Har börjat riva ner tapeterna i källaren då det ska renoveras. Min tanke är att bara måla putsen med silikatfärg. Tapeterna som sitter idag har troligen suttit i 50 år och när jag drog ner tapeten idag hittade jag mögel på ett par ställen. Hur åtgärdar jag detta förutom att förstås ta bort all tapet?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Hej, har samma problem som du, river tapeter och hittade svartmögel. Nu ska ja iförsig dränera i vår men tapeter hör ju inte hemma i källaren.. Ska köra klorin och spraya på, putsa om de som släppt, silikatfärg. Lär blir bra
Av Anticimex fick jag tips ang. klorin. Vet dock inte hur jag ska bli av ned resterna?gustav89 skrev:
Någon som har koll?
Klorinet lär väl sugas in i vägg/golv (puts och betong). Bryts klorinet ned av luft? Blir det kvar?
Klorin och mögeltvätt, mm.
Klorin och andra klorbaserade blekmedel och mögeltvättar var tidigare vanligt i bruk inom
hem, hushåll och industri. Med en ökad hälso- och miljömedvetenhet har användningen av
dessa medel minskat. Klorresterna kan vara mycket svåra att få bort från de föremål man
tvättat med de olika medlen. Detta gäller särskilt biologiska material med porös yta, ex.vis
rötter. I motsats till skummande tensider, som är borta när det slutat skumma, så kan man inte
se med blotta ögat att man lyckats få bort allt klor. Får man bara bort resterna från de behandlade
ytorna, så är det emellertid mycket effektivt, även mot algväxt. Klor avdödar algerna,
men i allmänhet inte dess djupare sittande delar i rötter. Dessa kan behöva avlägsnas med
ex.vis ekbarksextrakt.
http://www.vaaf.se/artiklar/virkons_ingetnytt.pdf
Klorin och andra klorbaserade blekmedel och mögeltvättar var tidigare vanligt i bruk inom
hem, hushåll och industri. Med en ökad hälso- och miljömedvetenhet har användningen av
dessa medel minskat. Klorresterna kan vara mycket svåra att få bort från de föremål man
tvättat med de olika medlen. Detta gäller särskilt biologiska material med porös yta, ex.vis
rötter. I motsats till skummande tensider, som är borta när det slutat skumma, så kan man inte
se med blotta ögat att man lyckats få bort allt klor. Får man bara bort resterna från de behandlade
ytorna, så är det emellertid mycket effektivt, även mot algväxt. Klor avdödar algerna,
men i allmänhet inte dess djupare sittande delar i rötter. Dessa kan behöva avlägsnas med
ex.vis ekbarksextrakt.
http://www.vaaf.se/artiklar/virkons_ingetnytt.pdf
Produkter som diskuteras: "mögeltvätt"
Mögel-Fri Inne Jape
Tvätta bort mögel inomhus
86 kr inkl moms
Läs mer
Hade exakt samma fenomen i vår hall, papptapet bakom juteväv. Vi hittade mögel där och tog hit Anticimex men dem betvivlade på att mögeln skulle komma tillbaka, utan menade på att det var bara att tuta å köra!
Så tvättade bort möglet med ättika och såhär 2v senare finns ingen mögeldoft kvar och Inga tecken på ny mögel.
Så tvättade bort möglet med ättika och såhär 2v senare finns ingen mögeldoft kvar och Inga tecken på ny mögel.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden