Har börjat riva ner tapeterna i källaren då det ska renoveras. Min tanke är att bara måla putsen med silikatfärg. Tapeterna som sitter idag har troligen suttit i 50 år och när jag drog ner tapeten idag hittade jag mögel på ett par ställen. Hur åtgärdar jag detta förutom att förstås ta bort all tapet?

20160601_133514.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

E
Kolla med fuktmätare om det är fuktigt. Har ni dränerat under senaste tiden eller är det länge sedan?

Det är nog inte dränerat sen byggåret 1966. Dräneringen verkar dock ok i övrigt men med tapeter i flera lager i 50 år så är det kanske inte mer att vänta sig?

Du behöver få bort allt organiskt från väggen. Är det puts är det kanske enklast att knacka ner putsen och sen putsa på nytt. Annars slipa ner det...

Låter inte det lite överkurs att knacka putsen? Det organiska får jag bort utan problem. Räcker inte det och sen skrubba bort skiten med ett medel tex mögelbort?

Jo, det räcker om putsen sitter. Ofta när det varit för tätt med tapeter kan putsen börja släppa.

Aha, ok. Nej putsen verkar sitta som berget. Det luktar dock en jävla massa mögel fortfarande så det lär ta ett tag att vädra ut.

Dränering från -66? Knappast i nyskick i alla fall. Mögel växer ju inte om det inte finns fukt.

Klart det finns fukt. Men om man kör med silikatfärg på putsen borde det väl kunna funka ändå?

• Gilla
freak
  • Laddar…
Hej, har samma problem som du, river tapeter och hittade svartmögel. Nu ska ja iförsig dränera i vår men tapeter hör ju inte hemma i källaren.. Ska köra klorin och spraya på, putsa om de som släppt, silikatfärg. Lär blir bra

gustav89 skrev:
Hej, har samma problem som du, river tapeter och hittade svartmögel. Nu ska ja iförsig dränera i vår men tapeter hör ju inte hemma i källaren.. Ska köra klorin och spraya på, putsa om de som släppt, silikatfärg. Lär blir bra
Av Anticimex fick jag tips ang. klorin. Vet dock inte hur jag ska bli av ned resterna?

Någon som har koll?

Klorinet lär väl sugas in i vägg/golv (puts och betong). Bryts klorinet ned av luft? Blir det kvar?

Klorin och mögeltvätt, mm.
Klorin och andra klorbaserade blekmedel och mögeltvättar var tidigare vanligt i bruk inom
hem, hushåll och industri. Med en ökad hälso- och miljömedvetenhet har användningen av
dessa medel minskat. Klorresterna kan vara mycket svåra att få bort från de föremål man
tvättat med de olika medlen. Detta gäller särskilt biologiska material med porös yta, ex.vis
rötter. I motsats till skummande tensider, som är borta när det slutat skumma, så kan man inte
se med blotta ögat att man lyckats få bort allt klor. Får man bara bort resterna från de behandlade
ytorna, så är det emellertid mycket effektivt, även mot algväxt. Klor avdödar algerna,
men i allmänhet inte dess djupare sittande delar i rötter. Dessa kan behöva avlägsnas med
ex.vis ekbarksextrakt.

http://www.vaaf.se/artiklar/virkons_ingetnytt.pdf

Hade exakt samma fenomen i vår hall, papptapet bakom juteväv. Vi hittade mögel där och tog hit Anticimex men dem betvivlade på att mögeln skulle komma tillbaka, utan menade på att det var bara att tuta å köra!

Så tvättade bort möglet med ättika och såhär 2v senare finns ingen mögeldoft kvar och Inga tecken på ny mögel.

Jag har också hört att ättika ska vara bra emot mögel. Det är ju surt så det borde döda sånt. Även effektivt mot spindlar, så dubbel-win. :)

Du kommer aldrig få rätt på det där utan att dränera, ingen ide att baka in det med någon sillikonfärg.

Planerar du boyta i källaren eller är det rena källarutrymmen för typ förvaring, pannrum och liknande?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.