Jag har problem med fukt i mitt sutteränggarage som är byggt på 70-talet. Konstruktionen är blåbetongblock där det har suttit gipsskivor på insidan. Pappen på gipsskivorna har möglat ordentligt varpå jag plockat bort dem. Nu funderar jag på möjliga lösningar och överallt läser jag om att man inte ska bygga in fukt i grunden/väggen och det kanske är jag som är korkad men det är ingen som ger svar på varför. Om jag nu skulle sätta ett fuktskyddande ytskikt på insidan så bygger jag in fukten i blåbetongen vilket gör att den inte luftas ut i garaget. Påverkar det hållfastheten på väggen eller vad är problemet? Det finns inget mer som kan mögla.

Jag vill nämligen undvika att dränera. Dels för att det är sjukt jobbigt att gräva men även för att jag inte kan leda bort vattnet. Alternativet blir brunn som får pumpas till dagvattenledning. Därför är jag inne på att enbart putsa insidan av väggen men då får jag in fukten i garaget.

Bygger du in fukten bildas kondens till slut och då har du rinnande vatten som måste ta vägen någonstans. Till slut finns risk att materialet försvagas.
Bättre då att putsa väggen och sätta in en luftfuktare eller förbättra ventilationen.

Det rinnande vattnet pressas väl i så fall tillbaka utåt om det finns ett tätskikt på insidan som sätter stopp? Men om det finns risk för att materialet försvagas så är det en anledning som gör att jag inte vill ta risken. Men jag tänker då på de som har betongvägg som inte borde påverkas av att ständigt vara fuktig?

Jag är inte ute efter en dålig ursäkt för att gå emot gängse regler men har länge funderat då jag gång på gång läst om fukt utan att få en enda förklaring. Det blir nog putsad vägg och en solluftfångare som kommer att ge en god ventilation med värme där inne.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.