Hej!
Vi planerar att flytta vårt lilla hus (50m2) till en temporär plats på tomten för att bo i medans vi bygger nytt. Håller precis på att planera för detta och just nu funderar jag på hur man ska göra med grund för den temporära boplatsen.
Tanken är att vi ska bo i huset under 12 månader. Huset står idag på källare men ska flyttas ner på marken
Jag önskar göra en grund som håller under en kort period (huset måste rivas inom 12-24 mån ändå).
Jag är ingen expert på området utan jag tänkte vända mig till er.
Just nu tänker jag i banorna:
Hur skulle ni göra för att skapa en grund för huset utan att lägga mer kostnad än nödvändigt för den korta perioden?
Vi planerar att flytta vårt lilla hus (50m2) till en temporär plats på tomten för att bo i medans vi bygger nytt. Håller precis på att planera för detta och just nu funderar jag på hur man ska göra med grund för den temporära boplatsen.
Tanken är att vi ska bo i huset under 12 månader. Huset står idag på källare men ska flyttas ner på marken
Jag önskar göra en grund som håller under en kort period (huset måste rivas inom 12-24 mån ändå).
Jag är ingen expert på området utan jag tänkte vända mig till er.
Just nu tänker jag i banorna:
- Isolera underdelen av huset med frigolit eller dylikt.
- Hyra grävmaskin, gräva bort matjord, fylla med grus (eventuellt lägga markduk), padda ner till stabilt och plant underlag
- Lägga ner huset på temporära distanser (funkar tryckimpregnerat trä på flera ställen eller måste det vara betongplintar....eller finns det andra lösningar?)
Hur skulle ni göra för att skapa en grund för huset utan att lägga mer kostnad än nödvändigt för den korta perioden?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det hänger mycket på hur huset är byggt. Har du en bild eller kan du beskriva det på något annat sätt? Markens beskaffenhet har också stor betydelse, liksom topografin, plant eller en kulle?
Bra frågor:
Huset är trähus i 1 plan med inredd vind (190cm maxhöjd på vinden).
Skiss över huset:
Nedan exempelbilder från bottenplan och hur golvet är uppbyggt
Bild1:
Bild2:
Går man ner i källaren så finns det även ett "källartak" i trä där man fäst träribbor i träbjälklaget.
Vid närmare eftertanke kanske man redan fyllt med isolerade träull i bjälklaget? Har för mig jag sett en sådan bild.
Vattenburen golvvärme är draget i golvet (nedre plan). Detta är inget jag räknar med att ska fungera efter flytt dock.
Hjälpte detta?
Huset är trähus i 1 plan med inredd vind (190cm maxhöjd på vinden).
Skiss över huset:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nedan exempelbilder från bottenplan och hur golvet är uppbyggt
Bild1:
Logga in
Skapa konto
Bild2:
Logga in
Skapa konto
Går man ner i källaren så finns det även ett "källartak" i trä där man fäst träribbor i träbjälklaget.
Vid närmare eftertanke kanske man redan fyllt med isolerade träull i bjälklaget? Har för mig jag sett en sådan bild.
Vattenburen golvvärme är draget i golvet (nedre plan). Detta är inget jag räknar med att ska fungera efter flytt dock.
Hjälpte detta?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jaså det är det här huset! En enkel lösning skulle kunna vara att mura upp ett antal plintar av lecasten som du placerar bärlinor av trä på. Plintarna grävs ner till halvt frostfritt djup och ställs på packad makadam. Utrymmet runt plintarna isoleras med frigolit. Marken mellan plintarna täcker ni med odlingsväv. (Den svarta vävda varianten som håller tillbaka växtligheten, inte markduk) Jag skulle tro att ett avstånd mellan plintarna på ca 2,5 m blir lagom. Det skulle bli 12 plintar i så fall. Bärlinorna måste placeras mht golvbjälkarnas riktning. Syllen kan också behöva stöd. Om marken består av mycket lera bör groparna nog göras lite djupare.
Ska det inte stå mer än 12-24 mån så fungerar tryckimpregnerat. Köper du tryckimpregnerat klass A, som tål att ha markkontakt, så ska det klara sig 15-25 år utan röta, så det är lugnt.
Annars är väl betonghålsten eller Lecablock vanliga stöd under, men då är ju tanken att det ska stå längre.
Är det en äldre kåk med lite rejälare virkesdimensioner så klarar den säkert av lite markrörelse utan problem. Inte så att det bara är att dumpa ner den, men det är nog inte superkritiskt. Titta på alla gamla korsvirkeslängor mfl som har bågnat/satt sig duktigt under årens lopp (100-tals år för övrigt).
Edit:
Justus hann före med ett bra professionellt och enkelt förslag. Jag bara kommenterade lite generellt.
Annars är väl betonghålsten eller Lecablock vanliga stöd under, men då är ju tanken att det ska stå längre.
Är det en äldre kåk med lite rejälare virkesdimensioner så klarar den säkert av lite markrörelse utan problem. Inte så att det bara är att dumpa ner den, men det är nog inte superkritiskt. Titta på alla gamla korsvirkeslängor mfl som har bågnat/satt sig duktigt under årens lopp (100-tals år för övrigt).
Edit:
Justus hann före med ett bra professionellt och enkelt förslag. Jag bara kommenterade lite generellt.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Lecablock finns i många bredder men är alltid 19 cm höga och 59 cm långa. Jag skulle nog välja 25 cm breda och mura dem genom att bara stapla dem på varandra. Lecastenens tryckhållfasthet är tillräckligt stor (särskilt vid de små höjder det är fråga om) för att man inte skall behöva fundera på den.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Ja.
Klicka här för att svara