Grund & Markarbeten
svartöra: [citat] Nä. Ta någon helg i vinter när det ändå är skräpväder. Skaffa plast och lägg ut. Skär enklast möjliga hål för stenarna och låt plasten gå upp några decimeter på dem. Lägg plasten med typ halvmeters överlapp. Plasten är ju inte så dyr, så det är bättre med rätt stort överlapp så att det inte blir ömtåligt när du kryper runt på den. Om du har småstenar som
pjapen: EPS klarar inte belastning, måste läggas på flytspackel eller annat ovanpå. iallafall om du menar traditionell eps betong på säck. har för mig att öppentiden är 3 dagar efter du gjutit eps innan du måste lägga på flytspackel.
eddiw: Vi håller just nu på att dränera vårat hus, eller ja, jag tog in en firma som fick göra hela jobbet. Vårt val föll dock på isodrän. Har läst precis lika många trådar som dig antagligen, om detta och visst finns det för och nackdelar med båda metoderna. Jag tyckte dock att fördelarna med isodrän vägde upp nackdelarna. Tror inte en sekund på att firmor väljer att arbeta med
spaxx: Hej, Vilka alternativ finns det? Kan man gjuta en grundsula av exempelvis EPS-betong, och sedan jämna av med flytspackel? Underlaget/Jorden är hårt packad, känns som en blandning mellan jord, lera, grus och sten. Tungt att gräva i, så det känns mycket stabilt.
Snailman: Nej, inget frös sönder, inte betongen heller, se till att inte ha några vattenlåsinsatser kvar i brunnarna, och inget vatten i golvvärmeslangarna, jag tömde dem med tryckluft på första plattan, andra plattan lät jag slangarna vara tomma. Jag har sett isoleringen användas två gånger, då var det gjutning ganska sent så var nog för att hålla plattan varm vid härdningen, det går ju
peter_sweden: [citat] Närmaste grannen är i alla fall 100 m bort.
kulsprutan: Hej Jag vill bygga en gäststuga på 8x5m. Höjd knappt 5m. Snabbt förklarat vill jag göra en leca-sarg som jag ställer väggarna på. Insidan fylls med cellplast. Taket har jag två scenarier på; 1 Antingen konventionellt med betongpannor, luftspalt råspont osv 2 Eller halotex och plåttak. Min fråga till er är därför; Hur mycket makadamm ska jag ställa sargen på för att slippa
Jarlingar: Dessutom bor jag i ett område där berget består av alunskiffer.. Mycket radon mao!! Den hoppas jag kunna ventilera bort också :thumbup:
mexitegel: Japp, jag har gjort samma sak. Flera gånger. För övrigt tömmer man ju inte havet när man gjuter brofundament ;)
Oldboy: Uppreglat och ventilerat är nog vad som behövs. Golvet har ju fuktuppslag, vilket tyder på att det kapillärbrytande skiktet inte gör sitt jobb. Dock verkar det inte vara något allvarligare i o m att det torkar upp när betongen friläggs. Men, att täcka för det igen när man bevisligen vet att det kommer att bli fuktigt då känns ju inte som ngn bra metod, även om det har fungerat utan
Sandwich11: Vill bara nämna att det inte behöver bli såå mycket dyrare att "göra det riktigt" och spränga. Tänk på att ni får en del stenmaterial över om ni spränger, kan va väldigt bra till hands om ni ska göra en väg, parkering, fylla upp mm. Hur mycket billigare skulle det bli att strunta i sprängningen?
13th Marine: Räcker det? Vill man inte ha lite luftcirkulation för att ventilera bort fukten? Därav min fundering om öppning i ovankant.
bellman83: [citat] Och rensa ogräs framförallt!
stf01: Tack för era svar, det blev tyvärr inte detta hus, budgivningen drog iväg. Vi visste att risken för detta fans, det ingick 1.2 hektar tomt och hästhage, stall osv. Hästfolk tenderar att vara väldigt engagerade att vinna budgivningar. :-)
holmberg87: Om kaminen har tilluft från grunden så kanske du inte ska täta den helt men helt tät blir den nog inte om du stänger igen. jag har krypgrund som är stängd och tät sånär som luckan som inte är särskilt tät. Temperaturen ligger på 1-3grader under vintern i grunden
novisch: Ja det är en möjlighet för att förbättra utseendet men jag antar att det bör vara en gles spaljé. Innebär ju också att mindre löv och annat organiskt material blåser in och lägger sig under huset.
Johnsvi: Så här gjorde jag. Vart en naturstensmur. Gick åt enormt med sten. Muren är 140x140 x 210 ungefär, samt går en meter ner i marken. Jag är rätt säker på att den ska klara av trycket. Ska bygga en trapp till vänster nästa år :) [bild]
spaxx: Hej, Genomförde du detta? Hur gick det? Bilder?
klaskarlsson: [citat] Problemet är ju att de som jag snabbt räknade upp ovan bara är en handfull av potentiellt tusen olika saker som kan hända. Möjligen att man skulle kunna begära in en offert med maxtid tex: Max 200 h, och materialspec - och då står du som köpare för risken om ngt skulle hända som gör att dom lägger mer tid än så. Men om dom då gör jobbet på 100 h så kommer du ändå få
MathiasS: Hyr in någon med lite större maskin + pallgafflar som kan köra upp pallarna åt dig. Typiskt en sådan sak som man tio år senare ser tillbaka på och undrar varför i h-e man skulle spara ett par tusingar på just DET.
gustav89: [citat] Nej men pannrummet, pellets idag men olja för många år sen. Ska kolla upp det! Lite kul att undersöka hur allt ligger till i huset :)
thomasx: Även när man lägger plast i botten, brukar man ju ha ett kapillärbrytande lager under. Kanske trots allt inte att förakta, eller i alla fall kolla upp noga. En variant kanske kan vara Geoduk, kapillärbrytande skikt, exvis isodrän, så tunn som möjligt med bibehållen funktion. Sedan, istället för cellplast, lägg isolering av PU som har klart bättre isoleringsförmåga, Ev. blir den
Kalle_A: Sorry om mitt svar upplevdes så. Är på resa och har lite svårt att överblicka olika inlägg ikväll. No harm intended! Jag teor art jag kan föklara Jag försökte för eget behov förstå varför. Jag frågade några "experter" som kom med "självsäkra" svar men som blev flummiga eller irriterade när jag ställde någon följdfråga. Jag hade svårt att få ihop fysiken i deras
f91jsw: Jag vill nog hävda att platta på mark är bättre, just ur fuktsynpunkt. Vi har byggt ut med platta på mark i anslutning till krypgrund och det har fungerat bra. Men du kommer gjuta för eventuella luftintag till krypgrunden även om det är en rörelsefog. Rörelsefogen är inte inte ventilerad, det är ett cellplastlager mellan de två grunderna. Om du har problem med fukt i krypgrunden,
Maccannilsson: Tack för svar. Då trycker jag i isolering om det går, sen putsar jag igen. Vad tror ni om att använda Ankaramassa, ementexpress eller liknande?