Medlem
· Södermanland
· 120 inlägg
Jag ska låta bygga en tvåplansvilla och grunden gjuts imorgon. Enligt de som gjort grunden och KA är den väldigt överdimensionerad. Är en vanlig träkåk och grunden pålad platta på mark. Plattan är 20 cm tjock med ordentligt tilltagen armering enligt nedan. Detta blev inte gratis precis, så jag skulle vilja veta om den här konstruktören överdimensionerat och jag nu får betala för detta. Inte hade konstruktören valt standarddimensioner heller, så det kostade också extra. 
Fler bilder i bloggen:
https://www.hemresan.net/hemresan/2016/11/28/grunden-klar-fr-gjutning
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fler bilder i bloggen:
https://www.hemresan.net/hemresan/2016/11/28/grunden-klar-fr-gjutning
Renoverare
· Näverkajakens födelseort
· 797 inlägg
Visst har han tagit i, men inte för kung och fosterland
Det kommer bli skitbra det där
Det kommer bli skitbra det där
Medlem
· Södermanland
· 120 inlägg
Nog blir den bra alltid, men extra arbetstimmar samt extra armering och extra betong gick på 100.000 kr. Jag hade budgeterat med 50.000 kr. Dessutom önskar konstruktören 24.000 kr för grundritningen, vilket också var mer än dubbelt upp mot vad jag budgeterat. Har nu inga marginaler kvar. 
Tyvärr tror jag du blivit lite blåst... Jag begärde in offerter för konstruktionsritningar för ett tillbyggnad 50 m2 och fick priser mellan 6000 och 30000 kr (för hela konstruktionen inkl grund). Så 24000 för bara grundritningen är mycket, du kunde hittat någon som gjort den för en bråkdel.
Den andra delen är att grunden verkar överdimensionerad för en villa. 100 mm betong är standard och sedan förstärker man voter och under bärande väggar så mycket det behövs (normalt 200 mm betong och extra armering).
Den andra delen är att grunden verkar överdimensionerad för en villa. 100 mm betong är standard och sedan förstärker man voter och under bärande väggar så mycket det behövs (normalt 200 mm betong och extra armering).
Jag har tidigare jobbat som konstruktör, och jag är övertygad om att den där konstruktören måste räknat fel på några decimaler.
Armerar man så mycket, så blir det "svagare". Just därför att armeringen aldrig någonsin når sträckgränsen. Din platta kommer ändå att hålla för långt mycket mer än vad som behövs. Men det är mycket material bortkastat till ingen nytta.
Armerar man så mycket, så blir det "svagare". Just därför att armeringen aldrig någonsin når sträckgränsen. Din platta kommer ändå att hålla för långt mycket mer än vad som behövs. Men det är mycket material bortkastat till ingen nytta.