Hejsan allihopa och tack för ett suveränt forum. Har haft mycket hjälp bitvis genom åren bara genom att söka efter gamla trådar men här går jag bet. Eller så söker jag på fel ord. Håller på att bila upp källargolvet för att dra nya avloppsrör. Med betongsåg, bilmaskin och ett glatt humör gick det ju galant att få bort dom ca 12-15centimetrarna betong... Ända tills jag ska in i tvättstugan, där är det lögn i helvete att komma igenom. En rejäl betong"balk" verkar gå igenom husets mitt i längstled under plattan.

Helst skulle jag ta min tid och bila bort eländet (och givetvis gjuta dit en del nytt när det väl läggs igen) för att lättast kunna lägga rören men oerfaren som man är blir man ju rätt livrädd att huset ska rasa ihop om jag knipsar av själva kingpin'en under kåken (Nä, jag vet, det rasar inte). Logiken säger ju att all vikt går lodrätt ner i backen och bla bla bla.

Nån som vet vad vi tittar på? Huset är byggt 1956 om det spelar nån roll.

13020455_1457537950931672_611577078_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har du löst problemet? Jag skulle annars tippa på att det är en sula/ram för innervägg i källaren. Så är det gjort hos mig. Alla rum ink yttervägg har en sula som väggarna är uppmurade på och sedan har man gjutit golv innanför denna "ram".

Efter att ha frågat runt kom jag fram till samma sak, bilade bort den och det verkar vara problemfritt. Ska lägga rören nu idag och med lite tur börja gjuta. Ska lägga betong extra djupt här och i andra dörren i "centrumlinjen".

Bra att det löste sig! Lycka til med gjutningen!

Gissar att väggen är en hjärtvägg som i sin tur bär golvet på våningen ovanför. Som ANR säger så brukar man gjuta balk under bärande väggar, så görs även idag när man gjuter hela plattan på en gång, inte bara förr. Inte mycket armering ser det ut som :-) kolla för säkerhets skull ovan för dörren rakt upp på sidorna så du inte får sprickor men det är väldigt osannolikt..

Det var ett (1) hyfsat tunt armeringsjärn i hela balken... :rolleyes:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.