Min väninna har ett problem. Hon håller på och bygger ett nytt hus i Lunds kommun, lite utanför staden.

En större hustillverkares ombud har gett henne en offert som skall täcka 55 ton sten och grus. Nu när plattan är gjuten så har hon fått en faktura som inte är specificerad på 150.000 kronor extra plus moms. Hon ringde till ombudet och fick till svar att istället för att gräva planerade 40 cm så fick dom gräva 100 cm på grund av lera. Det är inte information som har kommit tidigare och jag tror inte att dom grävde så pass djupt heller. På bilderna ser det inte ut som mer än kanske 50-60 cm och det mesta fyllnadsmaterialet var rätt stora stenar. Kan det verkligen kosta 150.000 extra plus moms?

Byggnaden är 250 kvadratmeter med tillhörande garage och utrymmen mellan byggnaderna som dom också har grävt. Totalt 250 m2 grävt.

Hon har inte räknat på att betala 150.000 kronor extra och det skulle knäcka hennes ekonomi.

Vad kan hon göra?

tommib
Hur ser fakturaunderlaget ut? Finns alla uppgifter med, som t.ex. vågsedlar och liknade? Hur såg offerten ut? Hur hade man tänkt att man bara skulle gräva 40 cm? Gjordes geologisk undersökning?

Det är en stor markyta som är grävd så att det går åt mycket fyllnadsmassor är inte så konstigt. Att inte ha marginal för 150 k extra vid ett husbygge skulle jag betrakta som vårdslöst, tyvärr.

• Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Ska hon bygga 250 kvm men klarar inte oförutsett på 150' är det fel på hennes budget.

Omöjligt att svara på om markjobbet är orimligt utan att ha sett avtalet. Normalt klarar man aldrig grundläggning på den summa som är med från husföretaget. Sen är det också så att markfirmorna vet detta, så dom prisar in sig på det som ingår och tar mkt bra betalt för ÄTA.

Hon har bett om en specificerad faktura. Hon har inte fått någon sådan ännu

Kan jag anta att ni anser att 150.000 extra plus moms är rimligt för bara extra fyllnad?

Är det inte upp till totalentreprenören att kolla först hur mycket material det går åt?

Jag känner att dom har gett en gladkalkyl från början för att stå ut och få det att låta billigt. Sedan fakturerar dom ett högre belopp. Kanske satt det i system?

Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Ska hon bygga 250 kvm men klarar inte oförutsett på 150' är det fel på hennes budget.

Omöjligt att svara på om markjobbet är orimligt utan att ha sett avtalet. Normalt klarar man aldrig grundläggning på den summa som är med från husföretaget. Sen är det också så att markfirmorna vet detta, så dom prisar in sig på det som ingår och tar mkt bra betalt för ÄTA.
Huset är inte 250 m2. Huset är 145

Plus garage på 67 m2

F
Det är ingen som reagerar på att det är en bluff/lockoffert från början som är helt åt skogen och fullständigt orimlig?

55 ton låter mycket... kross väger runt 1,7 tom/kbm och makadam runt 1,45-1,5 ton/kbm. Det ger runt 35 kubik att fördela på hela 250 kvm. Det är runt 15 centimeter om jag inte tänker helt fel. Det finns ju inte på kartan att 55 ton skulle räcka ens på pappret i en perfekt teoretisk värld. Hur fan kan det vara tillåtet att som yrkesman få lov lämna en sån offert till lekmän?

Sen så brukar man fylla upp 3m utanför huset, är det öht med i dom 250 kvadraten?

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det är ingen som reagerar på att det är en bluff/lockoffert från början som är helt åt skogen och fullständigt orimlig?

55 ton låter mycket... kross väger runt 1,7 tom/kbm och makadam runt 1,45-1,5 ton/kbm. Det ger runt 35 kubik att fördela på hela 250 kvm. Det är runt 15 centimeter om jag inte tänker helt fel. Det finns ju inte på kartan att 55 ton skulle räcka ens på pappret i en perfekt teoretisk värld. Hur fan kan det vara tillåtet att som yrkesman få lov lämna en sån offert till lekmän?

Sen så brukar man fylla upp 3m utanför huset, är det öht med i dom 250 kvadraten?
När jag skriver 250 m2 så är det allt som dom har grävt. Dom har grävt cirka en meter runt huset. Inte tre. Samt mellan hus och garage

Vad är det offererade priset och vad står det att det ska täcka? Man skulle kunna tänka sig att man fått en fastprisoffert och att allt då ska ingå. Eller så är det ett uppskattat pris för vad som behöver göras, och då får inte den killgissningen överskridas med mer än 15 %.

Svårast att komma runt (och troligast) är som @fsn antyder att man fått en offert på ett jobb som aldrig kommer vara tillräckligt. Då kan man ju iofs hävda att entreprenören inte själv kan besluta om tilläggsarbeten, men de blir ju tyvärr inte billigare för att man måste förhandsgodkänna dem.

tommib
Jag tolkade det som att det var 55 ton extra i offerten, men är det så att offerten rörde totalt 55 ton håller jag med om att det är helt orimligt om inte andra förutsättningar finns.

Frågan är helt omöjlig att besvara utan att veta exakt hur avtalet är formulerat och hur kommunikationen sett ut mellan entreprenören och din väninna.

Apropå att entreprenören ska kolla hur mycket material som går åt var det bl.a. det jag frågade om. Vad har man gjort för undersökningar av marken innan? Om man inte har provgrävt blir allt gissningar och även om man har provgrävt så kan det dyka upp överraskningar som t.ex. bergknallar och liknande. Det är helt enkelt omöjligt att avgöra innan man faktiskt gräver ut för hela grunden och troligen innehåller avtalet en friskrivning gällande just detta.

Det är tyvärr mycket möjligt att man offererat en glädjekalkyl. Det är beklagligt men inte så mycket att göra åt. 150k för extra grävning och fyllnadsmassor är absolut inte orimligt.

För 150 000kr får man ju rätt många ton med kross, runt 1000ton, vilket är en farlig massa lastbilar med släp, grävning är ju inte jättedyrt så det mesta borde ju vara fyll.

F
P Pumba skrev:
För 150 000kr får man ju rätt många ton med kross, runt 1000ton, vilket är en farlig massa lastbilar med släp, grävning är ju inte jättedyrt så det mesta borde ju vara fyll.
Inte uppdaterad men säg 75-110kr/ton + moms lite beoende på vad man skall ha? Men sen tillkommer transport och det är extremt individuellt. Jag får tex betala runt 375kr/ton på plats med vägbegränsningar och då har jag ändå bara 4-5km till krossen.

tommib
Räknar vi på 375 kr/ton transporterat och klart så räcker 150k till 400 ton, vilket blir 235 kbm. Ja, det är i överkant men hela kostnaden kanske inte är fyllnadsmaterial. Det ska grävas djupare och paddas mera.

tommib tommib skrev:
Räknar vi på 375 kr/ton transporterat och klart så räcker 150k till 400 ton, vilket blir 235 kbm. Ja, det är i överkant men hela kostnaden kanske inte är fyllnadsmaterial. Det ska grävas djupare och paddas mera.
Materialet ska ju inte bara köpas utan också läggas ut med maskin och sen paddas.

F
tommib tommib skrev:
Det finns inget eller väldigt lite som skulle vara orimligt i 150000kr för 250 kvm om grundofferten var 55 ton. Om vi antar att entrepernören talar sanning och dom fick gräva 1 meter istället för 40 cm (även om TS ifrågasätter sanningen i det) så skulle det kunna vara runt 550-600kr/ton klart vilket inte alls behöver vara ocker förursatt att TS kompis fått sista fakturan för "tilläggen". Det har ju visat sig tidigare att det tenderar att ramla in fler fakturor om kunden visar sig vara lite godtrogen och naiv.

Det hade varit kul att låta en riktigt jävla elak advokat ta sig an en typiskt och helt orimlig glädjekalkyl som inte ens lyfter på pappret och se om det går att få till ett prejudikat. Kanske nåt för Villaägarna?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.