Grund & Markarbeten
Thomas_Blekinge: Om Östersjön väller in över källertrappan ner i källarplan så hjälper en länspump inte så mycket. Men jag har installerat en, den är mest för att tömma efter skadan är skedd. Jag har byggt ett skott som snabbt kan installeras för källardörren och lagt tätmassa och PU-skum inom räckhåll.
Kaboff: Gått vidare med projektet o börjat bygga lite, långt kvar men har några bilder som kan berätta lite mer [bild] [bild]
byggarätt: Åverkan på grannens tomt kan han stämma sprängande granne för... med tanke på hur illa myndigheter nu fungerar så tycker jag att den som lider skada ska ta det på sin hemförsäkring då bolagen bättre kan påverka varandra...ungefär vad som händer i bilkrockarbranschen ...Försäkringsbolagen betalar bara den som de tycker ska få ersättning
lingonlingon: Vårt hus ligger på en satans massa sprängsten mm, dock finns det ingen isolering under som det ser ut att finnas på det du kollar på, så problem med fukt var egentligen bara under den isoleringsplattan du ser på bild nr 2, där var det mögel, ingen annanstans, men lukten spred sig sakta men säkert i hela huset.
Rolle85: kan man säkert men problemet kommer komma tillbaka. Fukten från källarväggen sugs upp i organiskt material. Det hade varit bättre att lämna en glipa från väggen och skärma av med något diffutionstätt och sen täcka med någon form av list som låter de vädras.
Petter Forsen: Skall bygga ett uterum(14 kvm) på en altan (45 kvm) 1,2 m höjd på långsidan av huset. Är lergrund. Hade tänkt använda 700 mm långa färdig gjutna plintar i hål från jordborr till 1300.mm djup fylt till 650 mm djup med singel. Bör jag återfylla med leran runt plinten för bättre isolering eller med singel? Då vi har tillägsisolering med plåtfasad så vill jag inte ha en bärlina
Vargklo: Jag har ett hur från 30-talet med källare. Ett av rummen i källaren ska jag nu bygga om till vinkällare. Jag vill, för att maxa takhöjden, bila ur betonggolvet (ca 8 kvm), som jag utgår från är gjutet efter väggarna. Jag vill ersätta med EPS, kanske bara 5 cm, direkt på mark. Sedan 20 mm flytspackel för avjämning. Som toppskikt vill jag ha ett klickgolv i vinyl, se bild. Frågan är
Pumba: det brukar räcka med ett lägga plasten på golvet om värmen är på. En kvadrat eller liknande storlek. Det blev fukt några dagar efter vi slog på värmen, vi väntade 6 månader innan vi började med badrum osv, men det verkar skilja väldigt mellan husleverantörerna, Götenehus som byggt massa här verkar vara nere på runt 3 månader efter gjutning utan värme på.
Tosse: Planerar du boyta i källaren eller är det rena källarutrymmen för typ förvaring, pannrum och liknande?
ilafudi: Du kan väl alltid ta bort laminatgolvet eller vad det är. Vi satte också sånt i vår särskilt torra källare mot bättre vetande, när vi tog bort det efter någon månad (efter uppdaterade kunskaper..) så luktade det fukt. Så det får bli nålfiltsmatta för hela pengen i källaren. :) Nu kör vi med avfuktare i rummet, hoppas doften försvinner fort..
Kalle_A: Att du mäter och kan mätdata över tid är jättebra. Det är betydligt enklare att ge tips om jag kan se temperatur och relativ fuktighet över en längre tidsperiod. Gärna över alla årstider men utgå från det du har. Kan du ladda upp lite data? Det brukar gå att göra skärmdumpar från dator och ladda upp som bild. Kan du ta några fotografier från krypgrunden och ladda upp? När det
tralalal: När man rullar ut byggmax fuktisolermatta istället för platon får man om jag fattat det rätt en matta som bygger 8mm ist för 6mm. Då funkar ju inte isolas fogband om man ska köra ventilerat då den är 6mm och man måste hitta en alternativ produkt. Byggmax säljer ingen... jag har hittat drevband som expanderar till 15mm. Det är skum så det lyfter inte mattan. Tror ni att det kommer
byggarätt: När returen mäter mer än marktemperatur grader så sätt på reglering o styr för det är bra om du kommer i balans med plattan
Kalle_Kiander: Nu är det ca 1 mån sen vi göt och nu tänkte vi slå på golvvärmen. Hur varmt bör vattnet vara? Som sagt vct .60 och 20 cm platta. Avfuktare på plats.
inspectah44: Skulle rota fram kabelrör inför elektrikerbesök och såg då att det såg väldigt konstigt ut på kantelementen. Vill minnas att jag sett detta redan andra året i huset (plattan gjuts april 2010) men att det var så lite så jag tänkte att det inte var nåt att hetsa upp sig över. Nu var det svartmögel??!! Men då måste det ju finnas nåt organiskt om det ska mögla? Iofs har vi ett
Andreas_kalmar: Vi använder kgs speedline men på en lågvarvig polermaskin
jeppeknaster: se till att du har stumt under frigoliten så att den inte sviktar. Sen hade jag borrat in armeringsjärn i omkringliggande betong och najat den med den nya för att få en homogenare kaka
AXS: [citat] Gjorde testgjutningar innan, men med finbetong. Det blev både svart och lättslipat. Något blev fel är helt klart, men hela renoveringen av den lägenheten var likadan, som kanske syns på bilderna. Extremt mycket akrylfog.
Jodåsatteh: Hej, Jag söker en liknande produkter till 'Atlantis flo-cell' och behöver inte mer än ca 100x40cm av den, men jag lyckas inte hitta den i svensk handel. Vad kan den kallas på svenska, för denna variant måste ju finnas här? Har letat i två dagar utan att finna... Tillverkarens hemsida: http://atlantiscorporation.com.au/product-1/ Bild:
Kallebo: Gammal tråd, men jag har samma fundering... Spelar det inte någon roll att det endast blir stora krafter i hörnen? Har samma fall med ca 20 kN i vart hörn, andra änden sitter i huset och linjelasten är försumbar jämfört med betongens egenvikt.
BirgitS: Försök prata med grannar, ofta har de ju hört eller sett ett och annat under åren.
haavard: [citat] Du är lite naiv tycker jag! Gräva utanför detaljplan får man egentligen göra, men det kan finnas hinder, t.ex. fornlämningar.
Skysodan: Vi har isolergrund av äldre snitt 1994. Den är isolerad med cellplast och innuti sitter en fläkt som suger in i mitten och matar ut i rör i hörnen av grunden. Sen för att få undertryck har man satt ett utsug från FTX ventilationssystemet grunden för att ge undertryck. Dock har man bara satt cellplast på väggarna så att det är en del av sockeln invändigt som är oisolerad ca 40-50
smugglarn: Själva hållfastheten lär ju inte bli några problem, men ytan är ju en annan sak. Tråkigt att du lyckades få tag på en firma som inte verkar ha någon yrkesstolthet, jag skulle aldrig lämna en gjutning som inte är klar/nöjd med. Sen är man nästan aldrig 100% nöjd med en betongyta som betongare :) Att det blir sent är enligt mig ingen rimlig anledning, i så fall skall det vara i
henkepenk: Kanske möjligt att dra golvvärmeslingan ett extra varv framför partiet för att minska risk kallras.
Chronaus: [citat] Tack ska testa och se om det går att gräva ut mer. Annars så kommer jag kunna se in i kryputrymmet även om jag fyller upp en del. Kan ju skyffla undan lite sand om jag måste krypa in där. Anledningen till att jag inte kan gräva så mycket djupare är risken för sättning i stenhögarna runt omkring.