Jag har bilar bort hela garagegolvet och nu isolerat det. Det nya betonggolvet kommer ligga på den gamla sulan på ena sidan av garaget.
När jag diskuterade detta med en kunnig personal på beijers bygg så hade han delade åsikter om man skulle borra in stål i väggen och naja ihop med dom. Han ansåg att om golvet skulle sätta sig så är det bättre att endast golvet gör det och att man inte drar ner resten av huset eller orsakar andra problem. Han såg inte någon bra anledning till att göra det.
Vad anser ni man ska göra? Ska jag borra in 10: or i väggen eller nöja mig med armeringsmatta? För eller nackdelar?
Garaget är 770cm*390cm.
Här har ni en bild på hur det ser ut, det är dock fler distanser så tänk inte på det
(du ser även sulorna):
När jag diskuterade detta med en kunnig personal på beijers bygg så hade han delade åsikter om man skulle borra in stål i väggen och naja ihop med dom. Han ansåg att om golvet skulle sätta sig så är det bättre att endast golvet gör det och att man inte drar ner resten av huset eller orsakar andra problem. Han såg inte någon bra anledning till att göra det.
Vad anser ni man ska göra? Ska jag borra in 10: or i väggen eller nöja mig med armeringsmatta? För eller nackdelar?
Garaget är 770cm*390cm.
Här har ni en bild på hur det ser ut, det är dock fler distanser så tänk inte på det
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
i slutändan har det ingen betydelse...........Det är bara ett garage antar jag?
Är mest nyfiken på avloppet? Antar att det inte är nåt du anmält till kommunen...........
Är mest nyfiken på avloppet? Antar att det inte är nåt du anmält till kommunen...........
Du limmar under golvnivå och sedan skär du av i golvnivån efter att golvet brunnit. Det syns inte i slutändan om du klinker. Annars kan du tejpa diffplast El dylikt om du ska som jag börjar förstå betong som ytskikt. Det är för att skapa ett glidskikt mellan golv o vägg då dessa ska kunna röra sig.
Offtopic men... det fanns avlopp sedan tidigare där så jag ser ingen anledning till att anmäla det till kommunen.
Hmm, om nu golvet ligger på den befintliga sulan få borde inte plast ha så stor betydelse. Får blandade bud nu ifrån alla kanter här
En av byggfirmorna som var här och kollade rekommenderade att borra järn in i väggen. Killen på beijers bygg som var kunnig inom gjutning såg ingen anledning till att borra in stål men nämnde inget om plast och ni vill verkligen göra plattan 100% flytande.
Kan ni vara snäll och berätta för mig varför ni vill göra plattan helt separerad ifrån allting? Var är fördelen men att lägga plast överallt så plattan inte fäster i någonting?
Ps det ska läggas in klinker och det ska bli ett riktigt fint garage, inte bara "ett garage".
Hmm, om nu golvet ligger på den befintliga sulan få borde inte plast ha så stor betydelse. Får blandade bud nu ifrån alla kanter här
Kan ni vara snäll och berätta för mig varför ni vill göra plattan helt separerad ifrån allting? Var är fördelen men att lägga plast överallt så plattan inte fäster i någonting?
Ps det ska läggas in klinker och det ska bli ett riktigt fint garage, inte bara "ett garage".
För att undvika att skapa spänningar och därmed kanske ev framtida sprickbildning i väggar..
Jag diskuterade detta ganska nyligen med en föreläsare isolering/dränering och han va av uppfattningen att man alltid ska gjuta flytande under omständigheter när man har befintliga väggar...
Betongarna brukar läggs tunn frigolit. Föreläsaren förespråkade plast, men jag la tunn encadrainmatta ( fiberduk med ett dränerande skikt i mitten) nu när jag gjöt nytt golv för att slippa kondens på golvsidan då jag har ganska stort vattentryck mot en vägg.//
Jag diskuterade detta ganska nyligen med en föreläsare isolering/dränering och han va av uppfattningen att man alltid ska gjuta flytande under omständigheter när man har befintliga väggar...
Betongarna brukar läggs tunn frigolit. Föreläsaren förespråkade plast, men jag la tunn encadrainmatta ( fiberduk med ett dränerande skikt i mitten) nu när jag gjöt nytt golv för att slippa kondens på golvsidan då jag har ganska stort vattentryck mot en vägg.//
Så kortfattat då, klä in alla ytor betongen kommer röra så som väggar och sulor?
Hur ska jag då göra i skarven mellan två rum? Ska jag spärra av med en planka och plasta den, gjuta, ta bort plankan och gjuta för hand den lilla sista biten som återstår in i den andra rummet? Skarven borde jag kunna dölja med klinkers.
Ovärderliga tips jag får här
Keep em flowing 
Hur ska jag då göra i skarven mellan två rum? Ska jag spärra av med en planka och plasta den, gjuta, ta bort plankan och gjuta för hand den lilla sista biten som återstår in i den andra rummet? Skarven borde jag kunna dölja med klinkers.
Ovärderliga tips jag får här
Du använde bara en planka typ som du har tagit bort, svårt att se men det är så det ser ut. Jag kan tydligt se inplastningen på väggarna. Vad fyllde du igen skarven med?
Eller vänta nu är hela delen mellan de två rummen typ ett block eller något?
Eller vänta nu är hela delen mellan de två rummen typ ett block eller något?
Om väggarna står stadigt som de nu är och inte behöver något extra stöd för att hålla sina positioner så ser inte heller jag någon större vits med att binda ihop platta med vägg/grundsula. Ja jag ser mest diverse eventuella problem.
Nej, jag e lite lat, det är xps skivor jackofoam 200. Alltså styva cellplastskivor som är tajt sågade mot dörröppningen.funkar som avstängare. Hålet kommer jag nog bara fylla med eps-cement då jag ändå ska ha en större ektröskel där.
1cm frigolitbit, okej ja men de liter inte helt fel. Det verkar som att det numera är bestämt att inte dubba fast plattan då.
Måste säga att för mig, som alltid vill att saker ska sitta bra, så känns det väldigt konstigt att inte gjuta fast plattan i något
Sulan ni kan se till höger har fullt med djupa gropar i sig efter bilningen, bör jag släta ut dessa gropar men något, typ sand eller så innan jag lägger plasten så det blir bättre "glid" på plattan?
Måste säga att för mig, som alltid vill att saker ska sitta bra, så känns det väldigt konstigt att inte gjuta fast plattan i något
Sulan ni kan se till höger har fullt med djupa gropar i sig efter bilningen, bör jag släta ut dessa gropar men något, typ sand eller så innan jag lägger plasten så det blir bättre "glid" på plattan?
