Byggahus.se

Har jag blivit blåst?

40k läst  89 svar

1. Kalle_Kiander
    Medlem Nivå 6
    Jag ska låta bygga en tvåplansvilla och grunden gjuts imorgon. Enligt de som gjort grunden och KA är den väldigt överdimensionerad. Är en vanlig träkåk och grunden pålad platta på mark. Plattan är 20 cm tjock med ordentligt tilltagen armering enligt nedan. Detta blev inte gratis precis, så jag skulle vilja veta om den här konstruktören överdimensionerat och jag nu får betala för detta. Inte hade konstruktören valt standarddimensioner heller, så det kostade också extra. :(

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    2016_11_28_5DMKIII 056.jpg

Kalle_Kiander_GRUND_pålning-1.png

Kalle_Kiander_GRUND_pålning-2.png

2016_11_28_5DMKIII 060.jpg

Viasualisering_soft.png

Fler bilder i bloggen:
    https://www.hemresan.net/hemresan/2016/11/28/grunden-klar-fr-gjutning

• Laddar…
  2. B
    Allvetare · Nivå 14
    Ja, den där plattan kommer att hålla för att parkera den där grävmaskinen på...

3. thomas33
    Renoverare · Nivå 15
    Hur blir det med golvvärmen?
    Med 200 mm betong över golvvärmen, blir det ett mycket trögt system som kommer att ta lång tid innan värmen når själva golvet.

• Laddar…
  4. J
    Medlem · Nivå 10
    Plattan är så stark så att det uppstått en tids-rums-förskjutning på cyklisten på bilden. Lite Interstellar-varning nästan :)

Fast hellre för stark än för svag gissar jag.

5. T
    Husägare · Nivå 9
    Grymt! Du kommer ha en kanongrund i många år framöver! 😂😁👍

6. Fjojtmehmet
    Renoverare · Nivå 7
    Visst har han tagit i, men inte för kung och fosterland
    Det kommer bli skitbra det där

7. J
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Vad blev priset ? Hur mycket över budget?

8. Kalle_Kiander
    Medlem Nivå 6
    Nog blir den bra alltid, men extra arbetstimmar samt extra armering och extra betong gick på 100.000 kr. Jag hade budgeterat med 50.000 kr. Dessutom önskar konstruktören 24.000 kr för grundritningen, vilket också var mer än dubbelt upp mot vad jag budgeterat. Har nu inga marginaler kvar. :confused:

9. J
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Så ca 62 tkr över budget? Lite dyr läxa, men nu lär du dig att kolla upp alla dyrare delar i förtid. Lycka till i fortsättningen.

10. F
    Medlem Nivå 10
    Tyvärr tror jag du blivit lite blåst... Jag begärde in offerter för konstruktionsritningar för ett tillbyggnad 50 m2 och fick priser mellan 6000 och 30000 kr (för hela konstruktionen inkl grund). Så 24000 för bara grundritningen är mycket, du kunde hittat någon som gjort den för en bråkdel.

Den andra delen är att grunden verkar överdimensionerad för en villa. 100 mm betong är standard och sedan förstärker man voter och under bärande väggar så mycket det behövs (normalt 200 mm betong och extra armering).

11. E
    Medlem · Nivå 22
    Du ska vara glad att dom har lagt lite extra krut på plattan när du har så dålig mark att det måste pålas.

12. F
    Medlem Nivå 10
    Missade det där med pålningen... Då kanske det inte är så överdimensionerat. Då är nog plattan tänkt att fungera som ett valv som vilar på pålarna eftersom marken tydligen har väldigt dålig bärighet.

• Laddar…
  13. R
    Medlem · Nivå 11
    Du är inte blåst på konstruktionen tror jag. Men av konstruktören då flera av företagen som säljer grunder gör konstruktionen gratis om man köper materialet till grunden.

14. K
    Medlem Nivå 6
    Ska nogvta o pruta på den ritningen rätt mycket för den verkar vara saltad...

15. A
    Medlem · Nivå 8
    Jag har tidigare jobbat som konstruktör, och jag är övertygad om att den där konstruktören måste räknat fel på några decimaler.
    Armerar man så mycket, så blir det "svagare". Just därför att armeringen aldrig någonsin når sträckgränsen. Din platta kommer ändå att hålla för långt mycket mer än vad som behövs. Men det är mycket material bortkastat till ingen nytta.

• Laddar…