10 174 läst ·
5 svar
10k läst
5 svar
När kan jag borra och skruva i expander i nygjuten plint?
Jag har gjutit en betongplint i marken för att skruva fast en fästögla så att jag kan låsa fast släpet med en kedja.
Plinten är rund, 150mm diameter och ca 1100mm djup.
Övre delen ligger i jämnhöjd med marken.
Jag använde en jordborr till hålet och blandade 2st säckar med grovbetong (Biltemas) som jag hällde i + armerade med 2st 8mm armeringsjärn.
Nu vill jag veta när jag kan borra 4st 16mm hål, så att jag kan fästa öglan
Plinten är rund, 150mm diameter och ca 1100mm djup.
Övre delen ligger i jämnhöjd med marken.
Jag använde en jordborr till hålet och blandade 2st säckar med grovbetong (Biltemas) som jag hällde i + armerade med 2st 8mm armeringsjärn.
Nu vill jag veta när jag kan borra 4st 16mm hål, så att jag kan fästa öglan
Jag ska fästa en golvögla som det följde med speciella expander som är försänkta och när de är fastdragna så slår man i en stålkula i själva "insexhålet" för att försvåra losstagning.
Synd att du redan har gjutit annars skulle du ha svetsar fast armeringsjärn under din platta och stoppat ner i gjutningen.
Men jag hade nog väntat iaf en vecka så inte betongen spricker.
Ett alternativ är att kemankra vanliga bultar redan nu och lämna tillbaka dina antagligen svindyra expandrar som man troligen kan knäcka med en pelardomkraft.
Men jag hade nog väntat iaf en vecka så inte betongen spricker.
Ett alternativ är att kemankra vanliga bultar redan nu och lämna tillbaka dina antagligen svindyra expandrar som man troligen kan knäcka med en pelardomkraft.
Klicka här för att svara