Skall bygga ett uterum(14 kvm) på en altan (45 kvm) 1,2 m höjd på långsidan av huset. Är lergrund. Hade tänkt använda 700 mm långa färdig gjutna plintar i hål från jordborr till 1300.mm djup fylt till 650 mm djup med singel. Bör jag återfylla med leran runt plinten för bättre isolering eller med singel?
Då vi har tillägsisolering med plåtfasad så vill jag inte ha en bärlina på huset utan tänkte att allt skall stå på plintar.
Har ca 10 cm matjord som skal avlägnas och ersättas med singel 15 cm. Dätta borde man väll kunna klara av med en kompaktlastare på 1200 kg? För att reducera Skadan på marken runt om tänkte jag lägga en markduk och singel på denna på infarten till området som efter färigställandet avlägsnas, funkar detta eller skaffar jag mig bara mer bekymmer? Jord massorna skall läggas upp på dåligt återfyld del på en höjd av ca 80 cm, där av val av kompaktlastare istället för minigrävare och mini dumper.
Hade tänkt hyra kompaktlastare, jordborr och padda. Har ingen egen erfarenheter av de två första maskinerna utan har tidigare bara använt muskelkraft spade och skottkärra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.