H
hul: [citat] De finns rullarmering som bara är att rulla ut men känns oekonomiskt på ett sånt litet jobb som du har. Skulle gjort som SBH säger, klipp och skarva ihop.
2 svar · 1,2k läst
L
Location: Eftersom jag bor i en sluttning så är det ett visst tryck ändå mot huset. Upplever inga direkta bekymmer i källaren, den är oinredd, men har en del planer för altan och framsida som gör att det är klokt att i alla fall få dit fräscha dränrör och en platonmatta, istället för bara kallasfalt och igenkorkade rör som det är nu. Har nog en grävare i trakten som kan köra en sida åt
5 svar · 2,3k läst
buspojken
buspojken: Så är de, letar inte direkt mer jobb än de ja har, men läget var bra, dessutom stor tomt. Frugan drog lättandes suck när ja kom hem så var kanske lika bra :)
7 svar · 4,2k läst
Moving
Moving: För att man ska vänja sig att bli häktad. Nä emot tjuvar som då medför domkraft att bända med. Såg någon svensk som bekymrade sig om brandfaran, fåtalet låter bli galler. Skolorna ser ut som gamla fängelser. Även vanligt med mur runt som jag ogillar, att vara så inburad. Däremot är just det huset bra annars med 5 rok i ett plan, stor tomt, garage och pool.
6 svar · 3,3k läst
·
H
hempularen: Osäker på om jag förstår läget. Du har alltså ett avtal för markarbete där det ingår markarb. för carport och altan. Du har ett annat kontrakt med husleverantör för leverans av huset, där ingår inte carport eller altan. jag förstår inte riktigt var det uteblivna avdraget kommer in i bilden. Om du menar att markentreprenören skall sänka sitt offererade pris, eftersom du inte
2 svar · 1,5k läst
T
tobben87: Jo, trotts att källaren är utbildad kunde den inte hjälpa mig :D Skall man ha mycket isolering är de en prisskillnad på s80 och s100. Får se vad jag får tag på billigast. Tack för bra svar. =)
4 svar · 6,9k läst
T
tobben87: Har du några bilder hur det ser ut? Brukar vara lättare att diskutera kring några bilder. =)
1 svar · 1,8k läst
roland53
roland53: Borde du inte först med säkerhet fastställa vad problemet är. Lämpligast genom att anlita t.ex en byggnadsingenjör eller en byggkonstruktör som gör ett förslag på åtgärder. Därefter vet du vilka yrkesgrupper du ska vända dig till. Vet inte varför du tänker på snickare. Vad tänkte du en sådan skulle tillföra?
1 svar · 3,3k läst
D
Danne_G: Hur gjorde du vid fönster och dörrar? För jag står i valet å kvalet att sätta de på min husgrund men är nyfiken på hur hörnen blir de de inte finns nått bra sett vad jag vet för dörrar å fönster.
1 svar · 9,0k läst
Oldboy
Oldboy: Enl bilderna ser det inte så farligt ut. Jag hade inte förväntat mig några problem med golvbjälkarna, men osvuret är bäst. Vad gäller vattenskadorna så är det en annan sak. Förmodligen inga större problem, men...
8 svar · 4,8k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Klickgolv eller billiga plattor av något slag, behövs utjämning med spackel?
1 svar · 2,2k läst
L
LarLam: Firman är svensk men de anlitar i sin tur hantverkare som bara talar Turkiska och Ryska. Ska ju tillägga att bilden ovan är tagen i en källare och utanför våtzon 1.
6 svar · 2,4k läst
·
R
Robert-san01: Vi kommer att behöva skjuta av lite på tomten och nu säger markfirman att man inte behöver upprätta en sprängplan om det är mindre än 50m2. Jag har letat runt på nätet men hittar inget annat än att en sprängplan skall in så fort det skall skjutas eller spräckas. Något som vet vad som gäller?
0 svar · 866 läst
Biffen87
Biffen87: Blev en Riktig avfuktare på lån. Tur man har kontakter emellanåt så ska nog få rättsida med de nu :-)
18 svar · 5,4k läst
·
I
Irouza: Hur länge har ni haft den? Hur tycker ni den fungerat? Tystlåten?
21 svar · 3,7k läst
E
earlo: Det var främst kombinationen thermomur och platonmatta och hur den motstår fukt tex jag är intresserad av. På insidan ska vi ha osb + gips. Just för att det ska vara enklare att sätta upp saker på väggarna.
2 svar · 4,3k läst
S
Slaxhman: Håller på att renovera källaren, har nu kommit till gillestugan. Golvet i gillestugan är isolerat med s.k elefantmatta, från-65. Väggarna består av gråsuggor alt betong, luftspalt på 3 cm och sen en innervägg av lättbetong. Ej dränerat om utvändigt då nuvarande konstruktion funkar utmärkt dvs fin luft och inga fuktgenomslag på 50 år. Ca 1 meter runt huset grävdes leran bort och
0 svar · 2,3k läst
T
tobben87: Jag skulle rekommendera att sätta 200mm isodrän. De dyra är att gräva upp och allt arbete kring det, ett till lager med isodrän är liten kostnad i de hela. Bara kolla på hur isolering ser ut i hus stommar har ändrats under senaste 20 åren, dvs allt går åt att vara mer isolerat, så blir källaren varm och god. :D
4 svar · 6,6k läst
·
wildeside
wildeside: Det är inga problem, bara att ösa på!
1 svar · 1,5k läst
J
justusandersson: Det går naturligtvis bra att integrera fundamentet i plattan. Hur tjockt det behöver vara beror främst på materialet under plattan. "Svenskbetong.se" har några dimensioneringshjälpmedel. Betrakta plattans kant som en balk. Fri höjd i innerkanten på 2150-2200 mm är dåligt, det är bra med lite fall på taket. Under de förhållandena är det bättre trots allt att flytta ut pelarna och
6 svar · 5,0k läst
·
michfris
michfris: Sprickorna har uppkommit mest troligt pga rörelser, kanske att ärgningen spelar in men den kan ni inte byta ut. Se till orsaken till sprickorna; järnväg med ökad trafik, byggtrafik utanför erat hus, sotning, grundvatten nivå som är ändrat (sänkt), sprängning, en fördjupning i vägen pga tjäle.. Orsakerna kan vara många, men du finner nog svaren i omgivningen/trafiken kring erat hus
1 svar · 2,2k läst
J
justusandersson: Det är inte i första hand plintens bärförmåga som är dimensionerande eftersom en enskild plint med 200 mm diameter tål en väldigt hög belastning. Avståndet mellan plintarna bestämmer dimensionerna på bärlinor och golvbjälkar. Ju fler plintar desto klenare virke kan man använda. Att sätta plintarna i tre rader med 2,7 m inbördes avstånd verkar vettigt, då klarar man sig med
2 svar · 5,3k läst
J
justusandersson: Torpargrunder är för sin funktion beroende av viss värmetillförsel. Traditionellt har de fått det dels genom att murstocken gått ner under golvet, dels genom spillvärme genom trossbotten. Har man slutat elda i murstocken kan spillvärmen genom trossbotten fortfarande vara tillräcklig om man inte har ökat isoleringsmängden i densamma. Den känsligaste perioden brukar vara slutet av
4 svar · 1,2k läst
D
Davidw: Det var så jag gjorde, JKrister. Time will tell. :)
7 svar · 5,7k läst
·
B
Benga360: [citat] Ja, jag tror man kommer göra det med , speciellt då jag är över 1.90 lång 😂
6 svar · 5,0k läst
L
Lutte: [citat] Vikten, kan säkert lasta en bra bit över 20T men då blir det överlast. Skickade iväg kring 20t i en container när jag grävde ur infarten men då fick jag skäll av chauffören.
3 svar · 2,7k läst
T
Thomas_Blekinge: Om Östersjön väller in över källertrappan ner i källarplan så hjälper en länspump inte så mycket. Men jag har installerat en, den är mest för att tömma efter skadan är skedd. Jag har byggt ett skott som snabbt kan installeras för källardörren och lagt tätmassa och PU-skum inom räckhåll.
3 svar · 1,1k läst
K
Kaboff: Gått vidare med projektet o börjat bygga lite, långt kvar men har några bilder som kan berätta lite mer [bild] [bild]
12 svar · 5,6k läst
·
B
byggarätt: Åverkan på grannens tomt kan han stämma sprängande granne för... med tanke på hur illa myndigheter nu fungerar så tycker jag att den som lider skada ska ta det på sin hemförsäkring då bolagen bättre kan påverka varandra...ungefär vad som händer i bilkrockarbranschen ...Försäkringsbolagen betalar bara den som de tycker ska få ersättning
50 svar · 19,8k läst
·
L
lingonlingon: Vårt hus ligger på en satans massa sprängsten mm, dock finns det ingen isolering under som det ser ut att finnas på det du kollar på, så problem med fukt var egentligen bara under den isoleringsplattan du ser på bild nr 2, där var det mögel, ingen annanstans, men lukten spred sig sakta men säkert i hela huset.
9 svar · 6,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.