Tjo!
Fel forum egentligen, men rätt folk tror jag
Funderar på att gjuta en betongskiva till svärfars diskbänk, och vill göra en svart sådan. Att få tag på färdig svart betong vetefan om det går, så jag tänkte att man skulle blanda lite egen. Finns det någon formel för att blanda egen betong? Jag skulle vilja köra med 0-4mm glaskross eller kvartssand som mursand, ingen större sten än det ska vara med.
Fel forum egentligen, men rätt folk tror jag
Funderar på att gjuta en betongskiva till svärfars diskbänk, och vill göra en svart sådan. Att få tag på färdig svart betong vetefan om det går, så jag tänkte att man skulle blanda lite egen. Finns det någon formel för att blanda egen betong? Jag skulle vilja köra med 0-4mm glaskross eller kvartssand som mursand, ingen större sten än det ska vara med.
Det finns pigment att köpa t.ex. www.nitor.se har så man kan färga betong själv. Jag har nyligen kollat upp det själv. Skriv gärna här hur du går tillväga med gjutningen och allt, jag tror många är intresserade (inte minst jag, hehe).
Ingen dum fråga alls. Finns nog ingen direkt begränsning på hur grov sanden får vara. Däremot är det viktigt att du får jämn fördelning på storleken på kornen. Säg att du vill använda kross som är 4-6, då passar det bra med sand som är 0-4 eller kanske 0-6. Om akvariesandens minsta korn är 2 mm tror jag att du kommer få mycket luftbubblor i betongen då det saknas mindre fraktioner som kan fylla små håligheter.
Så, provgjutning satt. Två rutor röd betong med svart respektive rött grus som ballast, samt två rutor svart betong med samma kombo ballast.
Proportionerna blev som följer:
5dl fint svart grus
5dl grovt svart grus ELLER rött grus
3.5dl cement
25gr oxidsvart ELLER 35gr engelsk röd (oxidröd var slut i småförpackning, inhandlas om valet faller på den färgen till slut)
Vatten hade jag i tills konsistensen blev som havregrynsgröt typ. Jag missade dock första blandningen och hade i för lite cement och för lite vatten; det gör inget eftersom jag bara vill se hur färgerna blir efter gjutning.
Fortsättning följer imorgon om jag inte glömmer
Proportionerna blev som följer:
5dl fint svart grus
5dl grovt svart grus ELLER rött grus
3.5dl cement
25gr oxidsvart ELLER 35gr engelsk röd (oxidröd var slut i småförpackning, inhandlas om valet faller på den färgen till slut)
Vatten hade jag i tills konsistensen blev som havregrynsgröt typ. Jag missade dock första blandningen och hade i för lite cement och för lite vatten; det gör inget eftersom jag bara vill se hur färgerna blir efter gjutning.
Fortsättning följer imorgon om jag inte glömmer
Redigerat:
Har handslipat den testbit som jag tycker blev bäst färgmässigt. Som ni ser är betongen inte vibrerad alls, vilket ger en ful yta. Däremot är jag över förväntan nöjd med resultatet: först 10 minuter med biltemas excenterslip + 80 korn bosch stenpapper, sedan 5 min för hand med vanligt Mirka Ecowet 340 papper och sist 5 min med ecowet 1200 papper.
Imorgon eller på fredag påbörjas gjutningen av första bänkskivan, så förhoppningsvis finns en färdig skiva på söndag eller måndag.
Imorgon eller på fredag påbörjas gjutningen av första bänkskivan, så förhoppningsvis finns en färdig skiva på söndag eller måndag.
Det här vill man ju följa! Försökte själv gjuta bänkskiva för några år sedan, men gav mig efter tredje försöket. Ytan blev fin i en dov ton, jag hade svart pigment i. Men det blev för mycket skavanker i form av luftbubblor och ojämna hörn m.m.
Ser fram emot bilder på resultatet ...
Ser fram emot bilder på resultatet ...
Tjo!
Första slipningen har gjorts, och resultatet är... blandat.
Jag har lärt mig två viktiga saker, varav en är lätt att lösa och den andra lite knepigare. För det första är det ingen idé att slipa betong med vanligt trä eller metallpapper: jag körde slut fem 80-papper av modell metall, och testade sedan ett gammalt slitet stenpapper. Stenpappret var mer effektivt än de fem nya tillsammans. Lösning: slipa bara med stenpapper om du inte tycker slipning är det roligaste som finns.
Det andra problemet är lite knepigare: SJUKT mycket bubblor i betongen
Min teori är att jag har för mycket grovt grus i blandningen, men också att den finkorniga gjutsanden är för grov. Vid nästa gjutning kommer jag skaffa finare sand till blandningen, och kanske köra 60/40 sand/grus istället för 50/50 som nu. Nu kanske ni undrar om jag vibrerat för lite: 45 minuter med en excenterslip fastsatt på olika ställen på gjutformen. När jag slutade vibrera hade takten på bubblor som kom till ytan avstannat till typ 1 per minut istället för 200-300 per minut som det var när jag började. Trots detta blev det alltså helt sjukt mycket porer.
Vad finns det då för lösningar? En annan blandning tror jag är det bästa sättet, men jag kommer också skaffa flytmedel till nästa försök. Jag pratade med en betongfirma, och de sade att det inte skulle vara några problem att få loss lite om jag ville ha. Jag läste också att man kan ha i 4-5% kalkfiller i betongen för att göra den lite mer självkompakterande.
Här är lite bilder på hur ytan ser ut efter en första grovslipning
Ytan är här täckt av vatten, men jag siktar på samma blankhet som slutresultat.
Jag är riktigt nöjd med färgen och de svarta stenarna. Däremot är porerna ett problem, men jag tror att jag har idé om hur man ska lösa det: svart tvåkomponents-lack eller plast. Först slipar jag skivan som jag vill ha den (förutom sista 1200 slipningen). Sedan "spacklar" jag över hela skivan med lack som fyller ut alla bubblorna. När detta härdat ordentligt kör jag en runda med 240-papper för att ta bort överflödig lack, för att sist gå över allt med 1200-papper och polertrissa för att få en riktigt fin yta.
Om någon har några roliga idéer så posta dem! Det här är en prototyp, så det är inte hela världen om det blir knas någonstans (om inte annat för att där finns mer bubblor än i en chokladmousse i skivan redan)
Första slipningen har gjorts, och resultatet är... blandat.
Jag har lärt mig två viktiga saker, varav en är lätt att lösa och den andra lite knepigare. För det första är det ingen idé att slipa betong med vanligt trä eller metallpapper: jag körde slut fem 80-papper av modell metall, och testade sedan ett gammalt slitet stenpapper. Stenpappret var mer effektivt än de fem nya tillsammans. Lösning: slipa bara med stenpapper om du inte tycker slipning är det roligaste som finns.
Det andra problemet är lite knepigare: SJUKT mycket bubblor i betongen
Vad finns det då för lösningar? En annan blandning tror jag är det bästa sättet, men jag kommer också skaffa flytmedel till nästa försök. Jag pratade med en betongfirma, och de sade att det inte skulle vara några problem att få loss lite om jag ville ha. Jag läste också att man kan ha i 4-5% kalkfiller i betongen för att göra den lite mer självkompakterande.
Här är lite bilder på hur ytan ser ut efter en första grovslipning
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ytan är här täckt av vatten, men jag siktar på samma blankhet som slutresultat.
Jag är riktigt nöjd med färgen och de svarta stenarna. Däremot är porerna ett problem, men jag tror att jag har idé om hur man ska lösa det: svart tvåkomponents-lack eller plast. Först slipar jag skivan som jag vill ha den (förutom sista 1200 slipningen). Sedan "spacklar" jag över hela skivan med lack som fyller ut alla bubblorna. När detta härdat ordentligt kör jag en runda med 240-papper för att ta bort överflödig lack, för att sist gå över allt med 1200-papper och polertrissa för att få en riktigt fin yta.
Om någon har några roliga idéer så posta dem! Det här är en prototyp, så det är inte hela världen om det blir knas någonstans (om inte annat för att där finns mer bubblor än i en chokladmousse i skivan redan)
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Proffsen kör väl med vacumsugning, på med någon sorts matta och sedan plast och sug med dammsugarn, kanske via en askavskiljare eller en riktig våtdammsugare. Excenterslip är nog i minsta laget som vibrator.
Protte
Protte