Grund & Markarbeten
Evoloan: Hej vi hade tänkt att bygga ett trädäck. Vi har läst lite runt om på nätet hur man går tillväga men kört fast. Vi har grävt där vi ska ha däcket cirka 10 cm ner dock så är det så väldigt lerig jord. Så vi hade lite frågor. * Hur får vi leran "rak" så att säga? * Vilket är bäst? Betongplintar eller lägga grus på leran och sedan använda sten plattor som grund? * Går det
Anna_H: Låter som läge att leta efter en annan lokal än detta fuskbygge.
kairo_77: [citat] Hej o tack för ditt svar! kan inte fota idag tyvärr. Stängd plintgrund menar jag att det sitter nån sorts betongskiva mellan de runda plintarna. På baksidan av huset där vi grävt ut finns inte dessa skivor dock. Verkar konstigt att ha en plint i ena hörnet men inget längs med hela sidan och ett hörn utan? Jorden/sanden under huset var inte så stabil så det känns verkligen som
Kallebo: Tycker att det var en väldigt fin och tillåtande formulering. Jag tolkar det som att du ska ha 3m3 per 100m2 byggyta och ytterligare lite som stringfellow visade där det är möjligt. Här är formuleringen att "dagvatten skall fördröjas på fastighet", vi har ca 5 m3 till 165 m2 byggyta och 160m2 uppfart (som inte har speciella rännor för dagcattnet!). Flera grannar har struntat i det...
scania r500: Ja det borde funka, Jo den skickar tillbaks -2 grader vid kallt väder då den går mycket kanske ännu kallare. Så försök få den så djupt du kan, och kolla även med en rör gubbe jag kör bara grävmaskin, men gjort några grunder där vi förlängt bergvärme och lagt den så djupt det gått.
Raskus: Varför inte fibercementskivor från exempelvis Byggmax?
Måstegöraalltsjälv: Jag håller på med en tillbyggnad där jag förlänger huset 4,2m. Jag tänker gjuta mot bef. platta dock ej dubba ihop dem. Befintlig plattas kantelement är satta i betongklumpar i skarvarna och jag vill inte att den nya plattan skall ha för mycket kontakt med befintliga betongklumpar. Av förekommen anledning tänkte[ jag göra en platta med "överhäng" mot befintlig platta, alltså själva
Måstegöraalltsjälv: Ok, tack för svar!
Alko: Ok, så hade jag ju gjort om det var en vanlig stensättning utomhus, där man ju bara använder bärlager (med nollfraktion) och sättsand/stenmjöl på det. Men bör jag inte ha ett dräneringslager med tanke på att det är innanför en betongsyll etc? Jag vill ju ha det så dränerat och torrt som möjligt under stenen, vill inte att markfukt sugs upp i syllen etc. Därav min fundering att
dabuel: Hej! jag tänkte bygga ett Attefallshus. Där det är lämpligt att ställa huset är marken lerig och jag är rädd för att den är olämplig att ställa huset på. Antar att jag borde få detta undersökt. Någon som har tips på vem som utför denna typ av undersökningar? Bor söder om Stockholm nära Nynäshamn. Mottager gärna alla tips som kan hjälpa mig att få en stabil grund till
Sir James: Ok nu är jag med...:) Vet inte om man vill ha patina på husgrunden, eller ? Får väl ta hit en professor från Naturhistoriska o se om dom kan ha anvädning eller göra en studie på "lavan/patinan".
Huddingebo: Jag har funderat på hur det kan fungera så bra som det gör, sedan 1946. De gjutna sulorna som är ca 30cm höga och 30cmbreda går rakt över bergspartiet och över ogrävd moränmark, moränen ligger ganska grunt här, ca 50-80cm. Just att moränen är ogrävd gör säkert att den bär så bra som den verkar göra. Golven i huset lutar inte som de brukar göra i gamla hus. Moränen här är
Mangan: Hej! Jag har ett gammalt förråd som står i ett hörn av min trädgård. Det är uppbyggt på en gammal stödgrund så att det gamla stenlagda golvet är lägre än gatan utanför. Nu när jag gör en "varsam renovering" av den här byggnationen så tänkte jag då, efter råd här, lägga platonmatta på golvet innan jag bygger golvets regelverk ovanpå detta. Stämmer det då att jag bör
byggolle: Torrslipning av betong är och borde alltid vara en nödlösning (om det inte ska terazzo slipas). Man bör alltid glätta betongen färsk så att säga. Speciellt i ett garage där ytan ska tåla grov nötning, salter, kemiskamedel mm. Jag tycker man bör stålglätta även om ytan ska epoxi beläggas. Finns en del firmor som tror torrslipning är bättre men det blir ofta sämre resultat och
SwiftD: Nä det var mest om man har två lager yttervägg och ett är gammalt kalkbruk och den nya med cementbruk, då kan det mjukare väggen inte röra sig. Syllisoleging [bild] Lecakulor [bild]
Huddingebo: [citat] Var det långsidan eller kortsidan av ditt hus som du körde på? Är det byggt under kriget? 40-45? Eller vet han vilka år det kan röra sig om?
Differentialen: Alltså, mögelproblemet kan ju variera. Men låter man en ogenomsläpplig plastskiva på runt 1,5 x 1,5 meter ligga ett par år ovanför ett golv som är en liten aning genomsläppligt och du under detta har isolering och en betongplatta utan fuktspärr (markduk + minst 10 cm tvättad singel) så ser du nästan garanterat litet svart mögel under plastskivan efter ett par år.
thomasx: Jag skulle säga att 40 är för lite men 50 ok och 60 riktigt bra.😉
Matti_75: Du kan inte glätta en vibrationsfri betong(skb). Däremot är det väldigt viktigt men att inte låta betongen torka för fort då den spricker då.
Jkgbg: Enligt Villaägarna förekommer: Arid, Abreen, Drain Power, Dry Power, Housegard DryProtect, Waterproof Stockholm, Dry Safety Skåne och Fuktstoppare, just nu på den Svenska marknaden. Alla med samma bluffmetod.
graxne: Det får bli en sån här lösning, som ny här på forumet såg jag att det fanns många liknande trådar, tack. https://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/101982-gjuta-igen-torpargrund.html
gbgustaf: Jag ska stenlägga en garageuppfart och försöker välja sten. Har tänkt mig någon med struktur på ytan, och gärna lite mixade färger, för att det inte ska se för trist ut. Det lutar åt Benders Troja Antik. Men så idag, på en nybyggd kommunal lekplats, fick jag se den här snyggingen. Någon som vet vad den heter? [bild] [bild]
oas: Precis. Det är lite som när man köper en TV. Först tänker man "herregud, vad stor den är..." men efter en vecka så tänker man "jag skulle ha valt två storlekar större". :thumbup:
mani33: Jag ska bygga en balkong som bärs upp av två stolpar som ska vila på varsin plint. Idag har grannen en balkong som är konstruerad på samma sätt och jag skulle vilja gjuta min plint direkt i anslutning till hans plint. Hans plint är 50 cm djup och i botten finns en platta som är ca 40'40cm och runt denna ligger frigolit. Min tanke var att jag kan gjuta en ny plint på den plattan som redan
Differentialen: Litet mer funderingar. Det stora problemet tror jag är att hitta något som fäster på berget och inte glider av. Undrar om inte tjära eller bitumen skulle kunna fästa på berget. Sedan smackar man på asfalt eller kallasfalt. Då glider inte utfyllnaden på berget. Min gissning är också att asfalten är mindre känslig för frostsprängning än betong även om det ju finns betongsorter som
nypon: Avvakta och se om det slutar sjunka, då kanske man vill göra en större åtgärd. Annars går det utmärkt att plocka upp en bit som du säger. Notera dock att stenarna ligger otroligt tajt och ibland är det stört omöjligt att få tillbaka dem. Försök lägga så att du alltid kan avsluta mot en ytterkant så är det lite enklare. Sättningar beror normalt sett på det understa lagret, där
mexitegel: Just den detaljen vet jag inte hur det är tänkt med...
Axel75: Ska byta en gammal altan och tänkte samtidigt passa på att se över dräneringen som är original från 1966. Huset är 1.5 plan på oisolerad platta på mark och orginaldränering ska vara tegelrör kopplat till dagvattenbrunn. Tänkte byta även om det är i bra skick. Jag har några undringar kring detta. 1. Kan man byta dräneringen i etapper. Jag tar altansidan nu och fortsätter med de
Gnikyeh: Har en stenläggning hemma på tomten som har fungerat som uteplats ca30kvm. Har funderat på att införskaffa ett växthus 12kvm och funderar på om jag kan göra på följande sätt för att förankra detta utan att behöva plinta eller liknande. Jag köper mursten som jag limmar med stenlim både i varandra och i själva markstensplattan, sedan skruvar jag växthuset i murstenen. Ramen som