1 339 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Vatten i krypgrund
Mitt avlopp i grunden separerade och vi fick avloppsvatten i grunden. som tur var så upptäckte vi det ganska tidigt så skadan blev liten. Försäkring täckte och all var frid och fröjd. Efter att ett saneringföretag rev ut allt som var skadat så skulle en byggfirma återställa. Då upptäcktes att det stod vatten i grunden, ganska mycket vatten ca:1m3.
Nu till min fråga hur kan detta plötsligt hända? Jag har alltid kollat själv varje år och aldrig sett vatten där. Huset(smålandsvillan) är byggt 2010. Har jag plötsligt fått dränerings problem, kan det påverka att all plast som skall ligga mot mark var borttaget?,
Nu till min fråga hur kan detta plötsligt hända? Jag har alltid kollat själv varje år och aldrig sett vatten där. Huset(smålandsvillan) är byggt 2010. Har jag plötsligt fått dränerings problem, kan det påverka att all plast som skall ligga mot mark var borttaget?,
Hur djup ner är vattnet under de massor som finns där .
Hur går stuprör ut , på mark , det har varit rätt vått på sista tiden och en krypgrund är lägre än
marknivå , då finns det bara en väg för vattnet att gå , till lägsta punkten , det går alltid lättaste vägen till lägsta punkt och samlas där
Hur går stuprör ut , på mark , det har varit rätt vått på sista tiden och en krypgrund är lägre än
marknivå , då finns det bara en väg för vattnet att gå , till lägsta punkten , det går alltid lättaste vägen till lägsta punkt och samlas där
L Liteavvarje skrev:
Hej
Jag har grävt en lågpunkt i grunden där jag satt en pump, Jag vet fortfarande inte var vattnet kommer ifrån. har kollat alla stuprör. Jag är rädd för att det kommer upp vatten underifrån.
Vi har ju som sagt inte haft detta problem tidigare, eller så har vi haft det men inte märkt något.
Villan är ju byggd 2010 så det kanske går att klaga hos förra ägaren.
Det med att klaga är nog ingen ide , det har framkommit efter urgrävning vid rep av avlopp .
Det har nog funnits där i tidigt skede , säkert någon form av grundvatten
Är det ett suteränghus och det finns möjlighet att dra ut något rör till utsidan , det är bäst då ingen pump behövs
Det har nog funnits där i tidigt skede , säkert någon form av grundvatten
Är det ett suteränghus och det finns möjlighet att dra ut något rör till utsidan , det är bäst då ingen pump behövs
L Liteavvarje skrev:
Varför går det inte att klaga? Förra ägaren var han som byggde huset och han har inte bott där själv.Han borde väl ha en ansvarsförsäkring när han byggde.
Detta borde ha varit ett problem från början om inget plötsligt har hänt.
/Fredde
Jag bara tänker hur det kan vara med olika delar i ett hus , du har inte haft någon fukt eller liknande i källaren förut , det är inte ovanligt att vatten kommer i dagen när man gräver bort jord eller fyllning som du gjort , hut det kommer fram är en annan sak , det är möjligt att det fanns vatten under golvet tidigare , fast det rann bort i fyllningen , det som kan vara är att se högsta nivå på ytan och hur stort avstånd till underkant på golvet du hackat bort
Stannar det på en nivå så rinner det bort i fyllningen , men det måste du se på själv med att mäta .
Annars kan det vara ide att tala med mäklaren , samt se vad som är utfäst av säljaren
Stannar det på en nivå så rinner det bort i fyllningen , men det måste du se på själv med att mäta .
Annars kan det vara ide att tala med mäklaren , samt se vad som är utfäst av säljaren
HejL Liteavvarje skrev:Jag bara tänker hur det kan vara med olika delar i ett hus , du har inte haft någon fukt eller liknande i källaren förut , det är inte ovanligt att vatten kommer i dagen när man gräver bort jord eller fyllning som du gjort , hut det kommer fram är en annan sak , det är möjligt att det fanns
vatten under golvet tidigare , fast det rann bort i fyllningen , det som kan vara är att se högsta nivå på ytan och hur stort avstånd till underkant på golvet du hackat bort
Vattenståndet ligger ungefär 10-15cm ovanför normal marknivå,så det är väldigt mycket. Saneringföretaget tog aldrig bort några massor. Det dom tog bort var markplasten och mängder med isolering.
Jag antar att plasten kan ha spelat en viktig roll i att hålla vattnet borta. Men jag tycker isåfall att det låter konstigt att plasten kan vara så avgörande.
/Fredde
Klicka här för att svara