Hej,
behöver fälla ett antal "unga" björkar på tomten skulle dock behöva tips på nått bra att använda som ankare.

Behöver fästa ett rep och spänna i trädet så att de dras in mot tomten, en del av träden lutar ganska snett och naturliga fallriktningen är för några snett ut mot en väg. Funderar därför på att ta ett spännband och koppla fast i något inne på tomten så träden dras mer in mot tomten..

Googlat på jordankare men inte hittat något bra.

Nån här kanske har tips?

Det låter som att du borde kolla med en professionell trädfällare. Det där låter avancerat och inger man chansar med.

Varför inte fälla trädet på gatan? Någon timmes blockering borde väl grannarna överleva.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Går det att ställa en bil som du kan använda som ankare? Kan du få hjälp av ett par kompisar? Hur mycket lutar det värsta trädet? Kan du ta kort? Och som pelpet är inne på; är det omöjligt att fälla ut på gatan?

Om du kopplar bilen till trädet så kom ihåg att filma och lägga upp filmen här. Det kan bli byggahus roligaste tråd.

• Gilla
Leif i Skåne och 5 till
  • Laddar…
Vi använde dragkroken på bilen som "ankare". Funkade klockrent så när som på några grader. Tänk dock på att bilen bör stå på längre avstånd från trädet än trädet är högt. Annars se ovan :D

pelpet skrev:
Om du kopplar bilen till trädet så kom ihåg att filma och lägga upp filmen här. Det kan bli byggahus roligaste tråd.
Tänkte att "unga" björkar innebär en diameter på någon decimeter vid basen, en höjd på kanske 7-8 meter, där lär väl en normal bil stå pall. Är det däremot en gammelbjörk på 4 decimeter/15 meter, då finns väl risken att bilen får sig en åktur ja. :D Även lutningen inverkar naturligtvis....

pelpet skrev:
Varför inte fälla trädet på gatan? Någon timmes blockering borde väl grannarna överleva.
Håller med och inte borde det behöva ta någon timme heller. Fäll dom ett och ett och röj undan eftersom borde det snarare röra sig om max en kvarts blockering i taget.

Är det en minipinne på 8 meter och 1 dm diameter är det ju bara att såga ner trädet, ett sånt gör ju knappast någon skada om det inte faller på en äggkartong.

• Gilla
Bobbarebygg
  • Laddar…
Mjae nog inte så populärt att fälla ner det på en genomfartsväg, några hundra hushåll som skulle drabbas ;)

Om ni är två pers och fäller det på en onsdag kl 14 så blir väl vägen blockerad i max 10 minuter? Upp med spärrband, såga av trädet, såga av det i tre delar och släpa undan dem från vägen. Om någon granne blir sur så får man väl helt enkelt be om ursäkt lite lagom skenheligt.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Att försöka påverka träds naturliga fallriktning med mer än välriktade fällskär är väldigt lurigt och kräver verkligen att man vet vad man håller på med. Det är stora krafter i ett fallande träd, även relativt små.

Hur stora björkar pratar vi om?

Jag hade definitivt fällt dem ut i vägen.

Förbered, lägg riktskär, spärra vägen, fäll trädet. Kvista upp stammen där den ligger på vägen och kapa av så bilar kan passera. Tar inte många minuter om man är två.

harry73
Jag försökte fälla en tall (30-40cm diameter och 20m hög) Jag ville inte skada våra bärbuskar, så jag använde spännband för att fälla det åt andra hållet.
Så i efterhand var det mindre lyckad, för när jag hade sågad av stammen, hoppade/gled den från stubben och trädet föll åt sidan (där huset står). Trädet nuddade huset och föll på betonglocket till grunden + alla fuskspröjs som vi hade lagt där.
Hade säkert kommit högt upp i Byggahusets mest roliga video, men tyvärr filmade jag inte.
Men det var i alla fall lärorikt (man ska alltså inte ha fuskspröjs)

• Gilla
Jkgbg och 2 till
  • Laddar…
Hade varit intressant med lite bilder på björkarnas storlek och lutning. :)

Om det blåser, håll även koll på vinden för även den påverkar.

• Gilla
pr95
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.