4 028 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Fått fel betongkvalitet
Hej!
Vi har gjutit en platta på mark, till en källare, för en tillbyggnad av vårt hus.
Jag beställde betongen och pumpningen av en firma, och den firman beställde betongen från fabrik.
Upptäckte efteråt att det är fel betong levererad. Jag beställde en kvalitet (C32/40), men har fått en annan levererad (C30/37).
Jag ifrågasatte detta så fort jag upptäckte att det stod fel på följesedeln. Fick då svaret att betongföretaget skrivit fel på följesedeln. Nu vet jag att detta såklart inte är sant, har fått hem tydliga papper på Leveransbekräftelse/orderbekräftelse från fabriken.
Hur gör man i ett sådant läge?
Jag har ytterligare en faktura som skall betas till samma företag. Betalar jag den fakturan känner jag att jag har väldigt liten möjlighet att få någon ersättning.
Kan ju mycket väl aldrig bli något problem med detta i framtiden. Det ända problem som möjligen finns redan nu, är att C30/37 brinner lite långsammare, vilket fick till följd att gjutfirman inte hann köra helikopter innan det blev natt, så ytan är dålig. Det gick nästan, de provade kl 22, men det var för blött. Plattan behöver nu flytspacklas. Detta hade jag hoppats slippa.
Känner bara att rätt ska vara rätt. Har SMS/mail som bevisar att jag beställt C32/40, och så har jag övrig dokumentation från betongfabriken.
//Ved3t
Vi har gjutit en platta på mark, till en källare, för en tillbyggnad av vårt hus.
Jag beställde betongen och pumpningen av en firma, och den firman beställde betongen från fabrik.
Upptäckte efteråt att det är fel betong levererad. Jag beställde en kvalitet (C32/40), men har fått en annan levererad (C30/37).
Jag ifrågasatte detta så fort jag upptäckte att det stod fel på följesedeln. Fick då svaret att betongföretaget skrivit fel på följesedeln. Nu vet jag att detta såklart inte är sant, har fått hem tydliga papper på Leveransbekräftelse/orderbekräftelse från fabriken.
Hur gör man i ett sådant läge?
Jag har ytterligare en faktura som skall betas till samma företag. Betalar jag den fakturan känner jag att jag har väldigt liten möjlighet att få någon ersättning.
Kan ju mycket väl aldrig bli något problem med detta i framtiden. Det ända problem som möjligen finns redan nu, är att C30/37 brinner lite långsammare, vilket fick till följd att gjutfirman inte hann köra helikopter innan det blev natt, så ytan är dålig. Det gick nästan, de provade kl 22, men det var för blött. Plattan behöver nu flytspacklas. Detta hade jag hoppats slippa.
Känner bara att rätt ska vara rätt. Har SMS/mail som bevisar att jag beställt C32/40, och så har jag övrig dokumentation från betongfabriken.
//Ved3t
Om betongkvaliteten inte har någon annan praktiskt betydelse än att det orsakar dig merkostnader för flytspackling som annars uteblivit, så låter det ju rimligt att betongfirman flytspacklar din platta på egen bekostnad. Problemet är väl möjligen att detta försenar hela ditt projekt vilket kan dra med sig ytterligare kostnader.
Själva hållfastheten lär ju inte bli några problem, men ytan är ju en annan sak.
Tråkigt att du lyckades få tag på en firma som inte verkar ha någon yrkesstolthet, jag skulle aldrig lämna en gjutning som inte är klar/nöjd med. Sen är man nästan aldrig 100% nöjd med en betongyta som betongare
Att det blir sent är enligt mig ingen rimlig anledning, i så fall skall det vara i samråd med beställare eller dylikt att man avbryter för att senare slipa eller flytspackla för att göra ytan bra.
Har företaget som gjorde gjutningen inte erbjudit sig att försöka rätta till ytan med slipning eller flytspackling?
Tråkigt att du lyckades få tag på en firma som inte verkar ha någon yrkesstolthet, jag skulle aldrig lämna en gjutning som inte är klar/nöjd med. Sen är man nästan aldrig 100% nöjd med en betongyta som betongare
Att det blir sent är enligt mig ingen rimlig anledning, i så fall skall det vara i samråd med beställare eller dylikt att man avbryter för att senare slipa eller flytspackla för att göra ytan bra.
Har företaget som gjorde gjutningen inte erbjudit sig att försöka rätta till ytan med slipning eller flytspackling?
Klicka här för att svara