Vi håller för närvarande på med en totalrenovering av ett gammalt hus från 1920. Under 3/4 av huset är det källare medan den sista 1/4 har Torpargrund. Direkt ovanför torpargrunden ligger köket.
Jag rev för en tid sedan upp golvet och trossbotten i köket för att kunna inspektera och eventuellt åtgärda torpargrunden hade endast ca 20 cm luft mellan mark och golvreglarna och jag började därför gräva ut ca 20 cm för att få kryputrymme där under.
När det gått ett tag märkte jag att en del av marken ca 1 m2 inte torkade utan ständigt såg fuktig ut. Jag tänkte att jag bygger vidare och så får jag se lite hur det utvecklar sig. Jag har nu lagt råspont i facken mellan bjälkarna och tänkte bara kolla om marken hade torkat ut innnan jag började lägga vindväv i facken.
Kvadratmetern hade inte torkat ut utan det hade börjat växa mögel direkt på marken.
Nu till bekymmret. Då min krypgrund är full av massa stenar som stöttar upp källarväggar och grundmuren kan jag inte med gott resultat plasta in HELA marken. Min tanke var att fylla igen just den kvadratmetern med massa sand och grus men det kanske inte har någon effekt? Om jag fyller upp den kvadratmetern kommer jag inte heller kunna krypa och inspektera grunden.
Huset är odränerat och grunden såg fin och torr ut när jag öppnade upp den från första början. I närheten av kvadratmetern som inte torkar ut finns även stuprör som går ut direkt på marken men om det är problemet borde även andra delar av grunden ha förhöjd markfukt.
Någon som har något råd om hur jag ska gå till väga för att komma till bukt med problemet?
1. Gör sand + grus + en avfuktare någon skillnad?
2. makadam + plast på den berörda delen?
Jag rev för en tid sedan upp golvet och trossbotten i köket för att kunna inspektera och eventuellt åtgärda torpargrunden hade endast ca 20 cm luft mellan mark och golvreglarna och jag började därför gräva ut ca 20 cm för att få kryputrymme där under.
När det gått ett tag märkte jag att en del av marken ca 1 m2 inte torkade utan ständigt såg fuktig ut. Jag tänkte att jag bygger vidare och så får jag se lite hur det utvecklar sig. Jag har nu lagt råspont i facken mellan bjälkarna och tänkte bara kolla om marken hade torkat ut innnan jag började lägga vindväv i facken.
Kvadratmetern hade inte torkat ut utan det hade börjat växa mögel direkt på marken.
Nu till bekymmret. Då min krypgrund är full av massa stenar som stöttar upp källarväggar och grundmuren kan jag inte med gott resultat plasta in HELA marken. Min tanke var att fylla igen just den kvadratmetern med massa sand och grus men det kanske inte har någon effekt? Om jag fyller upp den kvadratmetern kommer jag inte heller kunna krypa och inspektera grunden.
Huset är odränerat och grunden såg fin och torr ut när jag öppnade upp den från första början. I närheten av kvadratmetern som inte torkar ut finns även stuprör som går ut direkt på marken men om det är problemet borde även andra delar av grunden ha förhöjd markfukt.
Någon som har något råd om hur jag ska gå till väga för att komma till bukt med problemet?
1. Gör sand + grus + en avfuktare någon skillnad?
2. makadam + plast på den berörda delen?
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Du måste gräva ut en bit typ 20 cm och fylla på med grov makadam eller singel. Sen plasta på ordentligt och lägga nåt sort isolering skivor typ stenull så att det täcker hela ytan.
Daggvatten ska rinna bort från huset med minst 2cm/m lutning.
Vädras krypgrunden eller är den stängd?
Har du mätt fukthalt på hög sommar ?
I så fall hurmycket var det?
Har du sett mögel på blindbottnet eller väggarna?
Luktar det mögel inomhus?
I så fall hurmycket var det?
Du måste gräva ut en bit typ 20 cm och fylla på med grov makadam eller singel. Sen plasta på ordentligt och lägga nåt sort isolering skivor typ stenull så att det täcker hela ytan.
Tyvärr kan jag som sagt inte komma åt och plasta hela torpargrunden då jag är rädda att ta undan stenar som stabiliserar grundstenarna.
Tyvärr ligger huset i en backe som sluttar Från torpargrunden mot källaren. Dvs nedifrån upp på bilden ovanför. Köpte in några regnvattenrullar till stuprören idag så att jag kan leda bort dagvattnet en bit bort när det regnar.
Den vädras genom springor mellan grundstenarna.
Nej då grunden inte varit åtkomlig innan
Nej inga mögelangrepp på blindbotten när jag rev upp grunden.
Nej det har aldrig luktat mögel i huset
Tyvärr kan jag som sagt inte komma åt och plasta hela torpargrunden då jag är rädda att ta undan stenar som stabiliserar grundstenarna.
Tyvärr ligger huset i en backe som sluttar Från torpargrunden mot källaren. Dvs nedifrån upp på bilden ovanför. Köpte in några regnvattenrullar till stuprören idag så att jag kan leda bort dagvattnet en bit bort när det regnar.
Köpte några gröna plastrullar "Rain drain" som man sätter på stuprören för att leda bort regnvattnet idag. Får invänta och se om det har någon effekt.magnetens skrev:
Produkter som diskuteras: "Rain drain"
Rain Drain
Rain Drain är ett företag som tar fram innovativa produkter för dränering av husgrunden. Här hittar du vårt sortiment av Rain Drain.
Läs mer
Kan vara att du har en leråder där. Isf ligger den och suger fukt underifrån ungefär som en veke.
Kanske kan det isf hjälpa att gräva ut ytterligare 20-30 cm just där och sedan fylla med makadam istället så inte fukten kommer upp i grunden pss.
Om trossbotten är fin så finns det ingen anledning att börja mecka med något. Bara försöka bli av med den fuktiga ytan.
Har läst här på BH om fall med ytlig lera (fuktigt) bara en liten bit under topplagret som dock ändå varit torrt och fint, så av den anledningen samt att trossbotten är frisk så tycker jag som sagt att det enda som behövs är att få undan den fuktiga ytan och begrava den en bit ner. Så får man ju förstås hålla koll på den framöver.
Se bara upp med att isolera golvet hårdare än det varit tidigare. Det verkar som att många trossbottnar i torpargrunder klarat sig pga att det varit ett visst värmeläckage ner.
Kanske kan det isf hjälpa att gräva ut ytterligare 20-30 cm just där och sedan fylla med makadam istället så inte fukten kommer upp i grunden pss.
Om trossbotten är fin så finns det ingen anledning att börja mecka med något. Bara försöka bli av med den fuktiga ytan.
Har läst här på BH om fall med ytlig lera (fuktigt) bara en liten bit under topplagret som dock ändå varit torrt och fint, så av den anledningen samt att trossbotten är frisk så tycker jag som sagt att det enda som behövs är att få undan den fuktiga ytan och begrava den en bit ner. Så får man ju förstås hålla koll på den framöver.
Se bara upp med att isolera golvet hårdare än det varit tidigare. Det verkar som att många trossbottnar i torpargrunder klarat sig pga att det varit ett visst värmeläckage ner.
Ja lagret som är fuktigt känns mer leraktigt än den omkringliggande mullen. Frågan är hur det har kunnat börja mögla nu och inte innan när det låg ett lager mull med massa organiskt material i sig ovanpå. Kan marken bara börja mögla på ett sånt sätt?Oldboy skrev:Kan vara att du har en leråder där. Isf ligger den och suger fukt underifrån ungefär som en veke.
Det blir nog till att försöka gräva lite till och täcka igen det hela sen med makadam och hoppas på det bästa.
Får planera dränering runt huset till våren.
Ligger huset i backe då har du gratis dränering. Har huset klarat sig utan dränering i så många år då kommer det att göra det fortsättningsvis oxå.Chronaus skrev:Du måste gräva ut en bit typ 20 cm och fylla på med grov makadam eller singel. Sen plasta på ordentligt och lägga nåt sort isolering skivor typ stenull så att det täcker hela ytan.
Kan bara samtycka att ett lager makadam fixar det lokala problematiken.
Ok, då är det extremt viktigt att inget organiskt material hamnar under bitarna som plastas in antar jag. Har grävt på och dammsugit ca 20 cm ner i marken men det finns ju fortfarande organiskt material som flyttas runt...Hur petigt är det med "renheten"?MagHam skrev:
Det är just det att innan du började gräva så var det täckt med ett lager "jord". Det var uppenbarligen då tillräckligt för att inte ge fuktproblem. Därför gräv ut tillräckligt av lerområdet (alt silt) så att du kan fylla på med t ex makadam (20-30cm) och ändå få plats att krypa. Gissningsvis vore det ännu bättre att ovanpå det kapillärbrytande lagret av makadam lägga markduk och sedan ett lager sand. (Vågar inte skriva/rekommendera jord, samma som innan, då det är organiskt, men de facto har det ju fungerat tidigare och borde därför inte vara ngt problem.) Markduken är till för att separera sanden från makadammen, och sanden är tätare än makadamen och bör minska fuktpåverkan från den blöta leran upp till luften under trossbotten.Chronaus skrev:Ja lagret som är fuktigt känns mer leraktigt än den omkringliggande mullen. Frågan är hur det har kunnat börja mögla nu och inte innan när det låg ett lager mull med massa organiskt material i sig ovanpå. Kan marken bara börja mögla på ett sånt sätt?
Det blir nog till att försöka gräva lite till och täcka igen det hela sen med makadam och hoppas på det bästa.
Får planera dränering runt huset till våren.
Edit:
Mögel behöver syre/luft och vatten och lite organsikt mtrl (=näring) för att växa. Tidigare måste alltså jordlagret ovan leran ha varit tillräckligt torrt för att inte ge möglet tillräckligt med fukt för att växa.
Redigerat:
Tack ska testa och se om det går att gräva ut mer. Annars så kommer jag kunna se in i kryputrymmet även om jag fyller upp en del. Kan ju skyffla undan lite sand om jag måste krypa in där.Oldboy skrev:Det är just det att innan du började gräva så var det täckt med ett lager "jord". Det var uppenbarligen då tillräckligt för att inte ge fuktproblem. Därför gräv ut tillräckligt av lerområdet (alt silt) så att du kan fylla på med t ex makadam (20-30cm) och ändå få plats att krypa. Gissningsvis vore det ännu bättre att ovanpå det kapillärbrytande lagret av makadam lägga markduk och sedan ett lager sand. (Vågar inte skriva/rekommendera jord, samma som innan, då det är organiskt, men de facto har det ju fungerat tidigare och borde därför inte vara ngt problem.) Markduken är till för att separera sanden från makadammen, och sanden är tätare än makadamen och bör minska fuktpåverkan från den blöta leran upp till luften under trossbotten.
Edit:
Mögel behöver syre/luft och vatten och lite organsikt mtrl (=näring) för att växa. Tidigare måste alltså jordlagret ovan leran ha varit tillräckligt torrt för att inte ge möglet tillräckligt med fukt för att växa.
Anledningen till att jag inte kan gräva så mycket djupare är risken för sättning i stenhögarna runt omkring.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden