2 133 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Får man sätta igen inspektionslucka till krypgrund?
I våra radhus har vi inspektionsluckor ner till krypgrunden, dessutom finns nedgångar på varje gavel.
En nyinflyttad granne fick nej när han ville sätta igen den vid förändring av planlösningen. Blev förvånad, då jag självsvådligt satte igen denna redan för 25 år sedan.
Undrar därför om man inte själv kan besluta detta?
Till saken hör att området intill som är identiskt med vårt inte har några sådana inspektionsluckor.
MVH
Kajan
En nyinflyttad granne fick nej när han ville sätta igen den vid förändring av planlösningen. Blev förvånad, då jag självsvådligt satte igen denna redan för 25 år sedan.
Undrar därför om man inte själv kan besluta detta?
Till saken hör att området intill som är identiskt med vårt inte har några sådana inspektionsluckor.
MVH
Kajan
Tackar för synpunkten. Grunderna inspekteras två gånger per år från gavel till gavel så där finns inga problem.henke_benke skrev:
Frågan gällde om man får sätta igen den eller om det finns någon sorts regel som förhindrar detta.
Det är ingen BRF utan radhus på friköpt tomt, så man äger alltså hus å tomt. Och detta är ju knappast en åtgärd på själva grunden.S Stuff skrev:
Klart det är en åtgärd (även om det inte är något som har betydelse för konstruktionen på något sätt).K kajan skrev:
Men vem var det som sa nej till din granne? kommunen? frun?
Sen kan man ju undra varför man inte skulle vilja ha inspektionsluckorna kvar? Vill man inte kunna hålla koll på sin krypgrund?
säkerligen kan man få lite cirkulations problem.S Stuff skrev:
är säkerligen välkommet med inspektionsluckans springor
Som jag uppfattar det kan man fortfarande nå krypgrunden från gaveln, så den igensatta luckan gör varken från eller till. Läser jag fel?S Stuff skrev:
Klicka här för att svara