Hej!

Jag och min sambo har gått från att leta hus, till att fundera på att bygga nytt. De hus vi varit intresserade av har gått på strax över 3,5 miljoner vilket vi tror att vi kan få ett nytt hus för.

Vi har hittat några tomter vi tycker verkar lovande och de är knutna till Hjältevadshus. De använder isolergrund som grundläggning, jag har alltid varit inställd på platta på mark eftersom det känns beprövat och därmed säkrare när det gäller fukt osv.

Det verkar som det finns olika åsikter om just isolergrund. Som jag förstår det så är det en ganska ny typ av grundläggning, stämmer det? Är det någon som byggt med isolergrund som kan dela med sig av sina erfarenheter? Råd kring ämnet uppskattas..

Tack i förhand.

Fördelen är väll att du kan gå ner i den och inspektera, sen är den uppbyggd som en bassäng med en plast på insidan vilket ska hindra fukten från att komma in och sedan en fläkt som ska dra ur fukten, så långt allt väl tror jag...
Sedan så bygger grunden mer vilket betyder att det behöver schaktas mer, fördel om du har underskott av matrial på tomten och likså nackdel om du har överskott/ mer berg som behöver sprängas,

Vi byggde nyligen ett Hjältevadshus, och jag var i samma tankegång som dig.
Dock så ser jag bara fördelar med att ha Isolergrund.

Har faktiskt bara bott i hus med torpargrund tidigare och det har aldrig varit några problem.
Får du vattenskada kan du öppna upp och åtgärda.
Vill du dra el och vatten kan du göra det underifrån

Grunden är också godkänd av SP
Jag hade inte varit orolig

Jag kan dock inte rekommendera Hjältevadshus som leverantör.
Otroligt dålig service och värdelösa "snickare"
Vi fick fel väggmatta i groventren och badrum.
Fick fel kök och fick vänta på rätt i 6veckor.
Men ingen tar ansvar för något.
Vi väntar fortfarande på åtgärd av de fel som togs upp på slutbesiktningen
De skulle varit åtgärdade senast den 3e September.

Hitta du en annan husleverantör så ska du se att du blir nöjd 👍

• Gilla
Nyblivenhusägare123
  • Laddar…
nudeljavel skrev:
Vi byggde nyligen ett Hjältevadshus, och jag var i samma tankegång som dig.
Jag kan dock inte rekommendera Hjältevadshus som leverantör.
Otroligt dålig service och värdelösa "snickare"
Vi fick fel väggmatta i groventren och badrum.
Fick fel kök och fick vänta på rätt i 6veckor.
Men ingen tar ansvar för något.
Vi väntar fortfarande på åtgärd av de fel som togs upp på slutbesiktningen
De skulle varit åtgärdade senast den 3e September.

Hitta du en annan husleverantör så ska du se att du blir nöjd 👍
Aj då låter inge vidare. Vilket län har ni byggt i om man får fråga? Vad hamnade er slutnota på? Vilken modell?

Var på visning av ett Spira 168 precis nu, vi gillade huset. Planlösningen är toppen, möjligtvis vill vi ha en lite mindre öppning mellan kök och vardagsrum. Jag pratade mycket med chefsäljaren där, Mikael heter han. När han pratade om grunden påstod han att fläkten i grunden (som jag förresten var o kikade på, liten var den) bara är till för att få ut radon och ev lukt från grunden. De hade också en lampa i tvättrummet som lös grönt när fläkten gick. Om den stannar så slocknar lampan.. Han sa att fläkten ska hålla 10 år enligt tillverkare men han trodde den skulle hålla längre.

Förresten så sa han att man i princip inte vinner något på en braskamin tillsammans med frånluftvärmepump. Att nya hus är så pass effektiva m frånluftvärmepump så man vinner i princip inget om det inte är jättekallt ute (under -10). Någon som har koll på om det stämmer?

Vi hade också Mikael som säljare.
Vi byggde ett Spira 175 i Eksjö.

Huset gav vi 1,73 för
Sen gav jag 97 för grundpaketet
Och sen 160tusen för markarbetet
Men det var inkl all förberedelse för garaget på 88m2

Ang braskaminen så är det faktiskt så.
Nya hus är så täta så att man måste ha tilluft till kaminen. Annars tar den all luft ifrån huset.
Man får nästan öppna dörrar och fönster när man eldar

Men man köper ju kamin för mysfaktorn 😉

nudeljavel skrev:

Huset gav vi 1,73 för

Nya hus är så täta så att man måste ha tilluft till kaminen. Annars tar den all luft ifrån huset.

Men man köper ju kamin för mysfaktorn 😉
Ok, skickade ett meddelande till dig. Vore tacksam om du kunde svara på några frågor. :)

nudeljavel skrev:

Huset gav vi 1,73 för

Men man köper ju kamin för mysfaktorn ��
Hej vad heter grundentreprenören som du använde dig av?, vi ska bygga ett spira 211 och har fått en offert på över 700.000:-

700 för grunden? Ska ni bygga ute i havet eller?

Andreasa2 skrev:
När han pratade om grunden påstod han att fläkten i grunden (som jag förresten var o kikade på, liten var den) bara är till för att få ut radon och ev lukt från grunden. De hade också en lampa i tvättrummet som lös grönt när fläkten gick. Om den stannar så slocknar lampan.. Han sa att fläkten ska hålla 10 år enligt tillverkare men han trodde den skulle hålla längre.

Var på utbildning hos Isolergrund för en vecka sedan för att bli certifierad.
Fläktens största funktion enligt Isolergrund själva var för att hålla undertryck i grunden.
Efter varje utförd montering av en krypgrund från Isolergrund så skall den provtryckas och mätvärdet skall vara inom en bestämd intervall.(När huset står klart alltså)

Det är väldigt viktigt att hitta en bra grundentreprenör som utför jobbet seriöst, fick höra en del skräckhistorier. Dock så är Isolergrund själva väldigt noga med att kolla protokoll och göra uppföljningar om värdena inte stämmer.

Vi har isolergrund av äldre snitt 1994. Den är isolerad med cellplast och innuti sitter en fläkt som suger in i mitten och matar ut i rör i hörnen av grunden. Sen för att få undertryck har man satt ett utsug från FTX ventilationssystemet grunden för att ge undertryck.

Dock har man bara satt cellplast på väggarna så att det är en del av sockeln invändigt som är oisolerad ca 40-50 cm. Funderat på att sätta i isolering hela vägen upp. Varför har man inte gjort det? Nu på vintern har jag 10 grader på denna yta och får värma rätt mkt i grunden tror jag.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.