädden för att sedan bli riktmärke åt poolsektionerna. Frågan nu är om jag riskerar att stenmjölsbädden vandrar utåt då den inte täcker hela schaktet och att detta får till följd att poolväggarna
0 svar · 4,2k läst
·
P
Pumba: 85 ton singel är egentligen inte så mycket, typ 5 lastbilar med släp. Säg att du har 40-50cm matjord att ösa bort innan du kommer ner till lite bättre förhållanden, då lär inte 5 lastbilar räcka med grus utan säkert det dubbla. Sätt 200 000kr och allt under det är ren bonus.
4 svar · 1,4k läst
·
C
Carinasb: Jag har använt en kille jag känner att renrita och det är jag nöjd med.
5 svar · 896 läst
M
Mattias_Eson: gräv ut 10 cm lågt och sätt ut L-blocken. Fyll upp med grus så det kommer i nivå med cellplasten på L-blocken (10cm) isolera och släpp ut cellplasten en bit på L-blocken (lagom så att armeringen får ca 5 cm betong på var sida) sen gjuter du din platta. Glöm inte fallet vid porten
1 svar · 665 läst
slacker
slacker: Räkna med att det som är utgrävt under dräneringen kommer att sjunka efter - Jag fick väl sättningar på 10-15 cm en halv meter runt huset efter återfyllningen. Hänger altanen i huset är det det inga problem att bygga den redan idag men är det så att den vilar på mark precis vid fasad skulle jag tänka om och kanske vänta, alternativt bygga en lösning som enkelt kan justeras till i
1 svar · 1,8k läst
M
M Slomo: Hej! Jag är ny här på forumet och vet inte om jag skriver detta på rätt ställe, men... Vi bygger nytt hus i Upplands Väsby och har väldigt mycket schaktmassor som måste bort snarast. Om det finns någon där ute som är i behov av massor, så hör gärna av er. Ni får massorna och jag slipper tippningsavgift. Perfekt?
0 svar · 882 läst
-RB-
-RB-: [citat] Vad jag kunde läsa mig till när jag gjorde vårt badrum så går det att vänta med flytspacklingen, men då krävs det att man lägger på primer innan. Om man vill köra utan primer måste man flytspackla inom ett dygn, har jag för mig.
5 svar · 3,3k läst
A
anna55: [citat] Jag har för mig att det lera. Ok då är det i te så farligt är då. Du har nog rätt 5-10m det kan nog stämma.
2 svar · 1,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.