2 587 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Värde extra 100mm isodrän/porodrän mm.?
Har fått in offert på 100mm vid grävning runt huset. Hur mycket kan detta vara värt för framtiden?
Å andra sidan är det små pengar i totalen men fortfarande mycket pengar som man kan göra annat för.
Någon med egna erfarenheter som kanske gjort båda valen och på det viset kan rekommendera nått?
Å andra sidan är det små pengar i totalen men fortfarande mycket pengar som man kan göra annat för.
Någon med egna erfarenheter som kanske gjort båda valen och på det viset kan rekommendera nått?
Vad jag förstod när jag dränerade var att daggpunkten flyttas ut, har 350mm betongväggar i källaren så jag tyckte 200mm isodrän var lämpligt.
Nu dränerade jag själv och skulle aldrig göra o det igen, vilket hästjobb! då känns det alltid bra att haft både hängslen & livrem.
Nu dränerade jag själv och skulle aldrig göra o det igen, vilket hästjobb! då känns det alltid bra att haft både hängslen & livrem.
Vi dränerade om för ett par år sedan och monterade då 100mm dränerande isolerplattor utvändig runt källargrunden. Blev bättre klimat i källaren, framförallt vintertid då det är mellan 2 och 3 grader varmare jämfört innan vi dränerade.
Svårt att säga om man har igen pengarna i framtiden, men det är väl lättare att sälja ett hus där detta är gjort på senare år.
Det jag oroar mig lite för är att vi inte haft några möss i huset sedan omdräneringen. Samtidigt har man läst om fall där gnagare verkar stortrivas i den utvändiga dränerande isoleringen som då tuggas sönder när de bygger bo.
Vet inte om detta bara gäller råttor, men jag tycker det är märkligt att mössen försvann efter dräneringen. Mina musfällor brukar okt-dec alltid knäppa några möss under diskbänken, samt uppe på kallvinden. Men de gapar evigt tomma med betet Snickers, jordnötssmör kvar i fällorna. Inte heller några spår av avföring längre.
Svårt att säga om man har igen pengarna i framtiden, men det är väl lättare att sälja ett hus där detta är gjort på senare år.
Det jag oroar mig lite för är att vi inte haft några möss i huset sedan omdräneringen. Samtidigt har man läst om fall där gnagare verkar stortrivas i den utvändiga dränerande isoleringen som då tuggas sönder när de bygger bo.
Vet inte om detta bara gäller råttor, men jag tycker det är märkligt att mössen försvann efter dräneringen. Mina musfällor brukar okt-dec alltid knäppa några möss under diskbänken, samt uppe på kallvinden. Men de gapar evigt tomma med betet Snickers, jordnötssmör kvar i fällorna. Inte heller några spår av avföring längre.
Produkter som diskuteras: "musfällor"
Musfälla elektrisk Silverline
Lätt att beta, tömma och rengöra
359 kr inkl moms
Läs mer
Källaren är byggd av betonghålsten med putsad träulit på insidan.mexitegel skrev:
Själv tänker jag lite att man gör detta bara en gång och det är mer som ska sättas igen innan det är dags en gång till. Nu har vi inga tendenser på fukt eller inträngande vatten så att det ska sätta igen isoleringen känns inte troligt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden