Grund & Markarbeten
Maxwells demon: Okej tack! Får testa
Bice: Hej, Jag har en liten stuga som jag byggt till altan för ett par år sedan. Och jag är orolig för att stödmuren kommer att falla och tömma jorden under plintarna i mittersta raden och kanske eftersom altanen är skruvad direkt mot stugan att altanen drar med sig stugan. Sprickan på stödmuren har funnits ett par år. Jag märkte av hur stor den var redan förra året. Den kan ha funnits
thomasx: Du kan köra med vanlig makadam om du vill 8-16 till exempel. Eller så kan du göra som en god vän till oss och lägga skifferkross, lite finare och funkar också bra att gå på. [bild]
Sittsom: Vem säger att det bara är barnen som ska lajja där? ;-) En fin arena kommer alltid vara rätt. Gjuta platta eller packa grusbädd? Vad tror ni blir bäst?
Claes Sörmland: Samkross 0-18 packar sig fint till en yta som du kan lägga grus och plattor på (0-8 funkar också om lagren inte blir för tjocka). Samkrossen innehåller nollfraktion så det är inte lika öppet som singel/makadam men min erfarenhet är att vatten inte blir stående på det - det tar sig igenom. Eftersom att du bor på västra sidan så kanske ytan ska tåla störtregn? Då kan du lämna en
pette: Har du Platon över så kör det där också. Så slipper du köpa opti-duken. Du kan ju undvika att fästa Platon nedtill. Fördel vid högt grundvatten .. Var noga med dräneringen och fall och snåla inte med makadam runt. Ju mer mak desto längre livslängd ...( med måtta). Lycka till
_manne_: Hej! Har ett hus som är byggt 1938 som det var puts på från början. 1980 gjorde dem en del renovering på huset även då förnyade dem fasaden med mexitegel utanpå putsen och gjorde även då en liten utbyggnad så hallen blev något större och fick in en toa, breddade ca 50 cm och förlängde med ca 2 meter. Min tanke var att jag skulle dränera själv men varit lite osäker på hur dem
TheGame: Jag hade innan jag byggde altan på en sida stenplattor som bara låg på sand som tidigare ägare bara hade trall liggandes på. Jag vet inte om dom tidigare ägare hade paddat eller nått men troligtvis inte. Funkade bra rörde sig inte nämvärt. Enda jobbiga var att det växte mellan plattorna som det kan göra om man lägger sand där.
Demmpa: [citat] I april 2014 begärde jag ledningskoll för att vi skulle gräva runt huset och ut till gatan (till VA-överlämningspunkten). För fjärrvärmen fick jag en karta i pdf som visade var ledningen gick, den visste dom exakt var den gick. Fick en karta i pdf för elen, men den var bara preliminär dom kom ut och markerade exakt var dom gick, ledningen till oss stämde inte däremot stämde
TheGame: Typ av grund? inspektera utsidan/insidan. Kanske gräva lite. Kan ju också vara badrummet om ni har riktigt otur
blygarn: Oj vi ska bygga altan där dränering är gjort för 12 år sedan, jag funderar på att dränera om där bara för att vara säker på att det är bra gjort...
tensiden: Och en uppföljning för den som läser om detta i framtiden: Uppskattningsvis en kubik fast betong blev tre enkubiks storsäck, men inte fyllda till bredden utan runt 75% fyllda. Alltså rimligt att räkna på faktor 1:3 för dylikt arbete så går man säker.
Chaly: [citat] Någon som gnällt på att röret mynnar ut där? Om det fungerar OK idag och ingen påpekat att ditt dagvatten ej får tömmas i diket så skulle iallafall jag behålla den lösningen. If it works - don't fix it.
Keexet: Nu har jag haft grävaren hos mig och han ville ha ritningarna på huset för att kunna komplettera sin offert. Men som det låter nu så är det ju inte så många meter grävande, men ett ganska komplicerat grävande och det köper jag. Han kunde dock ge lite förhandsinfo på hur man skulle tänka sig att detta grävjobb skulle gå till och jag undrar om panelen här tycker det låter vettigt?
klaskarlsson: Beror nog på hur mkt du tänkt fylla ? Kan bli svårt att hitta hålen efter fyllning om de ligger under 1 m grus, så då får du ju ändå göra om ? :) /K
Gnikyeh: Hej! Jag har en stenlagd uteplats på ca 30kvm, på denna tänkte jag sätta en ram av mursten för att sedan skruva mitt nya växthus i. Problemet som jag har är att uteplatsen har ett fall på ca 1,5cm/m och jag kommer inte på någon snygg lösning för hur man ska kunna bygga upp så man får allt i våg :) Tanken som jag haft är att skruva en vända med 45mm virke uppe på murstensramen
Betula_Pendula: OK, då skall jag undvika tryckt virke... Det är redan kallasfalt på den gjutna delen av taket till Jorkällaren så det kändes som en engel lösning att stryke ett nytt lager och sen klart... Det är gjutna väggar men golvet är jord... Tänkte gräva ur och lägga grus på golvet då jag vill ha torrare i källaren...
grubbleur: Tack för era tankar. Om detta är frostsprängning ska jag nog fokusera på att hålla muren så torr som möjligt. Jag ska börja med gräva bort lite runt om och lägga singel och ev. måla med vattenglas. Jag får återkomma nästa år om hur det gick!
byggolle: ingen fara exp betongen hugger och brinner iaf. Men riv inte form förtidigt när du gjutit expbetong den brukar brinna långsammare.
2433711: Hej 75 kubik material behövs för svåråtkomlig markåterfyllning. kan det vara biligare att återfylla med markfrigolit istället för jordmassa(sista 15-20cm med jord. tänker på transportkostnader osv.
eroz: Ja exakt, bygga in, bila bort eller dölja på något snart sätt. Jag letar efter det smartaste alternativet utifrån kostnad och hur snyggt det blir. :) Om man tex bilar, finns det någon slags konstruktion man skulle kunna förstöra "under" så att säga?
Fredrik Å: Hej Vi gjorde tvärtom och började med trappan och sedan satte muren dikt an. Kolla Benders hemsida så ser du anvisningar hur man kan göra. Vi tyckte dock att det var inte i överkant och satte isodränskivor och motfyllde med jord istället för att fylla med stenmaterial och den har då inte rört sig än och den har stått där ett par år nu. Det jag ångrar är att vi inte gjöt en sula
Fredrik Å: Jag har byggt murar både med gjuten sula och på fri hand med lite fuktig betong.. .Lutar stenen 2mm längst ner så blir det 2 cm högst upp. Gjut en sula som du är noga med sen är det bara att trava sten. Här har du lite bilder från båda byggena http://www.stenbolaget.se/projekt/visa/fran-sandoken-till-levande-stenframsida
anders07: Beror lite på om du har Platon eller Por/Isodrän. Har du Por/Isodrän kan du återfylla direkt mot väggen. Har du Platon (som jag har) så är det bra med ett extra lager "kapillärbrytande"... Nu har jag bara återfyllt en vägg själv men jag lade upp OSB skivor med markduk på. Jag fäste markduken med lite tejp bara längst ner så den skulle hållas fast och sen vek den över skivan på
iommi: point taken. Det får bli platonmatta.
tomasp73: Den relativa luftfuktigheten är ca 65 % i krypgrunden vilket verkar helt ok.
Martin023: Hej. Nu blir det långt, men hoppas någon orkar ta sig tid och komma med lite kommentarer till hjälp :) Då vi ska bygga en veranda på kortsidan passade vi på att gräva upp grunden på den sidan, där även brunnar med utlopp för dagvatten och dränering finns. Detta för att se över skicket på dränering samt veta att verandan kan stå kvar om ytterligare dräneringsbehov uppstår.
andy999: Ja, det stämmer. Jag använde mig av 0-32 mm och 0-8 mm samt 0-4 mm, allra överst för utjämning och som fogsand. Sorry om jag var otydlig. Jag använde mig av ovanstående material eftersom det var det jag kunde läsa mig till användes samt att grusbolaget där jag köpte gruset, rekommenderade den dimensionen inför plattläggningen på garageuppfarten.