5 925 läst ·
23 svar
6k läst
23 svar
Fälla träd (ankare i mark)
Sida 1 av 2
Hej,
behöver fälla ett antal "unga" björkar på tomten skulle dock behöva tips på nått bra att använda som ankare.
Behöver fästa ett rep och spänna i trädet så att de dras in mot tomten, en del av träden lutar ganska snett och naturliga fallriktningen är för några snett ut mot en väg. Funderar därför på att ta ett spännband och koppla fast i något inne på tomten så träden dras mer in mot tomten..
Googlat på jordankare men inte hittat något bra.
Nån här kanske har tips?
behöver fälla ett antal "unga" björkar på tomten skulle dock behöva tips på nått bra att använda som ankare.
Behöver fästa ett rep och spänna i trädet så att de dras in mot tomten, en del av träden lutar ganska snett och naturliga fallriktningen är för några snett ut mot en väg. Funderar därför på att ta ett spännband och koppla fast i något inne på tomten så träden dras mer in mot tomten..
Googlat på jordankare men inte hittat något bra.
Nån här kanske har tips?
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Går det att ställa en bil som du kan använda som ankare? Kan du få hjälp av ett par kompisar? Hur mycket lutar det värsta trädet? Kan du ta kort? Och som pelpet är inne på; är det omöjligt att fälla ut på gatan?
Tänkte att "unga" björkar innebär en diameter på någon decimeter vid basen, en höjd på kanske 7-8 meter, där lär väl en normal bil stå pall. Är det däremot en gammelbjörk på 4 decimeter/15 meter, då finns väl risken att bilen får sig en åktur ja.pelpet skrev:
Om ni är två pers och fäller det på en onsdag kl 14 så blir väl vägen blockerad i max 10 minuter? Upp med spärrband, såga av trädet, såga av det i tre delar och släpa undan dem från vägen. Om någon granne blir sur så får man väl helt enkelt be om ursäkt lite lagom skenheligt.
Att försöka påverka träds naturliga fallriktning med mer än välriktade fällskär är väldigt lurigt och kräver verkligen att man vet vad man håller på med. Det är stora krafter i ett fallande träd, även relativt små.
Hur stora björkar pratar vi om?
Jag hade definitivt fällt dem ut i vägen.
Förbered, lägg riktskär, spärra vägen, fäll trädet. Kvista upp stammen där den ligger på vägen och kapa av så bilar kan passera. Tar inte många minuter om man är två.
Hur stora björkar pratar vi om?
Jag hade definitivt fällt dem ut i vägen.
Förbered, lägg riktskär, spärra vägen, fäll trädet. Kvista upp stammen där den ligger på vägen och kapa av så bilar kan passera. Tar inte många minuter om man är två.
Jag försökte fälla en tall (30-40cm diameter och 20m hög) Jag ville inte skada våra bärbuskar, så jag använde spännband för att fälla det åt andra hållet.
Så i efterhand var det mindre lyckad, för när jag hade sågad av stammen, hoppade/gled den från stubben och trädet föll åt sidan (där huset står). Trädet nuddade huset och föll på betonglocket till grunden + alla fuskspröjs som vi hade lagt där.
Hade säkert kommit högt upp i Byggahusets mest roliga video, men tyvärr filmade jag inte.
Men det var i alla fall lärorikt (man ska alltså inte ha fuskspröjs)
Så i efterhand var det mindre lyckad, för när jag hade sågad av stammen, hoppade/gled den från stubben och trädet föll åt sidan (där huset står). Trädet nuddade huset och föll på betonglocket till grunden + alla fuskspröjs som vi hade lagt där.
Hade säkert kommit högt upp i Byggahusets mest roliga video, men tyvärr filmade jag inte.
Men det var i alla fall lärorikt (man ska alltså inte ha fuskspröjs)