Jag har problem med att källarväggarna ibland får våta fläckar. Hela utsidan är dränerad och isolerad med isodrän. Jag rätt så säker på att vattnet kommer vid slagregn när teglet på fasaden mättas och vattnet i teglet rinner rakt ner i källargrunden. Med andra ord misstänker jag att spärren mellan teglet och källargrunden är dålig. Vad jag kan se är spärren utförd med nån form av tjärpapp. Det har även hänt att det droppar från källartaket vid fönstret, men jag vet att det inte kommer in via fönstret.

Jag har provat med att impregnera tegelväggen och jag upplever att det har minskat problemet, men inte eliminerat dem. Jag har byggt altan sedan problemen upptäcktes, och där altanen skyddar altanen har problem försvunnit.

Huset är byggt 1963.

Om det är spärren som är dålig ser jag det som ett omöjligt projekt att åtgärda. Mina funderar är:
- Har någon en annan teori än att vattnet kommer från tegelfasaden?
- Kan min teori stämma om att spärren mellan tegel och grund är dålig, och hur åtgärdar jag det i så fall?
- Kan detta ge andra konsekvenser? Jag tänker närmst på om syllen kan få stryk.
Källarvägg med våta fläckar och en pall framför, mörkt rum med synligt fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Källarvägg med våta fläckar och ett litet fönster, gulfärgade hörn och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

L
För att konstatera från vilket håll vattnet kommer , ställ upp skivor mot underkant av teglet
och som går ut en bit från grunden
Då kan du komma sanningen närmast för ev åtgärd

Hej och tack. Har provat lite olika varianter med inplastningar för att felsöka. När jag täckte in enbart källarfönstren, inklusive att plasten låg ut en bit på marken, blev det ingen skillnad. Jag har även provat att täcka in ytterväggen och då blev det mindre vatten.

L
Vet du hur konstruktionen på dräneringen är , i vilken följd är från grundmuren räknat
Ex duk drän sand grus e,t.c

L Liteavvarje skrev:
Vet du hur konstruktionen på dräneringen är , i vilken följd är från grundmuren räknat
Ex duk drän sand grus e,t.c
Det är isodrän-duk-jord. Jag har dock uteslutit att det är fel på dräneringen. Jag provade genom att spola ut flera kubik vatten vid husväggen. Källarväggen var fortfarande torr och fin efter det.

L
Men vad är det på grunden under jord , asfalt eller annat , normalt brukar det vara en platon närmast grunden
PS inga rör som ligger i väggen som läcker , ingen läcka på taket som rinner innanför teglet

L Liteavvarje skrev:
Men vad är det på grunden under jord , asfalt eller annat , normalt brukar det vara en platon närmast grunden
PS inga rör som ligger i väggen som läcker , ingen läcka på taket som rinner innanför teglet
Ingen platon om du isolerar med Isodrän/Pordrän och ev, asfalt ska vara borttagen. Platon är ett eget system så de ska inte blandas med dessa isolering/dräningsmetoder.

Du fråga kanske, men du har inte missat kantlisten ovanpå pordränen? Då stämmer säkert slagregnsteorin.

Har du kontrollerat i spolrören hur bra vattnet från dräneringen rinner undan vid slagregn? Det kan ju möjligen vara så att vattnet stiger vid kraftiga slagregn och ställer huset med "vatten upp till knäna"

L
A AndersS skrev:
Ingen platon om du isolerar med Isodrän/Pordrän och ev, asfalt ska vara borttagen. Platon är ett eget system så de ska inte blandas med dessa isolering/dräningsmetoder.
Vad menar du med att inte använda platon , utveckla det fullt ut

L
Hur är det med stuprören , rakt ut på backen eller i rör ned i mark , om stupen går ner , vet du hur det är kopplat stup och dränrör

ts har provat att spola "flera kubik vatten vid husvägg" så problemet verkar inte komma av det vatte
L Liteavvarje skrev:
Vad menar du med att inte använda platon , utveckla det fullt ut
ts skriver att grunden har Isodrän isolering/dränering och då ligger skivorna direkt mot källarväggen som inte ska ha något tätskikt, t.ex. befintlig asfalt ska tas bort. Du sätter bara tätskikt längst ned om du har utstickande grundsula. Se Isodräns hemsida.
Platon har en annan "filosofi" hur man ska lösa källarfukt.

Förtydligande: jag vet till 99,99 procent att isoleringen/dräneringen är korrekt. Exempelvis så uppstår vissa av de blöta fläckarna ovanför marknivån. Dräneringen är utförd på korrekt sätt, exempelvis är asfalten bortslipade.

Även takavrinningen är helt utbytt, ända från hängränna till diket där det rinner ut. Det är 110-rör hela vägen till diket som kan ta emot mer än tillräckligt.

Jag har även inspekterat taket så att inte regnvatten kommer in det hållet och rinner exempelvis mellan tegel och board, men har inte hittat minsta tecken på insläpp.

Vet inte om jag skrev det innan, men vatten är lurigt. Källa och plats där det dyker upp kan vara på helt olika platser.

L
Helt riktigt med vad du säger om vatten , det har inte ont i ryggen
I ditt fall svårt att säga , du har provat en hel del , men det kommer in ovan mark säger du ,
finns bara en sak kvar i mitt tänkande
Det kommer ytvatten som rinner in mot huset , genom dräneringen på något sätt ,
Är det fall ut från vägg ?

S
Har du någon bild på utsidan? Fasadens övergång till sockeln och hur det ser ut om du gräver fram täcklisten över isodränskivorna (5-10 cm ner).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.