B
Betula_Pendula: Ja, var precis så jag tänkte göra, använda tvärsnitten i typritningen och rita om till mina mått på plattan d.v.s 6 x 4,2 meter Att armera extra (om bredden skall vara 1150mm) blir 1000 kr (två 6150 nät) så försumbar kostnad i sammanhanget. tänkte använda 50 mm nätstöd för att få rätt avstånd så plattan får bli 12 cm tjock. Armeringen blir då: 3,5 cm från botten och toppen
2 svar · 2,2k läst
B
Blackfear: Jag har fått in min första offert av en firma som ligger på 125.000kr efter rotavdrag, är detta ett rimligt pris för att dränera ett hus som har 49m i omkrets? Material optidrain tror jag att det heter.
0 svar · 1,2k läst
V
Vissla: [citat] Samma har hänt oss, oisolerat tilluftskanal. Vi bor i norr med -30 i några dagar å normal temp på vintern -15 till - 20. Golvet känns kallare precis där tilluftskanalen går. Ingen risk för betongplatta eller golvslingor? Man blir ju orolig.
4 svar · 3,8k läst
harry73
harry73: Dränerande material har stabilitet
3 svar · 6,8k läst
·
9
92johanna: Hej, tänkte kolla om hur eran krypgrund ser ut? Vi har plast som täcker hela grunden och grovt grus i mitten och en sandvall ut mot grunden. Plasten sitter inte fast mot grunden och undrar om jag ska tejpa fast den mot grunden för att få det helt tätt. Ser liksom ut som om den lossnat och är rädd att det kan komma in vatten då. Vi har en avfuktare installerad men på vissa ställen kan
0 svar · 3,0k läst
V
vanilj_10: [citat] Har köpt "vanlig" isolering som inte är styv. Kan det inte vara idé att lägga platon under som får utgöra luftspalt likt ditt förslag på isoleringshållare? Syllen vid väggarna har papp under.
2 svar · 6,4k läst
J
justusandersson: Om du är spekulant på ett hus byggt -72 med platta på mark så är det viktigt att ta reda på om plattan är isolerad på undersidan. (De flesta var det inte) Om plattan saknar isolering undertill gäller det att kontrollera hur innergolven är uppbyggda liksam eventuell förkomst av fukt. Detta gäller även hur mellanväggarnas syll ligger i förhållande till betongen och förekomsten av
4 svar · 4,0k läst
kristofer12345
kristofer12345: Do*
10 svar · 3,2k läst
J
_JpK_: Det är inte en golvbrunn under plasten?
2 svar · 1,7k läst
·
K
kali68: Sune73: Tämligen korrekt iakttagelse. Det finns två tillbyggnader på vårt hus, och bägge är byggda i perioden då huset endast användes som sommarbostad, med de krav på isolering som sommarboende har. Golven är kalla, och när temperaturen kryper ner mot 10 minus eller lägre så blir de två utbyggnaderna mycket kalla.
4 svar · 924 läst
Fulkemisten
Fulkemisten: Håller tyvärr med Liteavvarje i stort. Oavsett uppvärming och temperatur ska man även tänka på att om man isolerar invändigt så blir muren mycket kallare än innan och eventuell fukt får ännu svårare att torka ut. Som sagt, någon får gärna motbevisa oss.
4 svar · 13,1k läst
·
S
henke_benke: mitt tips är att försöka sälja så mycket som möjligt av byggmatrial. det är ej billigt att riva. tidigare har man kunnat ge huset som övningsobjekt till brandkåren så dom eldar ner det. men är det en annan syn nu så förmodligen får du inte ens elda trästommen
1 svar · 2,1k läst
GomorronYxskaft
GomorronYxskaft: Gött. Tänkte ev måla vitt till våren. Behöver inte göra något åt sprickorna?
5 svar · 1,5k läst
·
A
Anna1388: [citat] Tänkte om vi bygger husen i YTONG o vill använda baksidan av huskroppen som mur så kanske bra att samma material. Se hur det är tänkt. Vad skulle skilnaden vara mellan Leca o Ytong, pris, lätt att bygga? Tack
2 svar · 1,1k läst
SSSS
SSSS: Det du beskriver låter ju ungefär som platons ventilerade golv. Det har vi i vårt hus. Men det är dock viktigt att luften kommer in på rätt ställen. Har du luftintag runt hela golvet så kommer du antagligen enbart att ventilera närmast fläkten då luften tar den enklaste vägen. Finns mer info på länkarna nedan. http://www.e-pages.dk/isola/156/fullpdf/1.pdf
3 svar · 5,6k läst
tommib
tommib: Jo, vi bor rätt centralt.
33 svar · 6,9k läst
·
L
Liteavvarje: Japp , nu är det torrt och fint , bara en liten del som fick göras , berget kom in lite , så för att få plats ,gjöts en 5 cm högre del mot där vattnet kom in , dränen fick inte plats , men det vart en dusch och toa där , och en vägg som avgränsning
14 svar · 3,5k läst
Dan_Johansson
Dan_Johansson: [citat] Hur stort ska du bygga, och för vilket syfte? Är det en sommarstuga på 30 kvm, eller en villa på 250 kvm? Ska det bara vara ett stort rum, eller innerväggar? Jag tror att det kan vara en rätt vettig ide för hemmapulare som vill bygga enkelt, och minimera behovet av att köpa in tjänster... Du behöver ingen cementbil för att gjuta en sula och mura upp med leca-block .. Men ju
4 svar · 2,2k läst
GK100
GK100: Om du nu ser uppgiften som så simpel varför hjälpte du inte de stackars hjonen med att positionera kabeln så de kunde exercera sin kompetens dvs gräva?
3 svar · 1,4k läst
ennepop
ennepop: Har en idé om att bygga om garaget till bostadsyta. Dock är jag lite osäker på hur jag ska gå vidare. Ska försöka spalta upp förutsättningarna och sedan frågeställningen som jag primärt har. Huset är ett Fogelstahus (?) från 1981. Den enda originalritning jag har visar den delen som carport. [bild] [bild] Tak och övrigt som har med takstolar och så verkar inte vara rört/ändrat.
0 svar · 539 läst
·
J
henke_benke: [citat] har du råd köp eller hyren en liten betongblandare betongplatta, Plast, ej åldersbeständig/Primer, EpsCement, "primer", rotnät, flytspackel
4 svar · 1,5k läst
Andreas_kalmar
Andreas_kalmar: Littorin finns fortfarande bra yta men det är dyrt billigare med vattenburen klarlack
1 svar · 4,8k läst
P-plats
P-plats: Ligger det markduk under?
2 svar · 1,3k läst
kalle_lidköping
kalle_lidköping: okej annars borde det räcka att få inunder en bit tjärpapp så inte fukt går upp i stolpen.
32 svar · 4,6k läst
·
Jarlingar
Jarlingar: Här kan du läsa mer om ett stambyte: https://www.byggahus.se/forum/threads/stambyte-naer-haltagaren-far-vaelja.290070/
19 svar · 7,0k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Klart att det kan påverka! Sättningar och sprickor är inget konstigt i detta sammanhang. Ta bilder i alla vinklar och vrår. Kan vara guld värt om ett halvår.
1 svar · 914 läst
L
Liteavvarje: För att komma rätt i vikt , det beror på hur mycket vatten det är i den Gräv ut 1 dm3 och väg den , då är du sanningen närmast , kan ju skilja mellan olika ställen på tomten , så det är ingen garanti med vikten , men nära på Sen bara plutifikationstabellen som Pippi sa :)
1 svar · 3,6k läst
L
Liteavvarje: Kolla vad som sas i "# 10;an Öringen Vintertid är luften som torrast
14 svar · 11,6k läst
Oldboy
Oldboy: En robust och fuktsäker metod bör vara att mura igen med Leca-block som sedan putsas på insidan. Du bör också säkra att ev inträngande vatten i elskåpet kan rinna ut på utsidan så det inte blir stående eller rinner in i väggen.
2 svar · 2,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.