Hoppas det är rätt forum.
Har gjuytit igen en fåra i mitt källargolv. 1 meter långt 15cm brett och 15-45 mm djupt. Killen i affärent yckte det var för djupt för flytspacklet senare, så rekommenderade att fylla med Weber drymix.
http://www.weber.se/betong-cement-v...h-system/standardbetong/weber-dry-mix-85.html
Sagt och gjort, primade en gång (står två på påsen) och blandade 10+ minuter med borrmaskin. Täckte med fuktiga tidninga efter 4-5 timmar, fick för mig att det skulle man göra.
Och nu har det blivit lite sprickor, vad beror det på? Kanske man kunde lära sig något.
Skall på 1cm flytspackel på detta sen.
Har gjuytit igen en fåra i mitt källargolv. 1 meter långt 15cm brett och 15-45 mm djupt. Killen i affärent yckte det var för djupt för flytspacklet senare, så rekommenderade att fylla med Weber drymix.
http://www.weber.se/betong-cement-v...h-system/standardbetong/weber-dry-mix-85.html
Sagt och gjort, primade en gång (står två på påsen) och blandade 10+ minuter med borrmaskin. Täckte med fuktiga tidninga efter 4-5 timmar, fick för mig att det skulle man göra.
Och nu har det blivit lite sprickor, vad beror det på? Kanske man kunde lära sig något.
Skall på 1cm flytspackel på detta sen.
Längre blandningstid är inte alltid bättre, man kan få in för mycket luft. Instruktionerna säger ca 3 min och du blandade 10+. Om det beror på det är svårt att säga. Kan ha varit bottenskrap som inte var riktigt blandat som hamnade överst, ogynsamm luftfuktighet (torksprickor), luftbubblor som orsakade lite rörelse etc.
Hur som helst spelar det ingen roll om du ändå ska flytspackla. Knacka runt lite och säkerställ att du inte har några bomljud som avslöjar att lagningen släppt från underlaget bara.
Hur som helst spelar det ingen roll om du ändå ska flytspackla. Knacka runt lite och säkerställ att du inte har några bomljud som avslöjar att lagningen släppt från underlaget bara.
Stog det 3 min, det hade jag missat. Gjorde även misstaget att blanda vatten i bruk, var svårt att få allt blandat i botten.
Inga bomljud, låter stumt.
Stefan, det stog max 30mm på flytspacklet, men det kanske hade gått ändå?
Skall använda Ardex K2000.
Inga bomljud, låter stumt.
Stefan, det stog max 30mm på flytspacklet, men det kanske hade gått ändå?
Skall använda Ardex K2000.
Sprickorna lär ju vara krympsprickor, att de går "tvärs över längden" talar ju också för det.
Betongprodukterna krymper ju alltid vid härdning, så det är ju svårt att undvika om man inte armerar.
hade du lagt in en eller två 8mm stänger så skulle det nog hållt ihop tillräckligt för att slippa sprickor.
Men med mer inbyggda spänningar istället, som nackdel.
Ska du flyta sen så spelar det som sagt ingen roll. Knacka och lyssna så du inte har bom, eller att något sitter löst.
Betongprodukterna krymper ju alltid vid härdning, så det är ju svårt att undvika om man inte armerar.
hade du lagt in en eller två 8mm stänger så skulle det nog hållt ihop tillräckligt för att slippa sprickor.
Men med mer inbyggda spänningar istället, som nackdel.
Ska du flyta sen så spelar det som sagt ingen roll. Knacka och lyssna så du inte har bom, eller att något sitter löst.
Tack för alla tips, jag är inte orolig för resultatet utan tänkte passa på att lära mig något så nästa gång kanske blir bättre. Trodde sådan här "specialbetong" var lite lättare att då till bra, med massa dyra tillsatser.
Nåväl, det verkar som krympsprickor då, vilket man ofta får i oarmerat?
Absolut inget illa menat utan bara en nyfiken fråga:-MH- skrev:Hoppas det är rätt forum.
Har gjuytit igen en fåra i mitt källargolv. 1 meter långt 15cm brett och 15-45 mm djupt. Killen i affärent yckte det var för djupt för flytspacklet senare, så rekommenderade att fylla med Weber drymix.
[länk]
Sagt och gjort, primade en gång (står två på påsen) och blandade 10+ minuter med borrmaskin. Täckte med fuktiga tidninga efter 4-5 timmar, fick för mig att det skulle man göra.
Och nu har det blivit lite sprickor, vad beror det på? Kanske man kunde lära sig något.
Skall på 1cm flytspackel på detta sen.
Du skriver att du primade en gång trots att det står två ggr i instruktionen.
Det står blanda i tre min. Du blandar 10+.
Instruktionen säger: När gjutningen är gångbar ska den primas. Du lägger ut blöta tidningar.
Hur kommer det sig att du väljer att göra helt annorlunda än vad tillverkaren föreskriver?
Jag tycker det är konstigt att killen i affären tycker att 15-45 mm är för djupt för flyt. Finns ju flera olika. Sen väljs en produkt som ska läggas min 40 mm.
Allt står ju i produktbladet som det länkas till.
Nu har det ju gått bra, men hade det varit ett större jobb som gick dåligt så hade det blivit tråkigt, dyrt och svårreklamerat.
Allt står ju i produktbladet som det länkas till.
Nu har det ju gått bra, men hade det varit ett större jobb som gick dåligt så hade det blivit tråkigt, dyrt och svårreklamerat.
Redigerat:
Klicka här för att svara



