8 203 läst ·
16 svar
8k läst
16 svar
Källare under nivå för dränering
Sida 1 av 2
Ska bygga ut huset med en liten kub. I marken ligger det rör vilket gör att jag kommer att tvingas bygga källaren djupare än vad dräneringen ligger. Det går alltså inte att dränera bort eftersom det inte finns rör bort från fastigheten på det djupet.
Det jag funderar på är om det är möjligt att pumpa bort vattnet, men samtidigt känns det ju som konstig lösning, eftersom jag kommer att få in vatten från en ganska stor yta. Eller?
Kan man gjuta med vattentät betong och minska behovet av dränering?
Det jag funderar på är om det är möjligt att pumpa bort vattnet, men samtidigt känns det ju som konstig lösning, eftersom jag kommer att få in vatten från en ganska stor yta. Eller?
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Bygg EB ordentlig stenkista som är 1-1,5m under platta. Sätt en dränkpump där med nivåvakt om det behövs
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
1 034 kr inkl moms
Läs mer
Har haft ett liknande problem, vid kontakt med liknande byggnationer visade det sig att dräneringspumpen gick oavbrutet i nästan samtliga fall vilket gjorde att vi helt enkelt lyfte huset, ja, så enkelt var det inte, men en meter högre, källargolvet en bra bit över grundvattennivån och torrt och fint tjugo år senare vilket försvarar kostnaderna.
Att sänka grundvattennivån med pump är inget konstigt i sig men kräver att man planerar för det och bygger med vetskapen om att man har ett system som behöver underhållas och kontrolleras lite då och då. Så bygger man ofta så något konstigt är det inte.AndersPS skrev:Ska bygga ut huset med en liten kub. I marken ligger det rör vilket gör att jag kommer att tvingas bygga källaren djupare än vad dräneringen ligger. Det går alltså inte att dränera bort eftersom det inte finns rör bort från fastigheten på det djupet.
Nej det behövs inte mer än en pumpgrop under byggskedet. Sedan räcker det med en vattentät betong och rätt produkter i alla gjutskarvar.oceanis skrev:
Du bör nog läsa på elementära fysiska lagar och arkimedes princip. Om du gör huset med en källare som är helt vattentät kommer huset i princip att flyta i en balja vatten och inte stå stabilt på en fast grund.Matti_75 skrev:
Därför kräver ett sådant bygge mycket mer kontruktionsarbete för att säkra så att man får ett stabilt bygge och inte riskerar sättningar och andra problem.
Redigerat:
Jo jag har läst på om detta och det beror alldeles på hur högt grundvattnet når och husets vikt om man måste bergförankra eller inte. Detta räknar konstruktören på när han tar fram ritningarna.oceanis skrev:Du bör nog läsa på elementära fysiska lagar och arkimedes princip. Om du gör huset med en källare som är helt vattentät kommer huset i princip att flyta i en balja vatten och inte stå stabilt på en fast grund.
Därför kräver ett sådant bygge mycket mer kontruktionsarbete för att säkra så att man får ett stabilt bygge och inte riskerar sättningar och andra problem.
Detta är ett mycket vanligt grundläggningsmetod på framförallt större byggnader men används även vid villa byggnad där normal dränering inte kan ske av olika anledningar.
Då inser du nog att det inte enbart räcker med en pumpgrop under byggskedet och sen inget mer än vattenfast betong, som du skrev tidigare.Matti_75 skrev:Jo jag har läst på om detta och det beror alldeles på hur högt grundvattnet når och husets vikt om man måste bergförankra eller inte. Detta räknar konstruktören på när han tar fram ritningarna.
Detta är ett mycket vanligt grundläggningsmetod på framförallt större byggnader men används även vid villa byggnad där normal dränering inte kan ske av olika anledningar.
Utan att man antingen får sänka nivån eller förankra byggnaden och då väljer man nog att sänka grundvatten nivån med en pump och pumpgrop.
Enkelt kan man ju säga att en villa med 50 m2 yta och en grundvattennivå som ligger 1m upp från golvnivå får en uppriktad kraft på 50 ton.
Det är inte alltid tillåtet att sänka grundvattennivån hur som helst men visst är det lättast.oceanis skrev:Då inser du nog att det inte enbart räcker med en pumpgrop under byggskedet och sen inget mer än vattenfast betong, som du skrev tidigare.
Utan att man antingen får sänka nivån eller förankra byggnaden och då väljer man nog att sänka grundvatten nivån med en pump och pumpgrop.
Enkelt kan man ju säga att en villa med 50 m2 yta och en grundvattennivå som ligger 1m upp från golvnivå får en uppriktad kraft på 50 ton.
50 ton som du nämner är endast 20m3 betong varav minst hälften av det går åt i bottenplattan som är 50m2, så det brukar inte vara så svårt att räkna hem detta.
Sedan verkar det som om TS kan lägga dräningen en bit upp på källarväggen och får på så sätt inte lika hög lyftkraft.
Kontentan i mina inlägg är att det inte är så enkelt att det bara är att använda vattentät betong utan att ett bygge under grundvattennivån kräver mer än detta och framförallt ett noggrant förarbete och sannolikt även någon form av borttransport av vatten kring huset så att man lokalt har en lägre grundvattennivå.Matti_75 skrev:Det är inte alltid tillåtet att sänka grundvattennivån hur som helst men visst är det lättast.
50 ton som du nämner är endast 20m3 betong varav minst hälften av det går åt i bottenplattan som är 50m2, så det brukar inte vara så svårt att räkna hem detta.
Sedan verkar det som om TS kan lägga dräningen en bit upp på källarväggen och får på så sätt inte lika hög lyftkraft.
Funderingar från en amatör: Om man nu sänker grundvattennivån, riskerar det att påverka bärigheten på befintligt hus? Min schaktare påpekade detta, men vårt hus står på morän/silt som kan vara lite extra lurigt.
Jo beroende på marktyp så kan man förstöra mycket med sänkt vattennivå.henkepenk skrev: