Hej!

Detta hus kom ut på marknaden för två månader sedan, jag reflekterade inte ens över det eftersom jag har utgått från att det skulle dra iväg (som mycket gör nuförtiden)

http://www.bertwig.se/till-salu/sanda-lekarve-175/

Nu har det inte hänt något på två månader, vilket fångar mitt intresse.

Det stora varningstecknet som dyker upp är dock denna inredda källare, man känner nästan sig lite beroende av källaren dessutom, då övriga plan inte är särskilt stora.

Det man har gjort är att man har ett helkaklat badrum i källaren, samt ett sovrum med vad ser ut som någon sorts laminat eller kanske parkett. Det skulle kunna vara ett nivågolv som nivell, men det framgår inte.

I övrigt så ser rätt stor del av källaren att vara ovan mark, och denna bild tyder på att marken sluttar ifrån huset, eller tolkar jag fel?
http://vitec.bertwig.se/vitec_images/converted/b7cc538f23ac40d59f3ce005d8237c31.jpg

Generella riktlinjer i övrigt säger att man ska undvika golvvärme i källare, det har detta hus i badrummet. Hur ser ett korrekt helkaklat badrum ut i en källare med golvvärme? Är det ens något jag kan identifiera vid en inspektion?

Det är lite svårt att identifiera hur uppvärmingen sker ut i källaren också, men huset har ett vattenburet system så man kan väl anta att det finns ett antal radiatorer, dock framgår det inte på bilderna.

Huset är byggt 1951, tog man mer hänsyn till att bygga rejäla källare som kunde inredas då?

Dränering och tilläggsisolering syd och sydvästvägg är gjort av nuvarande ägare

Tacksam för alla era synpunkter och vad man bör kolla efter vid en inspektion!

Redigerat:
Jag spanande som hastigast på objektet på mäklarens sida du länkar till.

I bifogad frågelista anges ju att det även bytts stammar.Troligen har man i samband med detta och installation av badrummet i källarplan även isolerat golvet. Kanske ligger det vattenburen golvvärme även i sovrummet?
Dessa frågor, och mycket mer måste ju mäklaren kunna svara på vid en förfrågan.

Jag tolkar också det av bilden som att det sluttar svagt från byggnaden på husets baksida.

Jag tycker det såg ut som ett mysigt litet hus. Möjligen var slutfinishen lite blandad om man ska vara kritisk på något.

Tack för ditt svar. Nu inleds projekt övertala "tanten". Tydligen ligger huset i fel "by".

Du kan väl alltid ta bort laminatgolvet eller vad det är. Vi satte också sånt i vår särskilt torra källare mot bättre vetande, när vi tog bort det efter någon månad (efter uppdaterade kunskaper..) så luktade det fukt. Så det får bli nålfiltsmatta för hela pengen i källaren. :) Nu kör vi med avfuktare i rummet, hoppas doften försvinner fort..

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.