1 077 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Nu är det dags att täta mot högvatten
Medlem
· Blekinge
· 12 264 inlägg
Vattenståndsprognosen här hos mig förutspår 90 cm över normal efter lunch. Så högt har det inte varit sålänge jag bor här. Dags att täta mat översvämning i källaren. Vatten kan utveckla ett jävla tryck så det räcker inte med byggplast. Få se om det håller!
Som tur så brukar dessa extrema värden vara bara några timmar.
Som tur så brukar dessa extrema värden vara bara några timmar.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Kanske en bra länspump och helst också en pumpbrunn skulle få dig att sova lugnare?
Själv valde jag väg för snart 10 år sedan när vi köpte tomt.
Bor 80 m över havet och räds inte eventuella kommande havsnivåhöjningar
Själv valde jag väg för snart 10 år sedan när vi köpte tomt.
Bor 80 m över havet och räds inte eventuella kommande havsnivåhöjningar
Känner med dig, det är ett elände det där Thomas.
Vi har en fastighet som drabbats av mer eller mindre årliga översvämningar. Vi bor inte där själva längre, men hyr ut huset. Har kämpat under snart 10 år med detta, vi började med en backventil på avloppet som gjorde det bättre men inte löste problemen helt. Därefter så kopplade vi loss alla golvbrunnar i källaren från avloppsnätet och anslöt dem till en egen pumpgrop med länspump och sista åtgärden var skapa en liten källartrapp för att kunna höja marken runt huset så det inte rann in vatten genom källardörren när ett dike översvämmades på baksidan.
Peppar, peppar har vi inte haft någon översvämning sedan dess, men det är för kort tid sedan de sista åtgärderna så vi vågar inte ropa hej ännu.
Vi har en fastighet som drabbats av mer eller mindre årliga översvämningar. Vi bor inte där själva längre, men hyr ut huset. Har kämpat under snart 10 år med detta, vi började med en backventil på avloppet som gjorde det bättre men inte löste problemen helt. Därefter så kopplade vi loss alla golvbrunnar i källaren från avloppsnätet och anslöt dem till en egen pumpgrop med länspump och sista åtgärden var skapa en liten källartrapp för att kunna höja marken runt huset så det inte rann in vatten genom källardörren när ett dike översvämmades på baksidan.
Peppar, peppar har vi inte haft någon översvämning sedan dess, men det är för kort tid sedan de sista åtgärderna så vi vågar inte ropa hej ännu.
Medlem
· Blekinge
· 12 264 inlägg
Om Östersjön väller in över källertrappan ner i källarplan så hjälper en länspump inte så mycket. Men jag har installerat en, den är mest för att tömma efter skadan är skedd.
Jag har byggt ett skott som snabbt kan installeras för källardörren och lagt tätmassa och PU-skum inom räckhåll.
Jag har byggt ett skott som snabbt kan installeras för källardörren och lagt tätmassa och PU-skum inom räckhåll.
Klicka här för att svara