F
Fredrik Å: Ingen träsyll där som riskerar att mögla iaf. När dom fixat fuktisoleringen och väggen torkat är det läge att måla om.. Fredrik
13 svar · 2,3k läst
·
S
skurk: [bild] Hej Idag TROR jag att det är som bilden visar då frg ägare fått översvämmning i garaget i samband med kraftigt regnoväder. Det var också gjort en grej att så lite vatten som möjligt ska ta vägen in mot huset utan nästan all vatten avleds ut på taket på befintliga uteplatsen som jag nu ska ta bort. Det befintliga röret som går ut på tomten är ett dräneringsrör, dvs med
0 svar · 1,7k läst
·
Anna_H
Anna_H: Ja, om rören lutar korrekt och inte är tilltäppta finns inget vatten som kan frysa.
8 svar · 1,9k läst
·
prototypen
prototypen: Paddar du 0-32 så blir det slätt. 0-16 bli självmant slätt på något år. Protte
2 svar · 3,2k läst
Stringfellow Hawke
Stringfellow Hawke: [citat] Antar att dom planerar att gjuta med låg-vct som är en klass 1-gjutning om det är föreskrivet? 2,5 månad låter väldigt lite mest pga fukten, kan väl iofs gjuta med typ vct 0,40 vilket i princip är under 90% RF efter bara några dagar, men den betongen är väldigt alkaliskt och kräver special-lim mm om man ska lägga matta. Generellt är nog erfarenheterna av låg-vct-betong i
3 svar · 1,1k läst
E
eviljava: Betongspackel kanske?
1 svar · 1,3k läst
WaldenWoods
WaldenWoods: Så hade jag gjort i alla fall, är dock ingen expert på detta. Svårt att se höjder på bilden, går det att förlänga dräneringsröret en bit till gör det ju inget. Se bara till att det lutar åt rätt håll hela tiden.
3 svar · 1,2k läst
·
prototypen
prototypen: Radon mäts genom att låta en dosa ligga i huset någon månad eller så, sedan skickas den tillbaka för analys. Kostar några hundra. Protte
8 svar · 6,7k läst
S
smugglarn: Lägg allt du kan så långt ner du kan :) Vi brukar lägga avlopp i sanden vi packar upp med, alltså lagret innan singel. Samt ovanpå sanden lägger vi tappvatten, samt viss el om där skall dras in 50mm elslang osv. Hittade några bilder :) [bild] [bild] [bild] [bild]
10 svar · 5,0k läst
·
J
Jens Halvarsson: Har haft skada i huset (hussvamp) och installerade en avfuktare (ComDry M190Y). Senaste tiden har denna gått och starta hela tiden (kanske väntat max 1 min mellan starten) i och med att RH stiger extremt fort. Är detta vanligt i dessa tider? Mycket regn har det varit. Sedan under själva plasten så är det vitt och luddigt, se bild: http://i.imgur.com/gpnOJTX.gif Kan inte se att det är
0 svar · 1,9k läst
·
S
smugglarn: [citat] Bättre att köpa Storsäck med betong, svårt att få till lika bra betong när du blandar själv. Bästa är självklart från betongfabrik. Men iallafall, skulle tagit kostnaden på utkörning ändå, blir bättre och smidigare i slutändan. Försök att deala till dig att dom tar en kubik extra på någon körning.
5 svar · 3,8k läst
S
smugglarn: Kör till närmaste uthyrningsfirma, hyr en riktig hålsåg.
7 svar · 19,4k läst
S
smugglarn: [citat] Pumpbilarna vi brukar få ut tar ca 5kbm mest pga vikten med pump osv. Vanliga bilarna tar ca 7. Sen vad angår pris osv så brukar vi ligga på 900-1100kr/kbm här nere i Skåne iallafall, med rännebil. Ca 1300 pumpat. Exkl moms såklart.
7 svar · 5,7k läst
P
Pumba: Köp 2 skottkärror istället, mycket billigare än pumpbil, är det bara så liten platta så fixar 2 personer med varsin skottkärra på 20-30 minuter. Pumpbil ligger iaf här kring 5000+moms om de är i området. Det går ju annars fint att blanda med 2 cementblandare, köper man tex färdigblandad torrbetong så har du ju rätt blandning, det är ju mer krångel med att blanda och fått rätt
2 svar · 1,9k läst
S
smugglarn: Du behöver inte vara så noggrann att du drar det med rör innan du paddar, det är bara överkurs. Vi brukar raka ut och kolla det med lasern så du ligger +-5mm, sen vattenpadda och sen ner med rören och stocka av.
3 svar · 11,4k läst
D
DMG: Precis det jag misstänkte, så det är bara att gräva upp det igen antar jag. Har redan en lista med grejer han ska fixa som han har undvikit i nån månad nu ytterligare en. Kul när man valde ett isocert 2 från isodräns hemsida.
2 svar · 6,9k läst
·
K
ktm250: [citat] Om man behöver mothåll eller inte hänger på flera saker som t.ex. vad man ska motfylla med, hur lång väggen är, dimensionen på blocket, hur högt man motfyller osv. Finns tabeller för sånt och är man osäker så anlitar man en konstruktör. En kontrefor kan göra mycket, men är onödig om man inte behöver den :-)
8 svar · 1,9k läst
D
David_ka: Om man tänker järnen insida/ utsida. Alltså hela främre o bakre raden på samma håll o de två på kortsidorna på andra hållet. Ett järn varje sida om väggen så att säga. Tänker jag rätt då?
1 svar · 2,8k läst
anders07
anders07: Grus är en del jobb... Det blir mycket ogräs och mycket stenar inomhus men det ser fint ut (efter att ogräset är rensat)...
4 svar · 3,5k läst
B
Builders Crack: Jag fick råd av en som kan sånt här. Så jag behöver inga svar längre. Jag fick veta att jag vare sig behöver markduk eller något speciellt bärlager ovanpå. Och att det inte heller behövs lutning i något lager, eftersom marken dränerar så bra. Det räcker alltså att jag schaktar bort 5 cm mindre, och paddar om bärlagret direkt, utan markduk, och sedan lägger plattorna direkt på
1 svar · 1,7k läst
A
ArneTW: Lös lättklinker/leca... /ATW
3 svar · 1,0k läst
·
B
blavitt81: Är det inte smartast att krypgrundsisolera berget? Antingen med krypgrubdsisolering alternativt krypgrundsmatta? Innan dess jämnar man ut ytorna/svackorna med makadam, för att enklare kunna isolera. Efter detta så plastar man. Vad tycker Ni om detta?
9 svar · 1,6k läst
ltfrebac
ltfrebac: Ska bygga ut en platta på mark. Behöver såklart komprimera grusbädd och stenflis innan kantbalk ställs ut. Hur tung kompaktor/padda törs man gå på med och behöver man minimera användandet öht? //Fredrik
0 svar · 1,5k läst
X
Xtruder: Jag har berg på ena sidan huset. Dock inte så stort med så mycket lutning. Men jag har gjutit en kant ner från lecamuren ut över kanten på sulan. Så allt vatten rinner av sulan och ner på dräneringen. De har gjort väldigt gott!
1 svar · 1,3k läst
Peter2400
Peter2400: Stenlim fungerar väl också bra, https://www.byggmax.se/verktyg/lim-tejp-och-fog/lim/stenlim-pu700-p18047
5 svar · 2,2k läst
M
Mr Valentin: Vi har torpargrund på boningshuset, och har blivit rekommenderade att göra detsamma på vårt nybygge. Men när jag läst på känns det oroväckande då det är hög risk för fukt och i förlängningen mögel. Att motverka fukt i torpargrund verkade både omständigt och "dyrt" men nödvändigt. Frågan är dock om det är dyrare än de andra alternativen... Det är här jag blir rådvill.
2 svar · 728 läst
R
Robban_C: Pumpautomat är nog vanligast till grävda brunnar och det det är antagligen en sån du ska ha. Till borrade brunnar är det bara dränk- eller ejektorpump som fungerar. Vanlig pumpautomat klarar inte djupet i en borrad brunn. Ejektorpump finns det ingen anledning att ha i en grävd brunn. Det blir bara dyrare, både i drift och i inköp, än en pumpautomat. Vad har du för höjdskillnad mellan
3 svar · 2,3k läst
C
Camlin: Om fem år er det sikkert fortsatt fargeforskjell og da står både du og eldste sønner og ler av den gode historien og snakker om da dere lærte dere å lage sementblanding til reparasjoner. Han får nok et godt liv den kreative gutten.:)
18 svar · 9,6k läst
·
H
henkepenk: Vi byggde för två år sedan. Isoleca på de väggar som inte är motfyllda. Leca på de som ska motfyllas. Kontreforer inbyggda i mellanväggar. Lecan murad på plattan, vissa passar på att gjuta till en klack som stöd. Armering som går i ytterväggen nergjuten i plattan. Lecan slammas. Sen isodrän. Vissa kör platon närmast lecan, vi skippade det. På insidan 45 mm stålreglar, 45
1 svar · 5,5k läst
larsbj
larsbj: Lägg det grova i botten.
8 svar · 2,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.